[Interview] Steven de Cleen over PROUDdesign
12-03-2015 12:01:00 Door: | Hits: 5940 | Tags:

PROUDdesign is voor het 8ste jaar op rij genomineerd voor de ADCN awards, dit jaar met designs voor Melkunie en Porcospino. Het designbureau staat hiermee aan de top met betrekking tot het aantal behaalde nominaties van een ADCN award, waarbij 3 van de 17 nominaties bekroond zijn met een award. Wij spreken Steven de Cleen, Creative Strategy Director van PROUDdesign.

Dag Steven, acht jaar op een rij genomineerd, gefeliciteerd! Begin je al te wennen aan al de nominaties en awards die PROUDdesign binnensleept?  

Dat went nooit. We denken vaak dat we goed bezig zijn, maar het blijft spannend hoe jury’s daar tegen aan kijken. Maar als het dan wederom lukt om genomineerd te worden, is het een mooie bevestiging dat je werk van goed creatief niveau is. En belangrijker, dat dit constant zo is. Want een uitschieter is mooi, maar met deze nominaties laten we zien dat creativiteit in ons DNA zit.

Wat is PROUDdesign, wat doen jullie, waar zitten jullie?

We zijn een designbureau gespecialiseerd in packaging en branding. Dat doen we met veel overtuiging. Onze missie is dat we merken meer waard maken met design zodat mensen gelukkiger worden. En daar zijn we trots op. We doen dat voor zowel grote als kleine merken, maar wel altijd met het doel om onderscheid te creëren met de concurrenten. We denken dus sterk vanuit een competitieve merkomgeving, zoals het supermarktschap.

Onze studio zit in Amsterdam, de Schinkel, op een industrieel creatief bedrijventerrein.

Jullie hebben verreweg de meest behaalde nominaties voor een ADCN award! Hoe houd je creativiteit en kwaliteit in design hoog?

Door ons te focussen op de consument en niet alleen op de klant. We werken ook eigenlijk voor consumenten, alleen dan via onze klanten. Daarom doen we veel moeite om de belangrijkste consumer insight te benoemen, gebaseerd is op marktonderzoek, inzicht en ervaring, Een goede briefing is het halve design, dus weten WAT gaat voor weten HOE. Als je dat niet vergeet, word je ook niet verleid tot oppervlakkige designstijlen die consumenten niet meer raken. 

Wat doet PROUDdesign wat andere designbureaus niet doen?

Merken moeten zich duurzaam kunnen onderscheiden. Wij weten dat je dat alleen met creativiteit voor elkaar krijgt. En iedereen bij PROUDdesign is daarvan doordrongen, waardoor ook iedere discipline waarde toevoegt in de oplossing. Of het nou de creatief, werktekenaar, account, strateeg of office manager betreft. Iedereen is bezig met kwaliteit. Creativiteit is een keuze die iedereen hier maakt. En soms denk ik dat we gewoon wat harder werken en minder snel tevreden zijn?

Op welk design is PROUDdesign het meest trots?

Dat is moeilijk, want elke designoplossing heeft zo zijn eigen doelstelling. Zo zijn we erg trots op de herintroductie van Melkunie, dat na een snelle restyling nu erg succesvol is. Zowel creatief - dankzij de nominatie - maar vooral ook commercieel, want het merk groeit sterk. Zo zijn we ook erg trots op Lovechock, de raw chocolate bar uit Amsterdam die als startup bij ons kwam en nu al zijn grootste omzet uit het buitenland behaald. Waarbij we kunnen bewijzen dat ons design de motor in die omzetgroei is.

Of op Lassie, die haar design zo duidelijk vernieuwde dat in eerste instantie een kortstondige verkoopdaling accepteerden, maar ondertussen weer gezonde groei laten zien. Dat is karakter. Of Hema koffie, wat dankzij design een product is geworden waar mensen voor naar de Hema gaan, net als gebak en wijn.

Wat is het laatste nieuws?

We merken dat onze creativiteit zich niet beperkt tot de landsgrens. Toen ik tijdens mijn storecheck bij Wholefoods UK ons werk in het schap zag liggen - Lovechock, Royal Green, Superfoodies - realiseerde ik me dat een goed idee geen grenzen kent. Dat moet de reden zijn dat we ook wat meer door internationale merken worden benaderd en bijvoorbeeld bezig zijn met de restyling van Quaker voor Europa. Of de introductie van een internationale smartdrink. Of een nieuwe brouwerij met een speciaalbier merk. Daarnaast zijn er in Nederland nog veel merken die het onderscheid willen maken. Daar helpen we ze natuurlijk graag bij.

www.prouddesign.nl