[Interview] Rob Koghee (DigiMaQ): Wat heb jij de laatste tien jaar voor je abonnees gedaan?
12-11-2018 09:20:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2687 | Tags:

Rob Koghee trad een jaar geleden terug als CEO van New Skool Media om zich te kunnen richten op nieuwe samenwerkingen en overnames. Een resultaat daarvan is DigiMaQ, dat Rob Koghee samen met Push2Tablet ontwikkelde. Wij spreken hem over de nieuwe applicatie.

Hallo Rob. Wat is DigiMaQ?

DigiMaQ is een digitale applicatie waarbij de abonnees van een magazine hun tijdschrift op mobiel, tablet en online kunnen lezen. Een goed jaar geleden ging ik op de koffie bij Push2Tablet en zij worstelden nogal met het product Bliyoo, een digitale losseverkoopkiosk, dat ze in opdracht van Bruna maakten. Ik heb hen voorgehouden dat pdf-reading of varianten daarvan not here to stay zijn. Niet alleen bij New Skool Media hadden we daar slechte ervaringen mee, wereldwijd komt dat ook slecht van de grond. Bovendien, pdf is nooit bedoeld als leesplatform, maar door Adobe ontwikkeld als bestandsformaat, waarvan alle uitgevers gebruikmaken om informatie te verzenden. Het getuigt nogal van luiheid en een zekere minachting om te veronderstellen dat consumenten dat vanzelf zouden omarmen. We zien dat dit wereldwijd niet of nauwelijks gebeurt.

In wat verschilt DigiMaQ van bijvoorbeeld Issue?

DigiMaQ is uitsluitend ontwikkeld voor abonnees van bestaande magazines. Issuu is een platform waar met name ook niet-professionele uitgevers hun uitgaven kunnen posten en verkopen. Wij richten ons uitsluitend op uitgevers met abonneebestanden. De reden: iedere uitgever ploetert om de churn van hun abonnees terug te dringen. Op de vraag: wat heb je de laatste tien jaar voor je trouwe abonnee gedaan, behalve periodiek een blaadje door de bus gooien, is het antwoord van de uitgevers die we bezoeken veelal: niets! Daar moet verandering in komen. DigiMaQ is vooral bedoeld om meerwaarde aan bestaande abonnees te bieden. Het DigiMaQ platform leent zich tevens goed voor hergebruik van content. Iets dat uitgevers nogal onderschatten, is mijn waarneming. Maar het is niet eenvoudig, ook bij New Skool Media ervaren we dat als lastig.

Hoeveel kost het magazines om DigiMaQ in te zetten?

DigiMaQ is vooral een variabel model voor uitgevers. Naast een opstartfee, betaalt de uitgever slechts per download door de lezer. Als de abonnee geen edities download, dan ook geen kosten voor de uitgever. Op een kleine onderhoudsfee na. Zo kun je goed monitoren of de levensduur van de gebruikers zich beter ontwikkelt, ten opzichte van die van de niet-gebruikers van de app.

Kunnen ook andere media gebruikmaken van de app?

DigiMaQ is vooral geschikt voor gedrukte media met abonnees. En is doorontwikkeld vanuit de bestaande software voor Bliyoo. Ofwel voor tijdschriften - vak- en consumentenmagazines is ideaal - maar de gedachte achter het platform is dat het de abonnee meer verrijkte content biedt binnen het bestaande product, dus dat zou ook prima op dagbladen van toepassing kunnen zijn. Zij hebben overigens reeds een goede eerste stap gemaakt en ik ben benieuwd hoe zij dat vervolgen.

In hoeverre ben je nog betrokken bij New Skool Media?

Als aandeelhouder ben ik een paar keer in de maand bij New Skool. De dagelijkse operatie is in handen van Erwin van Luit, de huidige CEO. Wij fungeren als toezichthouder. Belangrijke strategische beslissingen nemen we in overleg. Deze constructie functioneert tot ieders tevredenheid. New Skool draait dit jaar een prima (double digit) rendement en laat in sommige segmenten zelfs groei zien. Daar zijn medeoprichter Cor Jan Willig en ik trots op. Uiteindelijk zijn we, na Sanoma, de grootste consumentenuitgeverij van dit land.

Zie je jezelf ooit helemaal vertrekken bij de uitgeverij?

Ik heb geen enkele spijt van de beslissing die we ruim een jaar geleden hebben genomen om terug te reden bij New Skool Media en het stokje over te geven. Ik gebruik vaak de metafoor van opgroeiende kinderen. Ze ontwikkelen zich meer en meer en gaan (terecht) hun eigen weg. En soms doen ze iets dat je de wenkbrauwen doet fronsen, maar je moet dat loslaten, al verdwijnt de band nooit met iets waarvan jezelf mede aan de basis hebt gestaan.

Wat is het laatste nieuws?

Delicious. is onze launching customer en gaat binnenkort officieel live. De iPhone-versie is dat officieus nu al: zoek in de app store op Delicious Magazine, als je abonnee bent tenminste.

www.digimaq.nl
www.newskoolmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie