[Interview] Roddy van der Maat over Donut Media
19-11-2015 16:33:00 Door: | Hits: 3191 | Tags:

Na 11 jaar heeft Roddy van der Maat Endemol Concepts verlaten om een nieuw bedrijf te starten. De ex-Head of Sales van Endemol Concepts heeft afgelopen maand Donut Media opgericht. Wij spreken hem.

Dag Roddy, gefeliciteerd! Spannend! Hoe is het met je?  

Het gaat heel goed. De lancering is goed opgepakt en we zijn volop bezig met een roadshow langs (media)bureaus, adverteerders en andere partijen.

11 jaar is een lange tijd. Was het tijd voor iets nieuws?

Ja, na 11 jaar was het voor mij tijd om me meer te gaan richten op de digital kant van content. Temeer omdat ik geloof dat de consumptie van digital videocontent nog een enorme groei kan en gaat maken. En daarvoor is relevante premium content nodig.

Maar een eigen bureau is wel even wat anders! Heb je er lang over nagedacht om deze stap te zetten?

Er kwam een kans op mijn pad en die heb ik met beide handen aangegrepen. Het voordeel van Donut Media is dat het onderdeel uitmaakt van Digital Enterprises. Ik ben wel mijn eigen bureau gestart, maar ben niet helemaal alleen. Hierdoor heb ik niet alleen direct toegang tot eigen platforms en een groot online netwerk, maar ook de mogelijkheid om de ontwikkeling en bouw van apps of andere applicaties aan te bieden.

Ok, wie, wat waar is Donut Media? Leuke naam! Hoe ben je hierop gekomen?

Donut Media is onderdeel van Digital Enterprises en we zien zeker kansen om in de toekomst verder te groeien. Donut Media richt zich binnen Digital Enterprises volledig op de creatie, productie, verkoop en distributie van (branded) videocontent binnen het eigen netwerk van digitale platforms. We zijn als het ware een inhouse videocontent bureau. Wij maken samen met adverteerders en (media)bureaus content voor op onze eigen platforms en bieden daardoor direct bereik. We willen met Donut Media onze partners een rond verhaal aanbieden met content in verschillende vormen en smaken, passend bij de doelgroep. Vandaar de naam Donut Media.

Hebben jullie al klanten?

Wij praten meer over partnerships. Zo hebben we op dit moment een samenwerking met Endemol waarbij we gezamenlijk het videoconcept Koning FIFA hebben gelanceerd op YouTube en op één van onze platforms Voetbalprimeur.nl. Zo maken we gebruik van het bereik van Voetbalprimeur om zoveel mogelijk views te genereren binnen een doelgroep die weer interessant is voor adverteerders. Verder ben ik/zijn wij natuurlijk volop bezig met nieuwe samenwerkingen en opdrachtgevers.  

Wat kunnen jullie adverteerders bieden dat andere bureaus niet kunnen?

Doordat we onderdeel zijn van Digital Enterprises kan Donut Media vooral onderscheidend zijn in een direct bereik. Daarbij zijn we zeer flexibel in het aanbieden van andere digitale diensten, zoals de ontwikkeling van apps bijvoorbeeld.

’Gegarandeerd bereik’, ‘groot netwerk’, ‘eigen platforms'…je begint pas net?! Heeft Endemol Concepts je hierbij geholpen?

Ik heb in de afgelopen 14 jaar in de media een groot netwerk opgebouwd bij productiehuizen, exploitanten, publishers, mediabureaus en marketeers. Daar heb ik nu uiteraard baat bij. Het bereik, netwerk en eigen platforms komen uit de directe samenwerking met Digital Enterprises.

Je speelt lekker in op de huidige trends en ontwikkelingen. Maar doen andere online bureaus dat niet ook al? Ben je niet net te laat?

Ik denk dat wij juist op tijd zijn. Je ziet nu veel publishers die zich meer gaan richten op videocontent. Ik noem LINDA.tv, Sanoma, maar ook TMG die de focus meer op video wil leggen. Allemaal partijen die een bereik kunnen bieden, maar door hun grootte redelijk log zijn. Onze kracht ligt voornamelijk in het feit dat we heel veel ervaring hebben op het gebied van branded content, we onze volledige focus leggen op digital en we kleiner zijn en daardoor flexibeler. 

Wat zie jij als de grote uitdagingen in online (branded) videocontent? En valkuilen?

De grote uitdagingen zijn om samen met bureaus en adverteerders videoconcepten te lanceren voor de longtail en niet alleen als onderdeel van een campagne. De valkuilen, daar lopen we omheen.

Wat kunnen we komend jaar van Donut Media verwachten?

Nieuwe platforms erbij en vooral veel nieuwe videocontent samen met adverteerders op het gebied van sport, jonge gezinnen en fashion & lifestyle.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn nu nog gevestigd in Amsterdam Oost, maar vanaf 1 december zitten we in ons nieuwe kantoor in Amsterdam Noord aan het IJ, samen met alle andere deelnemingen van Digital Enterprises.

www.donutmedia.nl

Lees ook: Roddy van der Maat lanceert Donut Media

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie