[Interview] Stan Thijssen over The Flow, Digital Out of Home propositie op Amsterdam Centraal
05-06-2015 10:11:00 Door: | Hits: 7485 | Tags:

De toegangspoort van groot Amsterdam is door Ngage Media voorzien van een spectaculaire nieuwe Digital Out of Home propositie onder de naam The Flow. Vandaag spreken we Stan Thijssen, oprichter en eigenaar van Ngage Media.

Dag Stan, gefeliciteerd met de vier grootste LED schermen op Amsterdam Centraal! Indrukwekkend! Trots op het resultaat?

Zeer zeker. Het is altijd spannend om uiteindelijk het concept écht te aanschouwen. Er is voorafgaand veel uitgedacht, getekend, gerekend en geëngineerd. Uiteindelijk telt dan toch echt alleen het eindresultaat. En daar krijgen we louter positieve reacties over.     

Vertel ons alles over The Flow! Hoe verliep de samenwerking met NS Stations?

NS Stations benaderde ons, omdat er uitdagingen lagen op het terrein van groot formaat LED schermen, de content en de integratie daarvan binnen de beoogde architectuur. Er was bijvoorbeeld een zeer beperkte inbouwdiepte, er waren grote vraagtekens ten aanzien van de koeling en op één locatie moest het LED scherm zelfs zo worden gemonteerd dat er de mogelijkheid moest blijven bestaan om de bekabeling en achterliggende leidingen altijd te kunnen bereiken. Ook de mogelijke impact van content en reclame was regelmatig onderwerp van gesprek. Unaniem waren we van mening dat er géén concessies gedaan mochten worden aan de kwaliteit. NS heeft steeds eerste klas uitstraling afgedwongen…en die hebben ze ook gekregen.         

Double Flow, 2 LED schermen van elk 32m2 in de midden tunnel van Amsterdam Centraal

Hoe kwamen jullie bij de naam The Flow?

Dit werd in één van de sessies met NS Stations en Benthem Crouwel Architecten genoemd. De schermen moeten inhoudelijk de routing van de reiziger/bezoeker ondersteunen. Bij het uitschrijven van deze logica viel de term ‘Flow’ meerdere malen. Eigenlijk vonden we dit wel een mooie benaming voor deze gehele digitale propositie. De term Flow dekt voor een belangrijk deel de lading van de schermen en programmering en de te verwachte beleving. De betekenis van Flow is het optimaal beleven van een moment. Dit past allemaal naadloos bij hetgeen wij wilden bereiken met de schermen op Amsterdam Centraal. De reizigers krijgen met de impactvolle schermen en aantrekkelijke programmering - die aansluit op sequenze van drukte, moment van de dag en seizoen - een optimale belevenis. 

Wat betekenen de toenemende rol in de mediamix en de impact van Digital Out of Home voor adverteerders?

Digital Out of Home neemt een steeds belangrijkere rol in de Out of Home mediamix - digitale variant van traditionele buitenreclame. Dit komt door de eigenschappen van digitaal. Het gaat om bewegend beeld in plaats van statisch; de doorvertaling van TV is daarmee een stuk eenvoudiger. De impact van een digitale campagne is vele malen groter dan die van een poster, het medium is daarnaast een stuk flexibeler in te zetten. De campagne kan bijvoorbeeld worden ingezet op specifieke tijdslots, in geval van specifieke gebeurtenissen zoals regen of vertraging - adaptive planning. Het medium biedt ook oneindige mogelijkheden voor speciale campagnes zoals augmented reality, het doorzetten van live content voorzien van eigen branding, integratie van social media in de uiting enzovoorts.

De groei van Digital Out of Home hangt echter voor een belangrijk deel af van de toename van het aantal locaties waar digitale schermen komen te hangen en misschien nog wel belangrijker waar dit ook kwalitatief gebeurt. Een scherm plaatsen kan iedereen. Een kwalitatief geïntegreerde oplossing in combinatie met een relevante programmering? Dat is het uiteindelijke hogere doel waar wij als Ngage Media voor staan. 


Banner Flow, LED scherm van 39m2 centrum zijde van Amsterdam Centraal

Dat blijkt! Jullie hadden niet de minste adverteerders als launching partners?

Absoluut. Het feit dat Unilever, Sony en Coca Cola zich als launching partners aan deze schermen hebben gecommitteerd, bevestigt ons in deze overtuiging. We leggen de lat ten aanzien van de kwaliteit hoog in de overtuiging dat zich dat op lange termijn zal terugbetalen. Een A-merk wil simpelweg alleen op een kwalitatief hoogwaardig scherm op een A-locatie zichtbaar zijn.  

Hoe zal de Digital Out of Home markt zich verder ontwikkelen?

De markt zal zich geleidelijk doorontwikkelen richting digitaal. Het buitenlandschap zal voor een belangrijk deel blijven bestaan uit de traditionele buitenreclame objecten zoals abri’s en billboards. Met name high traffic locaties zullen worden voorzien van een digitale variant. Langs de snelwegen is Interbest al flink aan de weg aan het timmeren met kwalitatief digitaal. Schiphol Media doet hetzelfde, maar dan op  de luchthaven. De grote traditionele buitenreclame exploitanten zullen een deel van hun 2m2 formaten gaan digitaliseren, maar gezien de omvang van investeringen zal hier nog jaren overheen gaan.

Ngage Media heeft de focus op het Openbaar Vervoer, Publieke pleinen en Winkelcentra  en zal zich verder doorontwikkelen als een kwalitatieve uitgever in de publieke ruimte. Wij geloven in een gezonde balans tussen relevante content afgewisseld met reclame. Deze content kan bestaan uit informatie, cultuur, entertainment etc. Wij voegen daadwerkelijk waarde toe aan het publieke domein waar onze schermen zich bevinden. Binnen dit  umfeld zal reclame ook beter tot z’n recht komen. 


Giant Flow, LED scherm van 50m2 IJhal zijde van Amsterdam Centraal

Onlangs hebben jullie de aanbesteding van GVB gewonnen. Ook staat er een groot digitaal scherm van Ngage Media op het Leidsche Plein. Gaan jullie Amsterdam digitaal overnemen? Go with the flow?

Of we Amsterdam digitaal gaan overnemen weet ik niet. We zijn wel heel blij dat we de GVB concessie ‘digitaal’ gewonnen hebben. Elke concessie die we binnenhalen, willen we bij voorkeur logisch laten aansluiten bij een bestaande propositie. In Amsterdam hebben we ervoor gekozen om dit the doen onder de naam The Flowoptimale beleving van Amsterdam in Amsterdam. Deze beleving start op Amsterdam Centraal, de toegangspoort van Amsterdam. Alle schermen in Amsterdam zullen daar uiteindelijk een herkenbaar onderdeel van uit gaan maken. We hebben niet voor niets recentelijk Flow.Amsterdam vast laten leggen. De programmering op de digitale schermen in de bussen van GVB wordt een combinatie van reisinformatie afgewisseld met echt Amsterdams nieuws vanuit Het Parool, mooie Amsterdam beelden en een deel reclame.

Wat is het laatste nieuws?

We laten dit jaar zeker nog van ons horen. Wij kunnen in ieder geval al aankondigen dat we de Grand Départ vanuit Utrecht integraal zullen gaan uitzenden op veel van onze schermen. Ook komen er dit jaar nog een aantal nieuwe locaties bij. Stay tuned!

www.gowiththeflow.nl
www.ngagemedia.nl