[Interview] Vellah Bogle over 5 jaar Taalvoutjes
28-09-2017 16:05:00 Door: Katja Brokke | Hits: 7923 | Tags:

Taalvoutjes bestaat 5 jaar en brengt een jubileumboek uit. We spreken met medeoprichter Vellah Bogle over het taalplatform, de afgelopen jaren en de taalfout die haar het meest is bijgebleven.

Hallo Vellah. Gefeliciteerd met 5 jaar Taalvoutjes! Hoe hebben jullie het gevierd?

Dank je wel! Stiekem vierden we ons jubileum al in februari. Toen hebben we een gezellig feestje gegeven voor een groep mensen die de afgelopen vijf jaar heeft bijgedragen aan ons succes - denk aan een trouwe schare fans, columnisten en onze uitgevers. En nu doen we het feestje nog eens dunnetjes over met een jubileumboek, waarin we terugblikken op de afgelopen vijf jaar én met een nieuwe site!

Taalvoutjes is door jou en Inger Hollebeek opgericht. Hoe is dat gegaan?

Dat is wel grappig: het was eigenlijk een geintje. We kenden elkaar al en zagen dat we op Facebook allebei ergerlijke taalfouten deelden; de Metro die een dt-fout maakte, de Telegraaf die 't kofschip niet toepaste. We besloten gezamenlijk een pagina te maken voor familie en vrienden, de naam en het logo hadden we in een kwartiertje bedacht. Toen we na een paar maanden ergerlijke taalmissers eens van een vriendin de kroepoep toegezonden kregen, deelden we die en opeens waren daar vijfhonderd nieuwe fans die wij niet persoonlijk kenden. Vanaf daar nam het een vogelvlucht en de rest is geschiedenis.

Jullie groeiden heel snel en tegelijkertijd hebben jullie beiden ook een fulltimebaan. Is er inmiddels een goede balans gevonden?

Eigenlijk niet, haha. We hebben gelukkig een fantastisch en onmisbaar team van vrijwilligers dat ons helpt om de dagelijkse inzendingen door te spitten en de leukste door te plaatsen. Maar ons sociale leven lijdt bij tijd en wijle wel een beetje aan het feit dat we toch elk vrij avonduurtje besteden aan ons kindje. Het is en blijft een hobby: er staat (nog) geen stevig verdienmodel waardoor we onze banen zouden kunnen opzeggen. Maar goed, medelijden is niet nodig: we hebben er ook ontzettend veel plezier aan.

Welke brand extentions zijn er in de tussentijd verschenen?

We begonnen met een Facebookpagina en bouwden snel uit naar de andere bekende social kanalen als Twitter en Instagram. We hebben een goed bezochte website, een app en verschillende producten zoals boeken, kalenders en spelletjes. En dagelijks ontspruiten ons nieuwe ideeën: we denken groots. Nu nog de tijd vinden.

Zijn er commerciële mogelijkheden voor merken/bedrijven?

We staan altijd open voor samenwerkingen; wat ons betreft is niets te gek en we vinden het altijd leuk om na te denken over hoe we de handen ineen kunnen slaan met andere partijen. We promoten geregeld boeken in ruil voor een mooie column en ook adverteren is mogelijk. Het is wel belangrijk dat het op ons merk aansluit en dat we er op social media een redactionele twist aan kunnen geven. We geloven niet zozeer in platvloerse reclame, maar leuke samenwerkingen waar onze fans ook iets aan hebben.

Wat staat er allemaal in het jubileumboek?

Poeh, heb je even? We blikken terug op de mooiste voutjes uit de afgelopen vijf jaar, maar ook op belangrijke mijlpalen en grappige gebeurtenissen. Natuurlijk trakteren we ook op nooit eerder verschenen voutjes en taalanekdotes van onze fans. Voor de jubileumeditie hebben we een aantal fantastische columnisten weten te strikken, waaronder Paulien Cornelisse (bekend van het boek Taal is zeg maar echt mijn ding), cabaretier Pieter Derks en Van Dale-hoofdredacteur Ton den Boon. En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Welke taalfout is jouw favoriet?

Dat is wel een moeilijke hoor, ik heb zoveel favorieten! Ik houd wel erg van fonetische voutjes, zoals Ken stap de filet (Can't stop the feeling van Justin Timberlake) en de dikkepeerzaag (decoupeerzaag). Maar vrijwel maandelijks zie ik wel weer een nieuwe die mijn oude favoriet van de troon stoot. Zo hadden we afgelopen maand moordkoppen in plaats van moorkoppen... Daar kan ik echt van genieten.

Wat is het laatste nieuws?

Er komt een nieuwe site aan, waar we wel heel trots op zijn. We zijn van plan om - hopelijk dit jaar nog - een nakijkservice te starten, voor alle bedrijven die niet meer te kijk willen staan. En we hebben plannen om volgend jaar een Taalvoutjes-academie te lanceren. Want taalregels lijken saai en ingewikkeld, maar als je ze aan de hand van taalvoutjes leert, dan wordt het opeens een heel stuk leuker én begrijpelijker. Je snapt bij Geld voor gehele straat opeens wél waarom het belangrijk is om de taalregels te begrijpen. En verder? Wie weet, wie weet ... de wereld ligt aan onze voeten!

www.taalvoutjes.nl

 

Lees ook: Taalvoutjes bestaat 5 jaar en brengt jubileumboek uit

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie