[Interview] Stefan Wayper over Sublime FM
25-05-2016 09:23:00 Door: Marianna Beets | Hits: 5985 | Tags:

De radiowereld is volop in beweging. Stefan Wayper is directeur van Sublime FM. Wij spreken hem over de toekomst van radio en de samenwerking met OMS.

Dag Stefan, hoe gaat het met Sublime FM?

Het gaat goed met Sublime FM! Aan alle kanten zien wij groei, zowel in de aantallen luisteraars, maar ook zeker commercieel liggen we goed op koers. 

Wat heeft digitalisering tot nu toe voor radio betekent en wat staat er bij Sublime FM voor wat dit betreft op stapel?

We zien een duidelijke groei in het aantal luisteraars via het internet. Dat heeft mede te maken met de successen van bijvoorbeeld Sonos, waar de luisteraars uiteindelijk via het internet naar de radio luisteren. Op DAB+ hebben we plannen om het tweede kanaal ook een vernieuwde invulling te gaan geven. 

Hoe zie jij radio in de komende jaren ontwikkelen?

Muziek is een soort primaire levensbehoefte. Radio is net als de kraan; je zet het aan en er is direct geluid en dan ook nog eens afgestemd op jouw wensen.
Het aanbod zal verder toenemen omdat er meer ruimte is op DAB+ en zeker op het internet. 

Wat biedt Sublime FM aan adverteerders?

We hebben een uniek profiel van luisteraars, via het NLO zijn we erg selectief in hoger opgeleide, welgestelde en zakelijke doelgroepen. Zelf omschrijven we onze doelgroep het liefst als de Cultural Creatives. Met een frisse, positieve sound en het Nieuws van de Vooruitgang proberen wij een lach te toveren op de gezichten van onze luisteraars en deze te inspireren. Op deze manier hebben we een platform gecreëerd waar onze adverteerders graag hun boodschappen communiceren met een doelgroep die elders lastig te bereiken is.

Crossmedia wordt steeds belangrijker. Hoe past radio in deze trend?

Sublime FM heeft een crossmediale strategie ontwikkeld, waarbij radio luisteren, de Sublime FM website, social media en de app met elkaar verbonden zijn.
Omdat we een non-stop station zijn, gaan we online in gesprek met de luisteraar via de website, Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en Spotify. We bepalen per platform een andere strategie die past bij de doelgroep.
Muziek verbroedert en onze muziek leent zich er erg goed voor om op evenementen de juiste sfeer te creëren. Op de Jaarbeurs doen we veel activiteiten, maar we waren ook groots aanwezig op het WK Hockey in 2014 en tijdens de Grand Départ van de Tour de France vorig jaar. Vanuit het Nieuws van de Vooruitgang hebben we de Tafels van de Vooruitgang ontwikkeld. Dat zijn inspiratiedebatten die we samen met partners opzetten en altijd afwisselen met live muziek. Onlangs hebben wij bijvoorbeeld met de Museumvereniging in de Museumweek op 3 verschillende locaties Tafels van de Vooruitgang gehouden.
Deze events zijn dan te bekijken via het internet en worden aangejaagd via de radio en de social media kanalen.

OMS is het saleshouse van Sublime FM. Hoe is de samenwerking met OMS?

De samenwerking is zeker goed! We zijn een klant van het eerste uur van OMS, omdat we geloven in de gezamenlijke benadering van de markt. OMS heeft een grote slagkracht, het is een portfolio met mooie radiomerken en uiteindelijk alles bij elkaar opgeteld een enorm bereik. Voor de mediabureaus levert deze one-stop-shop vele voordelen op.

Wat is het laatste nieuws?

Dat ons bereik met de laatste meting (maart-april 2016) wederom is gestegen naar 469.000 unieke luisteraars per week. Dat is bijna 50% meer dan vorig jaar!
Verder gebeurt er veel op in de radiowereld; er is een consolidatieslag gaande, de vergunningen op de FM lopen af, er vindt een verschuiving plaats in marktaandelen. Met veel passie proberen we de luisteraar iedere dag te prikkelen met positief nieuws en een frisse muziekmix. Ons doel is om zo veel mogelijk luisteraars een goed gevoel te geven. We volgen alle ontwikkelingen en spelen daar op onze manier op in. Voor het laatste nieuws verwijs ik graag naar het Nieuws van de Vooruitgang op Sublime FM.

www.sublimefm.nl

 

Het Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met de directeuren van de radiozenders die worden vertegenwoordigd door OMS.

OMS is de grootste salesorganisatie voor radio in Nederland. Door de kracht van de radiozenders van OMS; Radio 538, SLAM!, 100% NL, Sublime FM, Radio 10 en de online radiozenders van The Media Exchange zijn zij de absolute nummer 1 in de radiomarkt en onmisbaar in elk radioplan. De oren van hun miljoenen radioluisteraars zijn krachtige zintuigen. Laat je helpen die optimaal te prikkelen, want ook bij OMS luistert iedereen naar jouw wensen en ideeën.

De radiozenders van OMS hebben elk hun eigen bereik, doelgroep en signatuur. Hierdoor kunnen zij meer dan ooit jouw wensen als uitgangspunt nemen. Welke doelgroep, doelstelling en budget je ook hebt voor een reclamecampagne, OMS biedt jou de beste oplossing!

www.oms.fm