[Interview] Sanne Visser over &C
14-04-2017 13:50:00 Door: Marianna Beets | Hits: 11226 | Tags:

Na gewerkt te hebben voor onder andere Mood for Magazines en Sanoma is Sanne Visser haar eigen bedrijf Who is the boss Media & Management gestart. Daarnaast is ze Business Director van het spiksplinternieuwe &C Media van Chantal Janzen. We spreken haar over de afgelopen turbulente periode.

Hallo Sanne. Allereerst gefeliciteerd met Who is the boss Media & Management. Waarvoor ben je beschikbaar?

Ik ben beschikbaar voor het neerzetten en bouwen van media-merken. Geen consultancy-werk, maar het echt gewoon doen. Dus binnen het DNA van het merk het juiste team bouwen, redactie neerzetten, P&L bewaking, lanceren en het merk verder uitbouwen.

Is Chantal Janzen je eerste klant?

In deze hoedanigheid als eigenaar van Who is the boss is Chantal met &C Media inderdaad mijn eerste klant. Dat kan slechter natuurlijk.

Hoe ben je bij &C terechtgekomen?

Het was een zonnige dag, ik zat op de fiets en de telefoon ging. Het was de assistente van Iris van den Ende (van MediaLane), of ik wilde komen kennismaken en praten over een ‘geheim nieuw project’. Mijn naam was namelijk meerdere keren gevallen. Zo ging het. Vervolgens in gesprek gekomen en twee weken later begonnen.

En wat is precies je taak

Ik stuur op zakelijk niveau de hele &C club hier aan. Daarin werk ik heel nauw samen met de Hoofdredactie van &C, dus ook samen met Chantal. Zij zijn verantwoordelijk voor de creatieve invulling van ons merk.

We maken alles rondom &C inmiddels met zo’n 23 mensen. En daarnaast natuurlijk met veel contributors en freelancers.  Ik doe de business-kant van &C. Ik bewaak de P&L, ik heb het totaal-overzicht over wat iedereen doet en ik rapporteer terug aan de aandeelhouders over alle voortgang.

Hoe verloopt de samenwerking met Chantal Janzen?

Heel prettig. We weten heel goed wat we aan elkaar hebben en zitten beiden in onze kracht. Business versus Creatie.

Er is gekozen om niet met één medium – bijvoorbeeld online of print – te beginnen, maar gelijk crossmediaal de markt op te gaan. Waaruit bestaat &C allemaal?

&C bestaat op dit moment uit een maandelijks magazine, een online content-platform met eigen (video-)formats en eigen unieke content, een mobile app, een e-commerce shop en we zijn aanwezig met &C op alle mogelijke social media kanalen. En de ambities zijn groot. Dit jaar zul je ons zeker nog zien groeien met bijvoorbeeld events of op televisie.

In hoeverre vergde dit een andere aanpak?

Ik ben 1 oktober 2016 begonnen. Toen was al het denkwerk al gedaan door Chantal, haar man Marco en Iris. Aan mij de opdracht dat het er nu ook echt ging komen, met een duidelijke deadline: half maart 2017. Er lag er een uitgebreid document over de gewenste branding, de ambities en de naam. Dat was heel prettig en gaf veel houvast. 

Qua aanpak kan ik dit totaal niet vergelijken met ook maar iets wat ik bij Sanoma voorheen heb gedaan. Dit was gewoon letterlijk een start-up leiden. Full focus op de juiste mensen om je heen krijgen en de juiste partners vinden (Aldipress, Abonnementenland, LiveWall voor het bouwen van het online platform, Pup Creative Agency voor de visual identity etc etc). Geen gebaande paden, alles nieuw. Maar ook geen corporate cultuur, geen ticket-formulieren inschieten of ellenlange vergaderingen om iedereen ‘mee te krijgen’. En hoe heerlijk is het als je zelf het wiel opnieuw mag uitvinden met alle kennis en ervaring die ik al eerder heb opgedaan.

En dan is het in deze tijd natuurlijk heel logisch dat je het merk meteen 360 graden breed neerzet. En ook heel logisch dat je je Redactie zo inricht dat online en print tegelijk tot stand kan komen en niet gevolgtijdelijk, vanuit een en dezelfde merkgedachte.

Hoe is de lancering van &C gegaan? Feest? Champagne? En al veel verkocht?

Beter dan ik ooit had gehoopt. En onze ambities lagen hoog. Het lanceringsfeest op 21 maart en de free publicity rondom de lancering is echt heel goed gegaan en de scancijfers van het eerste magazine zien er geweldig uit. 19 april ligt de tweede editie van &C in de winkel, dus ik weet nog niet exact hoeveel we hebben verkocht van editie 1. Maar ik heb de champagne al wel koud gezet.

We hebben met &C al meer dan 40.000 app-downloads, we lopen boven target op online nieuws en online bezoek.

Op social media, facebook en instagram, gaat het echt heel goed qua likes en fans. We hebben bijna 13.000 nieuwsbrief-leden, we hebben al honderden vrouwen die bij ons geshopt hebben.

En last but not least echt hele mooie merken willen met ons partneren en bij ons adverteren. We mogen dus niet klagen. Doen we ook niet.

Wat zijn de belangrijkste learnings die je van Mood for Magazines en Sanoma hebt meegenomen?

Bij Sanoma heb ik het alweer bijna traditionele uitgeversvak geleerd. Dus hoe geld te verdienen met content en mediamerken. Verder: merken uitbouwen, redacties aansturen, people management, de juiste mensen op de juiste plek. Je bent immers zo goed als je team als uitgever. En dit ging bij Sanoma allemaal heel gestructureerd en geordend. Echt champions league niveau. Mooie tijd.

Mood for Magazines, het merk LINDA. dus en alle mensen die daar werken, blijft voor mij altijd een briljant voorbeeld van een uitermate goede creatieve invulling van een zeer sterk geformuleerd merk. En ik heb daar vooral geleerd dat investeren in content en in een creatief goed concept altijd loont. Durf dingen te doen en neem nooit genoegen met Plan B. En ik heb daar echt geleerd hoe belangrijk het is om een hele uitgesproken Visual Identity te hebben als merk. Dat je door je wimpers heen kijkend toch meteen ziet wie de afzender is. Heel knap gedaan.

Wat kan &C Media wat Mood for Magazines niet kan?

Leuke vraag. Eerste wat in mij opkomt is een jongere doelgroep aanspreken. Simpelweg omdat we een nieuwer en jonger mediamerk zijn en omdat Chantal zelf ook een jongere groep aanspreekt.

En als tweede: wij hebben al onze content meteen ‘shoppable' gemaakt. Online of vanuit het magazine kun je simpelweg scannen met onze eigen app en de getoonde producten meteen kopen.

Onze app en ons magazine zijn dus veel meer met elkaar verbonden en niet twee losse onderdelen. En dat is voor onze adverteerders en consumenten natuurlijk heel interessant. Van inspiratie in het magazine meteen naar shoppen op de app. En dat doen ze dus ook echt, die leuke vrouwen.

Jullie hebben een road show bij mediabureaus achter de rug. Wat waren hun reacties?

Heel positief ontvangen. Maar dat was ook niet zo gek, want we hadden hele fijne &C meisjes in pastelkleurige pakjes op pad gestuurd. Zij hebben onze app ter plekke bij iedereen gedownload en de magazines uitgedeeld.

Onze Sales-mensen zijn nu nog volop overal ons merkverhaal aan het vertellen. We zijn net gelanceerd tenslotte en we zijn nieuw. Maar de reacties zijn heel goed, wat nu al als gevolg heeft dat we bijvoorbeeld worden uitgenodigd door A-merken om inspiratiesessies samen te doen. Heel leuk.

Wat maakt &C aantrekkelijk voor adverteerders?

Onze totaal-aanpak. We hebben één redactie over alle merkvormen van &C heen. En we staan open voor alle soorten van samenwerking. We hebben uitgebreide branded partnerships pakketten over alle media-vormen heen en dus ook letterlijk een optie tot doorvertaling naar e-commerce. 

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat we binnenkort op het ons online platform andc.tv met een eigen video-format gaan komen, met Chantal in de hoofdrol. En dat wordt hilarisch leuk. Komt dat zien, komt dat zien!

www.andcmedia.nl
www.andc.tv

 Lees ook: Chantal Janzen naakt in eerste editie eigen glossy &C

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie