[Interview] Tim Hofman - Ik doe niks waarvan ik denk: dit is wat men wil zien
24-08-2018 11:36:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 9689 | Tags:

Tim Hofman is presentator, regisseur, documentairemaker, blogger… of, zoals hij het zelf noemt: mediamaker. Hij gaat tegen de richting in en vaak met succes. Vorig jaar kwam hij vanuit het niets binnen op plaats 27 in de Media100. Wij spreken hem over de branche en zijn rol daarin.

Hi Tim! Wat is jouw drijfveer?

Ik denk dat mijn agenda als mediamaker altijd te maken heeft en heeft gehad met het in de hand werken van vrijheid. Alles kunnen bespreken, alles mogen zien, morrelen aan heersende machten en structuren. Soms vertaalt dat zich in interviews waarin moeilijke zaken besproken worden, soms is dat prikken waar het zeer doet in de politiek. 

Wat is jouw visie op de mediabranche?

De mediabranche is nogal breed, maar ik vind het opvallend hoe snel er veranderingen plaatsvinden en hoe langzaam er vaak door grote partijen geschakeld wordt. Of dat nou gaat om online uitbreiden met platforms of lineair programmeren op televisie. 

Waar valt nog veel te winnen in de mediabranche?

Nou, aanhakend op de vorige vraag: online, maar toch ook lineair programmeren. Online zie je bijvoorbeeld dat grote partijen denken dat jongeren alleen maar inhoudsloze clickbaitmeuk willen zien: echt zonde. Of ze zijn te laat ingestapt met überhaupt online gaan, dat kan ook. En ik vind het fascinerend hoe sommige zenders nog zo idioot slecht programmeren. Volgens mij is de optelsom niet zo moeilijk: mensen kijken lineair tv zodra het bijvoorbeeld (!) urgent is. DWDD, Jinek, EenVandaag, Lubach. Allemaal inhoudelijk en tussen de 1 en 1,5 miljoen kijkers. Evenementen: zelfde verhaal. The Voice, Voetbal en eigenlijk reken ik Boer Zoekt Vrouw daar ook onder. Het is goed gemaakt en mensen willen daar onderdeel van zijn. Mee kunnen praten. Dus het kan wel, lineair programmeren, maar je moet niet denken dat je met lichtvoetige low budgetdingen die slecht gemaakt zijn nog iets kunt betekenen op de televisie. 

Wat vind je van jouw rol binnen de branche?

Ik probeer intern bij zowel BNNVARA als de NPO wel te morrelen aan wat nog conservatief is en gaat. Daarom zijn we #BOOS ooit begonnen. 

Wie is jouw voorbeeld/idool binnen de branche?

Ik heb eigenlijk geen idolen of voorbeelden. Ik kan bijvoorbeeld wel genieten van hoe geraffineerd Matthijs van Nieuwkerk een talkshow of interview op zich doorloopt, of hoe sommige collega's ondernemen in het medialandschap. Dat kan Giel van Stuk TV zijn, maar ook Jeroen Pauw. Ik kijk ook veel ouds terug: Ischa Meijer, Theo van Gogh, Sonja Barend. En Louis Theroux. Al vind ik die eerste paar seizoen heel kut, hij maakt daar zo'n karikatuur van zichzelf, dat vind ik niks. Z'n redactie deed wel echt al wonderlijke dingen toen. 

Wat voor format wil je zeker nog maken of presenteren?

Ja, ga ik natuurlijk niks over zeggen, want dat klinkt allemaal zo pretentieus hahaha. 

Je bent onlangs 30 geworden - gefeliciteerd! -, een memorabele leeftijd. Heeft dit de manier waarop je naar het leven en werk kijkt beïnvloed? Hoe?

Nou, 30 worden zelf niet, ouder worden wel. Mijn interesses worden anders, wat ik denk en zeg wordt genuanceerder. Ik denk dat het vooral daar mee te maken heeft. Misschien heeft het ook te maken met de stroomversnelling waar ik afgelopen twee, drie jaar in ben beland, niet alleen met het ouder worden. Afgelopen jaren waren zo druk, veel en voor mij heel groots, dat ik ook wel door mezelf gedwongen werd om keuzes te maken en meer nuance aan te brengen in hoe ik met mijn leven, en daarmee ook werk, om ga. Wat een gezwets dit. 

Hoe beïnvloedt jouw publieke leven je keuzes binnen je werk?

Heel beperkt. Ik maak of doe niks waarvan ik denk: dit is wat mensen willen zien en hoe ik de inhoudsloze breedte kan pakken. Ik ben best wel een schaker en heel bedachtzaam. Dus ik probeer voor mezelf wel goeie rekensommen te maken: als ik op m'n agenda iets politieks heb staan, moet ik dat wel inkapselen in iets luchtigs, anders slikt mijn doelgroep het niet. Of ik heb ogen op een iets breder programma, zodat ik in de niche nog wat dingen kan doen die ik belangrijk vind. Maar ik verlies mezelf, mijn passie voor de ambacht of mijn agenda daar nooit mee uit het oog. Als dat gebeurt is het einde zoek, denk ik. Kom ik dadelijk in zo'n domme routine van maken voor de kliks, cijfers en faam uit. Dat wil ik niet. 

Wat is het laatste nieuws?

Er komen nieuwe boeken en nieuwe programma's aan. En ook twee documentaires, daar heb ik ook wel zin in, want ik regisseer daar voor het eerst iets langers dan 20 minuten. Heel leuk om te doen. 

DeMedia100 wordt gesponsord door



Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie