[Interview] Ruud Verheijen en Hidde Zwaagstra over MEC
31-01-2017 18:36:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 8611 | Tags:

Hidde Zwaagstra, business development director bij MEC is per 1 januari 2017 met pensioen. We spreken hem en zijn opvolger Ruud Verheijen.

Ruud, je bent sinds 4 maanden business development director. Bevalt het?

Ja, mooi man. We zijn al druk bezig met diverse pitches en daar krijg ik enorm veel energie van. En we hebben al succes in de eerste maanden; we hebben FrieslandCampina en Beiersdorf weten te behouden en de pitch van NZO (Nederlandse Zuivel Organisatie) weten te winnen. Zuivel, Personal Care, en Melkpromotie. Kijk, dat maakt dit vak ook gelijk zo mooi, je bent steeds met verschillende klantenuitdagingen bezig.

Wat willen klanten van MEC? 

Een business partner die steeds zoekt naar hoe kan het beter, slimmer en effectiever in deze veranderende markt waar het samenspel tussen media, creatie, data en technologie steeds belangrijker wordt.

Hidde, mis jij het werk bij MEC al een beetje? Wat ga je eigenlijk doen in 2017?

Ik moet zeggen dat het wel een grote stap is. Van het dagelijkse moeten op een breed terrein naar het dagelijks mogen. Natuurlijk mis ik het werken in een team voor klanten en toekomstige klanten. Eerst voelt het nog als een vakantie maar ik ga nu langzamerhand de volgende fase in. Heb een groot palet aan dingen die ik wil doen. Van beeldhouwen tot moestuin, van veel bewegen naar rotzooien met een oude auto. Daarnaast heb ik grote interesse in zakelijk talent en zoek nu uit wat ik daar mee kan gaan doen.

Jullie zijn van verschillende generaties, Hidde; wat brengt Ruud mee waar MEC en jullie klanten echt iets aan hebben?

Ruud brengt vanuit zijn ervaring bij onder meer FHV/BBDO en bij KPN en De Postbank een mooie combinatie van Klant en Bureaufunctie met zich mee. De opkomst van creatie binnen MEC en zijn ervaring daarin sluiten 100 procent op elkaar aan. Daarnaast stond hij als CSD met zijn voeten in het dagelijkse werk bij MEC met een mooi team om zich heen.

Zeg je MEC dan zeg je online en innovatie. Wat gebeurt er op dit moment op dit gebied bij jullie?

Twee zaken die absoluut de moeite waard zijn om te vermelden. In AVM planning blijven we voorop lopen in de markt met onze innovatieve aanpak, zo plannen we nu online video op uitkijkgedrag en optimaliseren dat op herkenning. Voor onze klanten behalen we daar al zeer goede resultaten mee. Daarnaast speelt de balans tussen branding en performance voor klanten een steeds grotere rol. Met onze know-how op beide terreinen en samen met onze collega’s van de GreenhouseGroup, werken we dagelijks aan innovaties voor onze klanten. Dat is waar the magic happens.

Hidde, jij hebt 37 jaar gewerkt in de media, waarvan 18 jaar als business development director. Hoe heb jij het mediabureau vak zien veranderen?

Het is wel bijzonder dat ik vanuit PMS de afsplitsing van media van creatie heb meegemaakt en dat ik geëindigd ben in een situatie waarbij creatie volop het mediabureau binnen dendert. Naast Performance natuurlijk en met voor het geheel vele meet- en bijsturingsmogelijkheden op gedrag, kennis en houding. Een machtige scope of work.

Welke mogelijkheden gaat de digitalisering van radio bieden aan adverteerders?

Ook hier zal gelden dat door preciezere targetting we slimmere boodschappen kunnen afstemmen op de behoefte van consumenten. En dat kan hem zitten in tijd, plaats en device. Boodschappen die designed to be desired zijn nu eenmaal effectiever. Dat is de toekomst.

Wat zijn de ambities van MEC en hoe passen jouw eigen ambities daarin, Ruud?

Kijk,  we zijn de nummer 2 in Nederlandse Markt. So we try harder – roep ik altijd. We lopen voorop als het gaat om vernieuwing en het samenspel tussen branding en performance. Met ons creatieve hart, technologische voorsprong, inkoopkracht en media expertise helpen we klanten om te groeien zowel op de lokale markt als internationaal met onze Amsterdam HUB. Op dat speelveld voel ik me enorm thuis.

Ruud, wat is het belangrijkste dat Hidde in de overdracht aan jou heeft meegegeven?

Uitgaan van eigen kracht. Niet te veel naar anderen kijken, gewoon je eigen koers varen. En daarnaast heeft Hidde van Business Development een echt vak weten te maken.

Hidde, wat is het advies dat jij wilt meegeven aan jonge mensen die bij mediabureaus aan de slag gaan?

Probeer in het begin van je carrière bij een mediabureau je te ontwikkelen op een zo breed mogelijk terrein. Ga niet meteen de trechter in maar probeer kansen te grijpen binnen de totale scope en kies pas later voor een specialisatie. In het verleden was het vaak zo dat door toeval iemand bijvoorbeeld op TV planning kwam en pas later kwaliteiten boven kwamen die veel eerder benut hadden kunnen worden. Het vak is prachtig breed en zorg er voor dat je ook je wedstrijden in de breedte speelt. Een dan eindig je natuurlijk bij New Business!

Ruud, nu Hidde met pensioen gaat, verliest het Nederlands MediaNetwerk een columnist. Wil jij het overnemen?

Hidde: Natuurlijk wil Ruud dat!

Ruud: Ja dat lijkt me leuk. Vooral hoe merken zich gedragen op het veld van Media, Creatie, Data en Technologie, en vooral positieve verhalen, daar zal mijn focus op liggen.

www.mecglobal.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie