[Interview] Suzan Schouten over Tina-dag
01-08-2016 10:08:00 Door: | Hits: 6289 | Tags:

Tina-dag, het grootste meidenfeest van Nederland, bestaat dit jaar 25 jaar. Wij spreken Suzan Schouten, Domain Director Kids/Teens bij Sanoma | SBS.

Wat is er allemaal te doen op Tina-dag? En wie mogen er komen?

De Tina-dag - of eigenlijk dagen, want het is een heel weekend - is het leukste en grootste feestje voor alle meiden in Nederland vanaf 7 jaar. Niet alleen voor de meiden zelf en hun vriendinnen, maar ook voor hun moeders - en ja ook vaders! - is het echt een bijzondere belevenis. Elk jaar met een ander thema. Dit jaar gaan we los met het thema Disco! We zien dat de meeste bezoekers, jong en oud, hun best doen om passende kleding bij het thema te zoeken, wat natuurlijk al voor veel voorpret zorgt. Maar niks moet.

Wat kun je er doen? Het merk Tina komt hier tot leven. Je kunt er je favoriete popsterren of YouTube-sterren ontmoeten, shoppen, een knutselworkshop doen of een praatje maken met de Tina-vloggers, striptekenaars en andere schrijvers. En daarnaast kun je gebruik maken van alle attracties van Duinrell, want die zijn gewoon open. 

Dit jaar bestaat het event 25 jaar. Gaan jullie extra uitpakken? 

Zeker weten. We willen elk jaar de meiden, moeders en vaders verrassen, maar dit jaar pakken we extra groot uit met bijvoorbeeld Douwe Bob en vloggers als Joy (Beautynezz), Rutger (Furtjuh), Teske en Meisje Djamila. Het thema Disco leent zich ook prima voor een groot feestje! Voor mij zelf is de Tina-dag één van de leukste weekenden van het jaar. Dit jaar ga ik extra genieten, samen met mijn dochter van 9.

Met welke sponsors en adverteerders werken jullie dit jaar samen? 

Wij werken al jaren met vaste partners zoals Vogue Girl, Intertoys, Hema, Bruna en Disney. Elk jaar komen er nieuwe bij. Het is belangrijk voor ons dat de partners tevreden zijn en hun doelstelling realiseren. Wij horen vaak terug dat ook voor hen dit het leukste meidenfeestje van het jaar is.

Hoe zetten jullie crossmedia in bij Tina? En hoe zie je die crossmedialiteit terug op Tina-dag?

Natuurlijk zijn al onze redacteuren en vloggers aanwezig en doen zij verslag op alle Tina-kanalen en SBS. We maken veel bewegende beelden die we straks weer kunnen gebruiken op onze website. Dit doen we voor onze eigen communicatie, maar ook voor onze partners. De mediapakketten zijn breed, over alle kanalen heen. Voor, tijdens en na het event.

Het merk Tina is al lang niet meer print only. Uiteraard is het tijdschrift een hele belangrijke basis, maar Tina is waar de doelgroep is. En dat is 360. Social media zijn heel belangrijk. Tina heeft een eigen YouTube-kanaal met eigen Tina-vloggers, Instragram, Facebook, Snapchat etc. En er is inmiddels al twee keer een succesvol Tina in concert geweest. Hun eerste echte concertervaring onder begeleiding van moeder of vader. Daarnaast zijn er een Tina schoollijn, vakantieboeken en leesspecials.

Wij zijn voor 2017 met nog veel meer bezig. Tina bestaat volgend jaar 50 jaar. Dus een prima jaar om groots uit te pakken met dit prachtige merk. En met elke Tina-activiteit staan wij open voor samenwerkingen met partners.

Kun je de groei en het succes verklaren van Tina-dag verklaren?

De Tina-dag heeft zich in het verleden bewezen als een gezellig en veilig evenement voor jonge meiden. Hun eerste festivalervaring, gecombineerd met shoppen en knutselen. Je kunt je dochter er met een gerust hart naar toe sturen, en de meiden komen super enthousiast thuis. Dat weten meisjes, ze horen het van hun oudere zusjes of buurmeisjes. Daarbij gaan we met de tijd mee: de Tina-dag is voor de meiden een soort inkijkje in nieuwe trends, merken en sterren – zowel op het gebied van muziek als van vloggers. En we gaan nu ook te maken krijgen met de tweede generatie: de moeders van nu zijn de bezoeksters van toen, dus we verwachten in de komende jaren alleen nog maar meer groei. We denken dat moeders vaker mee zullen gaan, als een trip to memory lane. Daar gaan we de programmering ook op aan passen.

Gaat Sanoma | SBS meer inzetten op dit soort events? Kijkend ook naar Share a Perfect Day...

Mark Miedema, Director Events Sanoma Media: Een event is een belangrijk onderdeel van een merk. Dat is het moment dat het merk 'tot leven komt'. Waar het merk, de sponsors en de adverteerders de doelgroep live ontmoeten en vice versa. De bezoekers hebben een fantastische dag, ze genieten, beleven, proeven, stellen vragen en kopen. Dat is een uniek effect van de inzet van dit onderdeel in de mediamix.

Daarom hebben veel van de merken van Sanoma | SBS al één of meerdere events die georganiseerd worden. Denk naast Tina-dag bijvoorbeeld aan Libelle Zomer Week, vt wonen&design beurs en VIVA400. Ook kan het bereiken van een doelgroep met meerdere van onze merken een aanleiding geven tot het organiseren van een event. Zo hebben we Share a perfect day georganiseerd omdat wij, met al onze vrouwenmerken tezamen, veel vrouwen bereiken.

Op het moment dat wij een goede kans zien vanuit onze merken danwel vanuit het bereik wat we hebben om een nieuw event te organiseren, dan zullen we dat gaan doen. Voor 2017 werken we in ieder geval aan een mooi nieuw event voor Tina.  

Oh en je wilde nog een oproep doen Suzan?

JA! Veel moeders hebben ook Tina gelezen en zijn misschien bij één van de eerste Tina-dagen geweest in de jaren '90, ze herkennen het gevoel van hun eigen dochter. Daarom doen wij een speciale oproep:

Tina moeders gezocht!

Oproep toen en nu: Tina roept moeders op die in de jaren '90 als meisje de Tina-dag bezochten en dit feestje opnieuw willen beleven met hun dochter. Stuur een foto, of je leukste herinnering van die Tina-dag naar tinadag@tina.nl. De leukste inzendingen winnen een persoonlijke uitnodiging en worden dit jaar als eregast ontvangen op de jubileumeditie van de Tina-dag in attractiepark Duinrell.

www.tinadag.nl
www.sanoma.nl

 

Lees ook: Tina-dag viert 25ste editie met optreden van Douwe Bob

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie