[Interview] Roy Keijsers en Arjan Kropman: Op Autowereld.com vindt de lezer vaak antwoord op belangrijke vragen
24-05-2021 09:00:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 5311 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Roy Keijsers (commercieel manager) en Arjan Kropman (directeur F&L Media) over Autowereld.com.

Kunnen jullie Autowereld.com introduceren?

Arjan: “Dat is een mooie binnenkomer, want vanaf het derde kwartaal 2021 zal Autowereld.com overgaan in Autoreview.nl. Autowereld is de oudste autowebsite van Nederland. Als uitgever van Auto Review vonden we dat we ook digitaal aanwezig moesten zijn. We hebben op dat gebied lang de kat uit de boom gekeken, maar hebben nu een gedegen plan en weten we waarom we het doen. In plaats vanaf nul te beginnen, zijn we gaan samenwerken met Autowereld. Dat heeft geresulteerd in een totale overname dit jaar. Tot nu toe hebben we de website met name inhoudelijk versterkt en op het niveau gebracht van Auto Review. De volgende stap is om hem toe te voegen aan het merk en zo verder te bouwen aan Auto Review. Het is een no-nonsens website met informatie over auto’s, met name nieuwe. Informatief en geschreven met humor, maar ook zonder spelfouten en aangenaam leesbaar. Wat dat betreft een uniek product.”

Hoe ziet jullie doelgroep eruit?

Arjan: “We kunnen voor heel veel geld vast en zeker tientallen cijferkunstenaars loslaten op het bereik, maar voor ons telt een zaak boven alles: het gaat om mensen die geïnteresseerd zijn in auto’s en op zoek zijn naar betrouwbare en prettig leesbare informatie. Dat zijn liefhebbers, maar ook mensen die een vraag beantwoord willen hebben, omdat ze op zoek zijn naar een nieuwe auto bijvoorbeeld.”

Wat wil de websitebezoeker van Autoreview.nl?

Arjan: “Prettig geschreven artikelen en betrouwbare informatie. Geen slechte vertalingen, geen vage geruchten of bij de haren aangeslepen onderwerpen. Gedegen informatie op een leuke en goede manier gebracht. Op de website vindt de consument vaak antwoord op belangrijke vragen. Het magazine is er vooral voor de liefhebber. Dat die liefhebber binnen zijn netwerk als vraagbaak functioneert, is goud waard. Ome Henk, die Auto Review leest, is een influencer avant la lettre. Dat is een onderschat uitgangspunt.”

Wat heeft 2020 gedaan met jullie bereik?

Arjan: “In 2020 heeft de redactie van Auto Review de site overgenomen en is er gelijk versterking binnenboord gehaald. Dat heeft heel veel gedaan voor de cijfers. Die waren al niet slecht, maar onder de vorige eigenaar was er wel wat de klad ingekomen. De inzet van een gepassioneerde redactie doet dan echt wonderen. Mooi groeien, puur op goede inhoud, dat is precies wat we willen. We richten ons niet op het snelle succes en op snelle kliks, maar op een lange en stevige toekomst met een vaste schare aan fans en sterke samenwerkingen.”

Hoe kijk je naar dit jaar qua ontwikkelingen in de autobranche?

Arjan: “Die vraag is met één woord te beantwoorden: stroom. Elektrische auto’s zijn snel marktpositie aan het veroveren. In Nederland zeker, maar ook wereldwijd. We merken dat goed. Op de site doen artikelen over elektrische auto’s het heel goed, maar veel opvallender is dat het magazine ook steeds meer in het teken staat van elektrische auto’s. Een paar jaar geleden was dat nog ondenkbaar, maar nu is ook de autoliefhebber de elektrische auto in de armen aan het sluiten. Er bestaan nog heel veel vooroordelen, de branche heeft ons nodig om die ook bij de grote groep consumenten weg te nemen. Er zijn nog veel vragen.”

Wat maakt jullie platform aantrekkelijk voor adverteerders?

Roy: "Wat we merken, is dat veel adverteerders het cijfermatige aspect zeer belangrijk vinden. Ergens logisch, ergens niet. De kracht van aantallen is naar ons idee alleen interessant als de kwaliteit van de content ook uitstekend is. Daar ligt voor ons dan ook de basis. Mijn collega’s op de redactie zitten al 15 jaar in het vak. Juist door het maken van het magazine Auto Review waar het cijfermatige nooit direct te achterhalen is, heeft kwaliteit en de aandacht trekken van de lezer altijd voorop gestaan. Dit zie je terug in de content die we maken, ook voor adverteerders. Het mooie is dat kwalitatieve content uiteindelijk zorgt voor een positief cijfermatig aspect terwijl hoge cijfers niet altijd zorgen voor kwalitatieve content. Wij bieden de mix. Onze artikelen hebben daardoor een hoge engagement rate en zorgen ook voor conversies in allerlei vormen. Van clicks tot mailadressen. Mocht je na dit pleidooi toch enkel van de cijfers zijn, maandelijks zijn er meer dan 500.000 unieke bezoekers op onze site te vinden. En geen zorgen, ook als je van de cijfers bent, zorgen wij voor de kwalitatieve content om de cijfers te behalen."

Hoe kijk jij aan tegen het publiceren van branded content?

Roy: "Dit heeft met het antwoord op de vorige vraag te maken. De kwaliteit dient hoogwaardig is zijn (hier zorgt onze redactie voor) en te passen binnen de site. Juist ook de samenwerking met adverteerders kan zorgen voor unieke branded content. De expertise/kennis/data vanuit twee kanten zorgen voor een beter resultaat. We vinden het dan ook belangrijk om daar samen over te spreken zodat de wensen van de adverteerder en de kennis van onze redactie samen komen. Zo ontstaat de juiste branded content passend binnen ons platform en daarmee creëert het meerwaarde voor lezer en adverteerder."

Wat is het laatste nieuws?

Arjan: “Het laatste nieuws was het eerste nieuws. Autowereld.com wordt Autoreview.nl. Online moet je het belangrijkste altijd het eerst vertellen.”

www.autowereld.com
www.autoreview.nl

 

Autowereld.com maakt deel uit van het portfolio van [M]media. Met meer dan 90 verschillende websites en apps bereikt [M]media ruim 10 miljoen mannen en vrouwen per maand in het hart van de doelgroep. Daarmee hebben ze het sterkste mannen- en vrouwennetwerk van Nederland. Afhankelijk van de campagnedoelstelling kijken ze naar de sterkste advertentieoplossing binnen het eigen netwerk. Een one-stop-shop om mannen en/of vrouwen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat.

www.motorsport.com
www.mmedia.nl

Lees ook:

[Interview] Tim Biesbrouck: Motorsport.com biedt een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie
[Interview] Paul Bongers en Gwenn de Graaf (Datumprikker): We staan te springen om mensen weer bij elkaar te brengen
[Interview] Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1
[Interview] Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie