[Interview] Timothy Vos over adverteren op de fiets
11-05-2017 09:17:34 Door: Katja Brokke | Hits: 5717 | Tags:

Daar waar iedereen het hardst van de daken schreeuwt dat ze online zo innovatief bezig zijn, besloot een aantal jonge ondernemers in te zetten op de tastbare en oer-Hollandse fiets als communicatiemiddel. Geen digitale schermen, wel bewegende beelden. We spreken met Timothy Vos over The Bikevertising Company.

Hallo Timothy, wie zijn de oprichters van The Bikevertising Company?

Dat zijn Thomas de Graaf, Ralph Atiya en Tijmen de Vries.

Wat was de aanleiding van het initiatief?

Het idee is eigenlijk ontstaan vanuit de ambassadeursgedachte. Hoe kun je jonge mensen op een natuurlijk manier en zonder dat deze de normale gang van zaken verstoord ambassadeur laten zijn voor mooie merken. Door ze een fiets te geven zouden we een frisse positie creëren in het straatbeeld van de binnenstad met jonge en sportieve mensen. Een rijdende vloot van merk-ambassadeurs die je merk meenemen in het tempo van hun actieve levens.

Dit opgeteld met de toenemende vraag van mobiele buitenreclame en de opkomst van smart-locks hebben ervoor gezorgd dat we na een succesvol jaar een verfijnd en meetbaar buitenreclameproduct hebben neer kunnen zetten.

Wat doet jullie bedrijf precies?

Wij geven billboardfietsen weg aan handgeselecteerde ambassadeurs. Bij deze selectie wordt er nauwkeurig gekeken naar meerdere criteria, waaronder representatie, het aantal kilometers dat zij fietsen en hun woonlocatie. Hierdoor hebben wij een onuitputtelijke vloot van rondrijdende billboards met een leger van 900 ambassadeurs gecreëerd, die zich op een natuurlijke wijze door de stad maneuvreren, waarmee je verzekerd bent van zichtbaarheid op de mooiste hotspots.

We hebben een onuitputtelijke vloot van rondrijdende billboards met een leger van 900 ambassadeurs

Door middel van ons smartlocking-systeem, de app die voor de ambassadeurs als fietssleutel fungeert, en onze fleetmanagement tools, kunnen  wij onze fietsen meten en bijsturen.

Is onderzocht wat de impact is van fietsadvertenties?

Vanaf moment één wisten wij dat als je marketingruimte verkoopt, elke adverteerder ook daadwerkelijk wilt weten wie en hoeveel mensen zij bereiken. Daarom zijn wij vanaf het begin al in gesprek geweest met het meest bekende bereikmodel in de buitenreclamewereld: CAFAS. Echter is deze software aan de prijzige kant en is het systeem niet altijd toereikend voor bepaalde partijen binnen de markt van buitenreclame. Zo is CAFAS bijvoorbeeld niet in staat een dynamische vloot reclamefietsen te vertalen in bereik.

Aangezien bereikcijfers een onmisbaar aspect zijn binnen de mediawereld, zijn we bij The Bikevertising Company gestart met het ontwikkelen van ons eigen bereikmodel. Omdat CAFAS erg open is hun methodologie, konden wij zo met een oogje afkijken hoe het bereikmodel in kaart is gebracht. Na uitgebreid onderzoek en zoekende naar de juiste partners (Mezuro en Vicar Vision), kunnen wij met trots een onderzoek presenteren naar de buitenwereld.

In ons onderzoek hebben wij ook een duidelijke tweesplitsing gemaakt. Deel één is het tellen van het aantal passanten. Dit hebben wij gedaan samen met Mezuro en door gebruik te maken van hun database. Mezuro telt de anonieme signalen die mobiele telefoons afgeven en maakt gebruik van het Vodafonenetwerk. Vervolgens moesten wij de OTS omtoveren naar VAC. Hierbij hebben wij gebruik gemaakt van Vicar Vision. 

Vicar Vision is een softwarebedrijf dat gezichtsherkenningssoftware ontwikkelt waarmee de volgende aspecten kunnen worden gemeten: demografie, emotie, oogcontact en looppatronen. Vervolgens hebben wij op meerdere plekken en verschillende momenten van de week meerdere filmopnames gemaakt. Zo konden wij zien hoe langslopende mensen ook daadwerkelijk naar onze fiets keken.

Met de opkomende technologie van smart-locks hebben we ons snel wegwijs weten te maken in deze opkomende markt

De founders van het bedrijf hadden grote ambities met het concept en hadden al snel door dat als je een grote fiets vloot wilt beheren dat je altijd op de hoogte moet zijn van waar de fietsen zich bevinden. Vanuit die filosofie zijn we begonnen met maanden research naar wat de beste oplossing is om de fiets op slot te doen en de vloot te beheren. Met de opkomende technologie van smart-locks hebben we ons snel wegwijs weten te maken in deze opkomende markt om ons concept steeds stabieler tot waterdicht te maken.

De bestuurders zijn in zekere zin het gezicht van jullie en de adverteerders. Is dat niet riskant?

Dit is een veelvoorkomende vraag. Daarom hebben wij een strenge selectieprocedure als het aankomt op de juiste kandidaat. Wij geven gratis fietsen weg aan studenten, dus het zal je niet verbazen dat wij duizenden aanmeldingen krijgen. Op deze manier kunnen we kieskeurig zijn met een constant oog op betrouwbaarheid.

Welke bedrijven/merken zijn geschikt voor adverteren op de fiets?

Wij hebben voor elk merk een creatieve oplossing. De fiets als branding opportunity is iets wat we vaak nog wel eens moeten verantwoorden, maar wij geloven dat de activerende uitstraling universeel is.

Wat is het laatste nieuws?

Zoals ik al zei, zitten wij op de eerste rij als het aankomt op slimme fietsoplossingen. Zo waren wij ook de eerste in Nederland die een fiets, smart-lock en een app met elkaar connecten. Met de opkomende deelmarkten zijn wij ook het eerste bedrijf in Nederland dat een slim openbaar fietsdeelsysteem in Nederland mag neerzetten, genaamd Hello-Bike.

www.thebikevertisingcompany.nl

 

Lees ook: [Startups] OOH met The Bikevertising Company

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie