[Interview] Robert Bernink over Q-music
23-06-2015 09:46:00 Door: | Hits: 6981 | Tags:

Robert Bernink heeft Menno Koningsberger opgevolgd als algemeen directeur van Q-music. Wij spreken hem. 

Dag Robert, nog van harte met je aanstelling als algemeen directeur bij Q-music! Hoe bevalt je nieuwe functie?

Dank! Het zijn hectische weken geweest. Er komen veel nieuwe uitdagingen op me af, maar daar houd ik ook van. Het geeft me veel energie. Ik verdiep me momenteel naast mijn marketing specialisatie in andere disciplines en dat kost simpelweg veel uren.  

Als marketing directeur was je al druk bezig om Q-music te laten groeien. Wat kunnen we van je verwachten als algemeen directeur om de groei van Q-music nóg meer te versterken?

Alle afdelingen binnen Q-music werken dagelijks aan ons gemeenschappelijk doel en onze bedrijfsmissie, in alles wat we doen staan de behoeften van de luisteraar centraal. Relevantie voor onze luisteraars is en blijft ‘key’, dat gaan we zeker niet veranderen. Onze unieke kracht zit in onze authenticiteit, spontaniteit en verrassing die we dagelijks brengen via al onze activiteiten - op onder andere radio, social en events. Zo blijven wij onderscheidend. In het Nederlandse radiolandschap wordt momenteel veel gekopieerd en is het de uitdaging om scherp(er) en relevant(er) te positioneren. Er gaat op dit gebied bij Q nog veel gebeuren dit jaar! 

Is de samenwerking met ADCN hier een voorbeeld van? Kun je ons iets meer hierover vertellen?

Door de samenwerking met ADCN kunnen we onze kennis over radio advertising met een breder publiek delen. Al jaren doen we onderzoek naar de kwaliteit en creativiteit van radiocommercials en inmiddels hebben we uitgebreide benchmarks opgebouwd. We willen de focus en creativiteit van een relevante boodschapoverdracht in radiocommercials stimuleren bij de makers. Aan de hand van diverse workshops zullen we creatieve teams, adverteerders en strategen gaan begeleiden en inspireren om effectievere en opvallende radiocommercials te maken. Hier hebben niet alleen de adverteerders veel profijt van, ook voor onze luisteraars maken betere commercials het radioplaatje compleet. 

Radio advertising kan en moet dus beter! Welke mogelijkheden bieden jullie aan adverteerders hierin?

Absoluut, er zijn zeker al voorbeelden van goede commercials, maar er kunnen nog veel stappen gemaakt worden. Naast de begeleiding die we bieden in de ontwikkeling van de commercial, is het creëren van waardevol bereik onder de juiste doelgroep essentieel. We komen steeds meer te weten over onze luisteraars en Q-members, interessante data die we in een later stadium ook kunnen delen met onze adverteerders. We zijn druk bezig om onze (radio)content op verschillende mediatype en kanalen digitaal te distribueren. 

Onlangs lanceerden jullie ook Q-music Classics. Waarom een digitaal radiostation er bij?

Ongeveer 90% van de Nederlander luistert wekelijks naar de radio. We zien nog weinig verschuivingen naar andere vormen van consumptie, zoals dat nu vooral bij TV gaande is. Digitale kanalen zijn echter wel een mogelijkheid om ons product beter aan te bieden en digitaal bereik te realiseren door een bredere programmering, bijvoorbeeld via Q-music Classics.

Q-music had al drie digitale stations: Q-music, Q-music Non-Stop en Q-music Het Foute Uur. Met de introductie van deze vierde zender, Q-music Classics, kunnen we  luisteraars een nog breder aanbod aanbieden, binnen de pop(ulaire) muziek die men gewend is van Q-music. 

Wat is het laatste nieuws?

Het is een bijzonder jaar voor ons! In augustus gaan we, samen met al onze luisteraars, vieren dat Q-music in Nederland alweer 10 jaar bestaat. We vieren dat we dankzij alle mensen om ons heen zijn gekomen waar we nu zijn; ofwel  '10 jaar Q, Thanks to You!'. We kijken terug op  een bijzondere tijd, waarin we er steeds beter in geslaagd zijn om middels een strakke, frisse en energieke programmering en een opvallende en consistente marcomstrategie een sterke positie op de Nederlandse markt te verwerven.

Inmiddels is Q-music al 33 maanden op rij gestegen (doelgroep 20-49 jaar), maar is deze reeks in onze ogen nog lang niet beëindigd. We zijn momenteel bezig met een transformatie die nog steeds in gang is. Geen tijd om stil te staan dus. We willen vooruit blijven kijken, want er staan nog veel mooie plannen voor de deur!

www.q-music.nl

Lees ook:

Robert Bernink algemeen directeur Q-music

ADCN en Q-Music gaan samen radio-reclame innoveren

Q-music lanceert vierde digitale station: Q-music Classics

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie