[Interview] Rodney Tiesselinck en Marc Stubbé over marktonderzoek in Afrika
16-07-2015 08:56:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4750 | Tags:

Africa Business Communities en marktonderzoek bureau MSI-ACI bouwen samen aan het pan-Afrikaans online B2B marktonderzoek panel Africa Business Panel, met ruim 15.000 leden de grootste in zijn soort. Onlangs werd het Africa Consumer Panel gelanceerd. Wij spreken met Rodney Tiesselinck, Director Operations bij MSI-ACI en Marc Stubbé, partner bij Africa Business Communities.

Rodney, kun jij MSI-ACI introduceren?

MSI-ACI is 10 jaar geleden ontstaan vanuit een samenwerking die we hadden met het Amerikaans onderzoeksbureau MSI International, zij waren op zoek naar internationale expansie en we hadden een goede klik met de Amerikaanse eigenaar.

We zijn momenteel  een marktonderzoeksbureau met een groepsomzet van ongeveer 16 miljoen dollar en er werken 125 mensen. We hebben vestigingen in Amsterdam, Philadelphia en Seattle. Wij zijn sterk in door technologie gedreven onderzoeksmethoden, wij hebben bijvoorbeeld in 2005 wereldwijd  een online consumenten panel voor Microsoft opgezet. We verwachten ook heel veel van FlexTrack en natuurlijk onze Research Communities in Africa.

Wie zijn jullie klanten?

Wij werken internationaal vooral voor  Fortune 500 bedrijven zoals  Microsoft, Ericsson, City Group, JPMorgan Chase, Mcafee, J&J. Voor deze klanten voeren we de meest uiteenlopende onderzoeken uit, soms wel in 40 markten tegelijk.

In Nederland zijn we sterk in media onderzoek. We werken vooral voor de grote media bureaus en we zijn gespecialiseerd in Media Tracking onderzoek en FlexTrack - Online Campaign Effect en Profiling.

Wat we vaak van onze klanten horen is dat we heel flexibel zijn, snel reageren en op het gebied van nieuwe technologie een voorloper in de marktonderzoeks branche zijn.

Wat zijn jullie USP's?

We verwachten veel van FlexTrack en onze research communities in Africa. Met FlexTrack hebben we een tool ontwikkeld waarmee we Online en mobiele advertentie campagnes doormeten op profiel en effect. Op dit moment zijn er ca. 300.000 Nederlanders verrijkt met onze FlexTrack beacon waarmee we real time effect kunnen meten op campagnes. We zijn daarom heel blij dat Mervyn Brookson zich bij ons heeft aangesloten om dit product verder door te ontwikkelen.

Waarom hebben jullie besloten om actief te worden in Afrika?

De grootste reden om actief te zijn in Africa ligt aan de vraagkant. Onze vooral internationale klanten zijn continu op zoek naar nieuwe markten en mogelijkheden. Gezien de enorme economische groei op het  Afrikaanse continent ligt het dus voor de hand om deze verschillende markten in kaart te brengen. In onze zoektocht naar lokale providers van lokale informatie en bijvoorbeeld respondenten bleek al snel dat er op online en mobiel gebied nog niet veel beschikbaar is op het Afrikaanse continent. Toen zich de situatie voor deed om samen met Africa Business Communities (ABC) research panels voor zowel de zakelijke als de consumenten markt neer te zetten hoefden we niet lang na te denken. Met onze technologie om online panels te kunnen faciliteren en de lokale kennis en toegang tot mensen die ABC weet te realiseren kun je spreken van een fantastische match.

Is Nederland een goede testmarkt voor concepten om die vervolgens internationaal uit te rollen?

Nederland is een hele goede testmarkt voor nieuwe producten en diensten. Ons kleine landje is een voorloper op velerlei gebied en het is dus niet vreemd dat grote internationale bedrijven Nederland consequent meenemen als het gaat om product of concept  ontwikkeling. Het internationaal uitrollen vergt echter lokale kennis, door de samenwerking die we met Africa Business Communities  hebben is het nu voor ons mogelijk om betrouwbare lokale informatie te verkrijgen waarmee we onze producten en diensten beter kunnen toepassen. We staan letterlijk met onze voeten in de lokale markt.

Marc, hoe gaat het met Africa Business Communities?

Heel goed, Sub-Sahara Afrika groeit hard en het lijkt dat Africa Business Communities  ook de wind in de zeilen heeft met onze diensten. We lanceren nu met Africa Business Communities verschillende proposities en de optimistische reacties uit Afrika en de rest van de wereld zijn heel aanstekelijk.

Kun je Africa Business Communities introduceren?

In 2008 zijn we begonnen met het opzetten van goed gesegmenteerde LinkedIn groepen gericht op Afrika. In totaal zijn dat zo’n 180 groepen en daarmee zijn we nu de grootste in de wereld met een bereik van ruim 1 miljoen Afrikaanse business professionals.

Met dat bereik en onze B2B websites AfricaBusinessCommunities.com en NigeriaBusinessCommunities.com hebben we diverse proposities gebouwd op het gebied van marketing en communicatie, market research en recruitment.

Waarom zijn jullie Africa Business Panel gestart?

We zien Afrika hard groeien en daarmee de vraag naar goed kwantitatief onderzoek. We zijn al een tijdje bezig. Sinds 2011 zijn we leden met complete profielen aan het werven voor ons online B2B panel en zitten nu dicht tegen de 15.000 leden aan. Tijdens een bezoek aan Afrika vorig jaar spraken we onder andere de CEO’s van Ipsos Afrika en Ipsos West-Afrika en die reageerden heel enthousiast. Zo’n compleet panel met Afrikaanse respondenten bestond er nog niet. Inmiddels hebben ze een proef gedaan ter voorbereiding op allerlei verschillende soorten continu onderzoek in Ghana en Nigeria en die is naar tevredenheid verlopen. Verder hebben een aantal Amerikaanse spelers zoals SSI een aansluiting gezicht met ons business panel, om bij wereldwijde onderzoeken ook Afrika mee te nemen.

In het algemeen zeggen de mensen in Afrika tegen ons, je kunt beter 100 zakenmensen op straat vragen hoe het met de economie gaat dan te kijken naar de overheidsstatistieken die, om het zacht uitgedrukt te zeggen, niet zo een heel goede reputatie hebben. Even ter illustratie, op 5 november 2010 werd het Bruto Nationaal product van Ghana naar boven herzien voor meer dan 60 procent.  In het najaar van 2011 kondigde haar bijna buurman Nigeria een herziening van het BNP van 50%. Kun je je voorstellen: de verdubbeling van het BNP in Nigeria - de grootste economie in Afrika - impliceert dat het BNP voor de hele regio met meer dan 15 procent stijgt. De waarde van de verhoging bedraagt maar liefst 40 maal het BNP van Malawi.

De Afrikaanse statistieken zijn zo slecht dat de Canadees-Deens Professor Morten Jerven er zelfs een boek over heeft geschreven: Poor Numbers – How we are are misled by African development statistics and what to do about it.Ook Shanta Devarajan, Chief Economist for the Africa Region of the World Bank, heeft zich uitgesproken over een urgent noodzaak om de Afrikaanse statistieken te herzien en anders te organiseren.

Waarom lanceren jullie nu ook Africa Consumer Panel?

Het borrelde al een tijdje, maar door de toegenomen klantvraag vonden we het logisch om naast het business panel een consumenten panel neer te zetten. Het heeft een heel ander profiel dan het business panel en er is door veel bedrijven met consumenten producten naar gevraagd. Het is er ook echt nog niet.

Waarom doen jullie dit samen met MSI-ACI?

MSI-ACI is een vooraanstaande speler in Nederland op het gebied van market research  en heel innovatief op het gebied van diverse panels, zowel B2B als consumenten panels. Ze doen het goed in Nederland, hebben een bewezen en groeiend business model in een uiterst competitieve markt als Nederland. Ze hebben vooraanstaande A-merken als klanten, zoals Microsoft, Ericsson, City Group, JPMorgan Chase, Mcafee en J&J en een aantal  steeds meer het continent Afrika willen meenemen bij een internationaal onderzoek. Dit zijn allen partijen die hoge eisen stellen aan de kwaliteit van dienstverlening. We willen graag ook het beste voor onze Afrikaanse en op Afrika gerichte klanten.  

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

Via via zijn we met elkaar in contact gekomen. Al bij de eerste ontmoeting voelden we een klik en ik kan zeggen dat dat gevoel tot nu toe elke keer bevestigd is geworden. We hebben de samenwerking vormgegeven door middel van een joint venture.
      
Wat maakt Afrika een aantrekkelijk continent voor business?

Afrika is een continent met meer dan 1 miljard consumenten, die te verdelen is in 3 groepen. Een rijkere laag van 100 miljoen, een groeiende middenklasse van 300 miljoen en een arme groep van 600 miljoen consumenten. Alleen al de eerste 2 groepen vormen een enorm potentieel en verder is de situatie per land heel verschillend. Nigeria is de grootste economie van Afrika, met meer dan 177 miljoen inwoners is een grootmacht op zich. Goed nieuws dat NIgeria voor het eerst vreedzaam een nieuwe democratisch to stand gekomen presidentswissel heeft gekregen.

Hoe online is Afrika?

Vertrouwen is erg belangrijk in Afrika. Daarom duurt het wat langer voordat men tot zaken komt. Dit speelt helemaal bij het aanbieden van online diensten. Africa Business Communities is al ruim 5 jaar actief en is bij veel business professionals inmiddels bekend. Dat geeft vertrouwen. Bij de Afrikaanse consument is mobiel en dan bedoel ik de telefoon zeer populair, in sommige gevallen wordt de desk top als digitale fase volledig overgeslagen. De telecom branche is in Afrika een snel groeiende en succesvolle branche en drijft de groei van online diensten. Verder is wereldwijd internet gigant Rocket Internet - bekend van onder andere Zalando - heel actief in Afrika met allerlei online diensten voor consumenten. Dat trekt ook weer andere spelers aan en de interesse voor tech start-ups neemt ook toe.

www.africabusinesspanel.com
www.africaconsumerpanel.com