[Interview] Tim Biesbrouck: Motorsport.com biedt een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie
03-05-2021 10:12:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 2405 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Tim Biesbrouck, General Manager van Motorsport.com Nederland.

Dag Tim, kun jij Motorsport.com introduceren?

Motorsport.com geldt in Nederland als autoriteit op het gebied van auto- en motorsport. We maken deel uit van een internationaal netwerk dat in vijftien talen wordt uitgegeven, waarbij wij een van de belangrijkste markten zijn. Maandelijks verwelkomen we als groep 56 miljoen unieke gebruikers en zijn zodoende het populairste raceplatform ter wereld.

Met een team van zeven journalisten, onder wie een aantal winnaars van internationale awards voor uitmuntende verslaggeving, maken we content voor de Nederlandse editie. En mede dankzij onze samenwerking met alle internationale collega’s, uit onder meer landen met een rijke autosporthistorie zoals Engeland, Duitsland, Italië, de VS, Brazilië en Japan, kunnen we tevens werken met een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie. Dit is ongeëvenaard in de autosportmedia en hierdoor kunnen we niet alleen ons merk versterken, maar juist ook de fans van content voorzien die zij nergens anders in het origineel kunnen vinden.

Het platform staat niet op zichzelf. Wij zijn een belangrijke pijler in het moederbedrijf Motorsport Network. Naast de racedivisie bestaat er een snelgroeiende automotive mediatak, tickets en events, gaming en studio’s voor het ontwikkelen en produceren van nieuwe multimediaconcepten. De meest voor de hand liggende voordelen voor onze bezoekers zijn foto’s, video’s en statistieken. We beschikken met Motorsport Images over een groeiende database van inmiddels 26 miljoen foto’s, die teruggaat tot de allereerste autowedstrijden rond 1900.

De collega’s van Motorsport.tv hebben veel raceklassen zoals het WK Rally, NASCAR, Race of Champions en W Series binnengehaald, maar ook grote merken als Audi, Porsche, Lamborghini en Mercedes-Benz zijn partner waardoor er veel livestreams en content beschikbaar is gekomen. Met Motorsport Stats hebben we toegang tot statistieken die teruggaan tot 1949. Dit biedt ontzettend veel mogelijkheden die we zo goed mogelijk proberen te benutten.

Hoe ziet de doelgroep eruit?

De doelgroep bestaat, waarschijnlijk niet heel verrassend, voornamelijk uit mannen met een bovengemiddelde interesse in het racen, automotive en technologie. Als we kijken naar raceklassen gaat de meeste interesse uit naar Formule 1, en MotoGP volgt als een goede tweede. We merken dat ons publiek het waardeert dat we ruime aandacht besteden aan andere grote kampioenschappen zoals IndyCar, Formule E, WK Motorcross en het World Endurance Championship. Dus de gemiddelde interesse is breder dan alleen Formule 1.

Driekwart van de bezoekers is een terugkerende of zeer loyale bezoeker en dat zien we ook terug in de engagementcijfers. De gemiddelde sessieduur over een hele maand gemeten gaat richting de zes minuten. Dat is erg hoog.

Wat wil de websitebezoeker van Motorsport.com?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de bezoekers ons waarderen vanwege de betrouwbaarheid van het nieuws en de degelijke manier waarop wij dat brengen. Zij hekelen misleidende titels en wij doen daar dus niet aan mee. Naast het laatste nieuws brengen we ook de verhalen die erachter schuilen met analyses en interviews van nationale bodem en uit ons interne internationale netwerk. We horen vaak van betrokkenen dat ze graag met ons werken en dat vertaalt zich weer in mooie verhalen en samenwerkingen. We zien dat de bezoekers deze content ook waarderen. Eveneens zijn er veel liefhebbers te vinden voor onze technische analyses. We maken onder meer gebruik van onze collega Giorgio Piola, een beroemd technisch tekenaar die de afgelopen 40 jaar zijn sporen in de Formule 1 heeft verdiend. Zijn inzichten, tekeningen en animaties geven een unieke kijk op de ontwikkeling van huidige en historische Formule 1-auto’s.

Door het nieuws, praktische informatie en de diepte van verhalen te combineren met rijke databases aan technische tekeningen, foto’s en videomateriaal doen we iedere dag ons best om de verwachtingen van de bezoeker waar te maken.

Wat heeft 2020 gedaan met het bereik van Motorsport.com?

Een van onze Nederlandse Formule 1-verslaggevers was in maart vorig jaar bij de seizoensopener in Australië toen hij van heel dichtbij de afgelasting meemaakte. Zijn verhalen maakten grote indruk op ons. Niet alleen was hij voor niets de hele wereld over gereisd, maar beseften wij ook dat we mogelijk voor een behoorlijke uitdaging zouden komen te staan. Kort daarna bleek dat de advertentie-inkomsten hard daalden en dat vanwege de afgelasting van meerdere wedstrijden onze manier van werken op de schop moest. Immers duurde de racewinter vele maanden langer dan normaal en daar hadden we niet op gerekend. Met veel creativiteit wisten we de bezoekersaantallen nog op peil te houden en ongetwijfeld heeft dat bijgedragen aan de records die we verbraken toen het seizoen in juli van start ging.

Hoe kijk je naar dit jaar qua sport en events?

De Formule 1 en andere grote kampioenschappen hebben inmiddels een goede manier gevonden om evenementen te organiseren. Hoewel je er op dit moment niet geheel zeker van kan zijn dat de volledige kalender van 23 F1-races afgewerkt gaat worden, biedt de ervaring van vorig jaar wel enige houvast voor dit seizoen. Of we weer publiek bij de races gaan zien en zo ja, hoeveel, is op dit moment lastig te voorspellen. De televisiekijker went er wel aan omdat je normaliter al weinig van toeschouwers hoort, maar er zijn veel fans die graag een bezoek brengen aan hun geliefde sport. Hun geduld wordt op de proef gesteld.

De journalisten hebben een andere uitdaging. Zij zouden dolgraag de paddock induiken om met iedereen te spreken. Maar die toegang is op dit moment vanwege corona erg beperkt. Organisaties als de Formule 1 hebben daar wel wat op gevonden door de mediamomenten online te organiseren. De teams doen dat ook. Omdat we met meerdere Nederlandse journalisten een permanente F1-accreditatie hebben, worden we automatisch overal voor uitgenodigd en kunnen we onze eigen vragen stellen. Dat stelt ons in staat om toch veel verhalen en inzichten te publiceren. Maar net als de fans missen zij het ‘echte’ contact natuurlijk wel.

We hebben vorig jaar in de periode toen er weinig wedstrijden werden gereden, veel nieuwe e-sports-activiteiten gezien en ik verwacht dat de markt voor virtueel racen verder groeit. Onze collega’s van Motorsport Games hebben vorig jaar juni in samenwerking met de organisator van de 24 uur van Le Mans de virtuele editie van deze wedstrijd georganiseerd. Met bijna 23 miljoen kijkers wereldwijd werd dit het best bekeken virtuele race-evenement ter wereld. 200 professionele coureurs, onder wie Max Verstappen, namen deel.

Wat maakt jullie platform aantrekkelijk voor adverteerders?

We zijn de toegangspoort voor iedere adverteerder die een enthousiast en loyaal publiek wil bereiken dat geïnteresseerd is in de racesport, automotive en technologie. Een doorontwikkeld eigen CMS heeft ervoor gezorgd dat we aan de wensen van adverteerders en internationale standaarden voldoen. Wat voor een adverteerder interessant kan zijn is de mogelijkheid tot activatie over de grens en ook biedt de inzet van onder meer foto’s, games, job board, statistieken, tickets, online televisie, events zoals beurzen, fora en award shows, ongekende mogelijkheden tot het gebruikmaken van deze middelen en crossmediaal adverteren.

Hoe kijk jij naar het publiceren van branded content?

Branded content is altijd een mooie uitdaging. Tot op heden hebben we iedere briefing een creatieve invulling kunnen geven. Ik zou adverteerders vooral aanmoedigen om in gesprek te gaan en als de gelegenheid zich voordoet verder te gaan dan de traditionele targeting met display. Wij hebben de inhoudelijke kennis van de sport die we kunnen koppelen aan merken en de doelstellingen die zij willen bereiken. We hebben een bijna onuitputtelijke bron van de manieren van story telling. Of dat nu met tekst is, video, graphics of andere mogelijkheden met onze zusterbedrijven: het kan allemaal. Ik ben ervan overtuigd dat we gezamenlijk, met de adverteerder, de beste manier vinden om op een natuurlijke wijze verhalen te vertellen. Ook dat biedt een meerwaarde voor de bezoeker, voor wie we het platform uiteindelijk onderhouden. Dus samen met ons eigen team, onze partner [M]media en in-house specialisten komen we tot mooie oplossingen.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn nooit bang om iets nieuws te proberen. Als digitale uitgever pur sang hebben we in maart in samenwerking met een andere uitgever een boek uitgebracht: Formule 1 2021 – Seizoen van de herkansing. Dat is een leuk avontuur gebleken met een geweldig eindresultaat. Handige praktische informatie wordt afgewisseld met unieke achtergrondverhalen en interviews. Iedere Formule 1-fan zou dit boek moeten lezen. Aanrader!

Motorsport.com maakt deel uit van het portfolio van [M]media. Met meer dan 90 verschillende websites en apps bereikt [M]media ruim 10 miljoen mannen en vrouwen per maand in het hart van de doelgroep. Daarmee hebben ze het sterkste mannen- en vrouwennetwerk van Nederland. Afhankelijk van de campagnedoelstelling kijken ze naar de sterkste advertentieoplossing binnen het eigen netwerk. Een one-stop-shop om mannen en/of vrouwen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat.

www.motorsport.com
www.mmedia.nl

Lees ook:

[Interview] Paul Bongers en Gwenn de Graaf (Datumprikker): We staan te springen om mensen weer bij elkaar te brengen
[Interview] Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1
[Interview] Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie