[Interview] Taco Vinkeles: Een wow-wow situatie creëren voor adverteerder, mediamerk en consument: dat is wat ik wil
31-03-2015 12:41:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3394 | Tags:

Taco Vinkeles is sinds 1 maart Creative Director van Sanoma’s Marketing Partnerships, het team dat strategische content partnerships met adverteerders uitwerkt. Wat drijft hem? En wat zijn zijn ambities?

Hij heeft een lichte tred en ogen die niets ontgaan. “Koffie? Wacht, ik haal even. Vertel eerst eens over wat jíj doet?” Informeel, hands-on, eeuwig nieuwsgierig. Hij gaat zitten. “Zo. Wat wil je weten?” Taco Vinkeles denkt snel. Schakelt moeiteloos over van het ene naar het andere onderwerp en alles met evenveel enthousiasme.

Je loopbaan: wat is de grote gemene deler?

Ik verbind graag dingen met elkaar, om zo het optimale voor alle partijen te krijgen. Dat begon al toen ik begon aan mijn eerste baantje, als verkoopmedewerker voor Sunshine International Photoagency, twintig jaar geleden. Ik dacht altijd vooruit: wat zijn mooie verhalen, hoe bedenk ik zo goed mogelijk wat de klant wil, vóórdat hij dat zelf weet? En hoe vertel ik dat met de foto’s die nu op mijn bureau liggen? Toen ik bij 538 begon, bedachten we in mijn eerste week de Studentenkameractie, waarbij we inhaakten op een actueel thema - de woningnood onder studenten - en waarbij we samenwerkten met de Rabobank en de universiteiten.

Wat hield de Studentenkameractie in?

Studenten die een originele actie bedachten, konden een studentenkamer winnen voor een jaar. Eén student kwam met het idee om een kilometer door de Amsterdamse grachten te zwemmen. We haalden de voorpagina van de Telegraaf ermee. Onbetaalbare publiciteit, puur op basis van het inspelen op een behoefte met een ludieke actie. De Studentenkameractie heeft nog tien jaar gelopen.

Hoe verliep jouw carrière nadat je bij 538 begon?

In 2007 werd ik bij 538 Nonspot en Concept Director en heb ik die afdeling opgezet en geleid. In 2013 werd ik er Creative Director, daarna Concept Director. Samen met adverteerders aan tafel zitten en de mooist mogelijke ideeën bedenken: precies dát is wat me ook aantrekt bij Sanoma. Sanoma is de grootste content creator van Nederland, en het meest crossmediale bedrijf. Bovendien heeft het een enorme bereikpower en supermooie mediamerken.

En nu Sanoma: waarom stapte je over?

Oktober vorig jaar zat ik ruim vijftien jaar bij 538. Ik had er álles gedaan wat ik er wilde doen. Toen ik werd benaderd door Sanoma, ging het meteen tintelen. Sanoma vormt met haar redacties de polsslag van Nederland, weet als geen ander wat er leeft. Er ligt een schat aan mogelijkheden binnen dat bedrijf, er zit bijna geen grens aan. Ik ben dol op dat snijvlak tussen commercie en redactie en consument. Prachtig als merken op menselijk niveau, dichtbij en relevant, communiceren met consumenten. Ik wil een wow-wow situatie voor adverteerder, mediamerk én consument creëren. Goede branded content versterkt merken en kan ook titels versterken. Ik geloof ook zeker dat redacties goede ideeën hebben, waar adverteerders op zitten te wachten.

Waar zit je uitdaging?

Het medialandschap verandert snel. Campagnes moet beklijven en mogen sexyer. Dat bereik je door goede, opvallende campagnes te ontwikkelen en die via de juiste, goed uitgekiende kanalen uit te rollen.We moeten erbovenop zitten. Slim inspelen via redacties op wat er echt leeft bij de consument. Iedereen aanlijnen die kan zorgen voor het beste resultaat voor een adverteerder. We moeten niet alleen vertellen wat we allemaal kunnen, we moeten het vooral keihard laten zien. Show, don’t tell.

Hoe ga je dat doen?

Sanoma kan samen met SBS de hele customer journey bedienen voor de adverteerders. Ik wil de onzichtbare barrières afbreken tussen commercie en media, en tussen media onderling. Alle assets inzetten. Grenzeloos de creativiteit van onze eigen mensen benutten om tot oplossingen te komen die adverteerders tot in perfectie bedienen. Ik geloof in mogelijkheden. There is always a way. Sanoma is als geen ander in staat emotie te geven aan inhoud. Pas dan wordt iets succesvolle branded content. Ik wil ook meerengagement toevoegen aan de storytelling. Je wilt als adverteerder niet alleen zenden, we willen ook laten zien dat de boodschap iets teweegbrengt bij de doelgroep. Wij kunnen dit als geen ander.

www.sanoma.nl
www.sanoma.nl/pagina/artikel/marketing-partnerships