[Interview] Sergio Bouterse over Widespace
30-10-2018 14:18:00 Door: Max Vlugt | Hits: 1799 | Tags:

Sergio Bouterse is Country Manager Netherlands van Widespace, actief in mobile advertising. Wij spreken hem.

Kun je Widespace introduceren?

Widespace is een van origine Zweedse onderneming opgericht in 2007. We zijn ervaren mobiele consultants die adverteerders en bureaus helpen bij het inrichten van interactieve mobile marketingcampagnes. Door het combineren van alle beschikbare data op het toestel en onze machine learning technologie, alsmede innovatieve creatives, zijn we in staat om de relevantie voor gebruikers te maximaliseren. Om concreet te zijn vindt onze machine learning relevante gebruikers aan wie we aangepaste rich media-advertenties leveren in een merkvriendelijke, fraudevrije omgeving. De laatste twee jaar profileren we ons ook steeds meer als techpartner richting de mediabureaus met onder meer het beschikbaar stellen van onze Mobile Only DSP Summit.

Als Countrymanager ben ik verantwoordelijk voor het exploiteren van de markt in Nederland en België. Vanuit ons kantoor nabij het Olympisch Stadion, werken we met negen man met enorm veel plezier aan het verbeteren van mobile marketing binnen het mobiele speelveld.

Wat kan Widespace wat andere spelers niet kunnen?

Om een marketing lead van Uber te citeren: "Mobile’s a really tough game right now". 

Widespace heeft meer dan tien jaar ervaring met het bouwen van eigen technologie en know-how met betrekking tot mobiele advertenties van topkwaliteit. Adverteren via Widespace betekent dat het simpelweg goed werkt.

Om een paar mogelijkheden te noemen: Machine Learning en AI om de meest relevante gebruiker voor elke advertentie te vinden. We meten de zichtbaarheid van alle advertenties in realtime, zowel op Mweb als in apps. Gegarandeerd 100 procent viewability als optie; businessmodellen op maat voor zichtbaarheid voor zowel display als video; ingebouwde indelingen, meestal met in-advertentiefuncties als de StoreLocater; fraudevrije inventor; wereldwijd mobiel bereik, en dus ook sterk in internationale campagnes.

Mobiele advertenties zijn lang achtergebleven bij de groei van het gebruik van mobiel. Krijgt mobiel een eerlijk aandeel in advertentiecampagnes?

Nee, mobile krijgt nog geen fair share. Mobiel internet begint langzamerhand wel zijn billijk aandeel in advertentiebudgetten te krijgen. De standaardwerkmodus van het digitale advertentie-ecosysteem is echter nog steeds gericht op desktop, voornamelijk vanwege cookies en doorontwikkelde meetsystemen. In mobiele apps wordt vanwege de meetproblematiek nog steeds te weinig geïnvesteerd, terwijl daar de meeste potentie ligt voor de adverteerders.

De kracht van Widespace is dat het door het bouwen van eigen mobiel-specifieke techniek, deze meetproblematiek heeft weten te tackelen. Dit heeft gezorgd voor een rappe uitbreiding wereldwijd.

Mobiele advertenties zijn per definitie locatiegebaseerd. Hoe kan dat element optimaal worden gebruikt door adverteerders? 

We hebben goede resultaten gezien wanneer adverteerders het potentieel van mobiel op de juiste manier benutten. Denk aan; hamburgerketens die alleen advertenties weergeven op enkele meters van de desbetreffende lokale keten. Door gebruik te maken van de Apple Wallet met kortingsbonnen kunnen gebruikers eraan herinnert worden dat ze binnen 100 meter van de desbetreffende restaurants zijn. En de mogelijkheid hebben om een aankoop te doen middels de kortingsbon in de Apple Wallet.

We zien dat deze functionaliteit met name in de Nordics op grote schaal wordt ingezet. Specifieke aanbiedingen die gebonden zijn aan specifieke winkels, kunnen er zodoende in een mum van tijd toe leiden dat winkels hun schappen leegraken.         

Location based geo-targeting kan ook gekoppeld worden aan weer-targeting, reiscampagnes kunnen bijvoorbeeld worden ingesteld om alleen te draaien wanneer het regent en koud is en ijsadvertenties kunnen worden weergegeven wanneer het weer boven een bepaalde temperatuur komt, in een lokale omgeving. Dit maakt mobile tot een uiterst effectief medium.

Hoe kunnen adverteerders hun merk opbouwen door mobiel te implementeren?

We weten dat het combineren van verschillende kanalen de marketing-ROI verhoogt, dus mobiel moet simpelweg deel uitmaken van elke campagne. Zeker wanneer we kijken naar gebruikscijfers in de awareness-fase, waarin mobile tegenwoordig een hele belangrijke rol speelt. Door deze fase op de juiste manier in te richten is een merk in staat om groot bereik te realiseren, en de merkperceptie van een product sterk te beïnvloeden. De interactie opzoeken in deze fase staat in nauwe verbinding met high impact interactieve ads.

Verder zien we dat steeds meer producten en diensten volledig via mobile worden aangekocht. Dit vraagt uiteraard ook van adverteerders een juiste inrichting van hun mobile kanaal. Vooral de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat hier grote stappen in zijn gemaakt.

Vandaar dat veel mobiele campagnes nu aanzienlijk betere ROI results laten zien dan pakweg een jaar geleden.

Wat betekent de GDPR-wetgeving voor Widespace?

Omdat de kern van de Widespace-technologie is ontwikkeld in de uitdagende wereld van cookies, hebben we in beginsel algoritmen ontwikkeld die GDPR-compatibel zijn.

Hierdoor hebben we geen aanpassingen behoeven te doen met betrekking tot GDPR compliancy regelementen.

Hoe zie jij de ontwikkeling van mobiele advertenties in de komende jaren?

Mobiel blijft groeien naarmate schermen groter worden, gebruikersinterfaces beter worden en ook de millenials blijven groeien. Het aantal betaalde zoekopdrachten op mobiel stijgt aanzienlijk meer dan op desktop. Het gat in CPC tussen mobiel en desktop wordt steeds kleiner doordat de mobiele klik steeds waardevoller wordt dankzij betere mobiele conversie, door betere (cross-device) attributie en metingen.

We verwachten dat de mobiele advertentie-uitgaven alle traditionele media in slechts een paar jaar zullen overtreffen. Dit betekent dat het mobiele kanaal voor de meeste bedrijven de kern van marketing zal gaan worden.  Met name wanneer meer betalingen naar mobiele apparaten gaan, de levering van e-commerceproducten sneller gaat en de eenvoud van de inkoopstap verbetert, zullen we een aanzienlijke stijging in call-to-action campagnes zien direct in het mobiele kanaal. De kwaliteit en het gebruik van real-time gegevens zal toenemen. Efficiëntie neemt toe binnen de apps, en met name binnen gaming zullen we hogere advertentie-uitgaven zien. Advertenties die niet door mensen worden gezien, niet-zichtbaar, zullen door druk van adverteerders niet meer worden verhandeld.

www.widespace.com

 

Dit interview verscheen eerder op de website van Initiative.

www.initiative.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie