[Interview] Roel Derksen over het behalen van de Blueprint Certification van Facebook
09-11-2016 12:17:00 Door: Katja Brokke | Hits: 10029 | Tags:

Facebook lanceerde onlangs een certificaat voor online marketeers zodat het (potentiele) klanten duidelijk is dat diegene waar ze zaken mee doen ook daadwerkelijk kennis van zaken heeft. We spreken met Roel Derksen, Senior Digital Marketeer van PauwR. Hij is een van de eersten die de Blueprint Certification heeft behaald.

Wat is de meerwaarde van het certificaat?

Met het certificaat kun je aantonen dat je echt gespecialiseerd bent in adverteren op Facebook. De examens zijn ook van een erg hoog niveau, wat het certificaat ook echt toegevoegde waarde geeft. 

Wat moet je ervoor doen om het te behalen? 

Meer dan ik in eerste instantie had verwacht. Facebook heeft dit echt serieus aangepakt. Om het certificaat te ontvangen, moet je twee examens afronden: het basisexamen en een gespecialiseerd examen. De examens worden via een online examenbureau afgenomen, dat je de gedurende de test volgt via je webcam en microfoon. Tevens moet je vooraf de gehele ruimte laten zien waar je zit, om te controleren of er niemand anders aanwezig is en of je bureau leeg is. Ook zijn er kosten aan de examens verbonden en kun je maar eens per maand proberen het examen te behalen. Tot slot is legitimatie vereist, zodat de certificering ook echt op persoonlijke titel is behaald. 

Hoe reageren klanten? 

We hebben veel positieve reacties gehad. Voor hen is het natuurlijk ook weer een stukje bevestiging dat ze de juiste keuze hebben gemaakt door met PauwR te werken. De certificering heeft zelfs al nieuwe opdrachten opgeleverd van adverteerders die hun social advertising graag bij een echte specialist neer willen leggen.

Is de certificering nodig? 

Ja, een certificering is altijd goed. Wij kunnen ons ermee onderscheiden en ook voor Facebook zelf is het goed. Er is veel kaf tussen het koren onder de digitalmarketingbureaus, dus het helpt bedrijven om een goede keuze te maken voor een betrouwbaar en ervaren bureau. Dit zorgt weer voor meer succesvolle campagnes en minder verspilling van mediabudget. 

Wordt Facebookmarketing onderschat?

Dat denk ik wel. Wanneer je als bedrijf een bericht post op je pagina, krijg je al snel de optie te zien om het bericht te boosten. "Voor bedrag x kun je y aantal personen bereiken". Dat maakt het natuurlijk erg makkelijk, maar je mist hier wel de opties om slim in te zetten. Je kunt namelijk heel gericht doelgroepen bereiken op Facebook, dankzij de profielgegevens die Facebook heeft. Tevens kun je gebruikmaken van eigen CRM-gegevens en websitedata, waardoor je doelgroepen tijdens de gehele customer journey met gerichte boodschappen kunt bereiken. 

Wat is het laatste nieuws? 

Op 24 november maken we kans op maar liefst twee prestigieuze Dutch Search Awards. PauwR is door een vakjury genomineerd voor 'Beste gebruik van social in search campagnes' én we maken kans om gekozen te worden tot 'Beste Agency' van Nederland. 

www.pauwr.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie