[Interview] Willem-Albert Bol over de lancering van het Kenniscentrum voor Aandacht
04-08-2015 12:56:00 Door: | Hits: 3754 | Tags:

De Persgroep Nederland lanceert het Kenniscentrum voor Aandacht. Samen met onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy wordt structureel fundamenteel onderzoek gedaan naar aandacht. Wij spreken Willem-Albert Bol, Manager Marketing Advertising van de Persgroep Nederland.

Dag Willem-Albert, een nieuwe lancering van de Persgroep Nederland, gefeliciteerd! Hoe is het met je?
 
Het gaat goed, maar we hebben genoeg te doen! Na de overname van Wegener gaan we per 1 januari de markt betreden als één bedrijf. We zijn enorm gegroeid: 1400 journalisten, 7 nieuwe regionale nieuwsmerken en ruim 150 huis-aan-huiskranten, die letterlijk op de huid van de lezer zitten. We bieden nu mogelijkheden op nationaal, regionaal en lokaal niveau. Het is een leuke, maar ook een pittige uitdaging om onze organisatie op alle vlakken hiervoor klaar te stomen.

Vertel ons meer over het Kenniscentrum voor Aandacht! Waarom hebben jullie dit gelanceerd?

Onze positionering rondom het thema aandacht is door de markt zeer positief ontvangen. Wel werd ons gevraagd om bewijslast. Wij zijn huiverig voor onderzoeken die door mediapartijen uitgevoerd worden. Ik noem ze ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’. Daarom doen we samen met een onafhankelijk onderzoeksbureau, Newcom Research & Consultancy, structureel onderzoek naar aandacht. In het Kenniscentrum voor Aandacht bundelen we de onderzoeksresultaten. Met het Kenniscentrum willen we menig marketeer en reclamemaker concrete tools geven om met aandacht aan de slag te gaan.
 
Waarom is het belangrijk om het thema aandacht te onderzoeken? En voor wie?

Het onderwerp aandacht is cruciaal in de besluitvorming van de consument en daarom is het voor elke marketeer en reclamemaker relevant. We willen de vinger leggen op wat er speelt rond de complexe materie van aandacht krijgen van je (potentiële) klant.
 
Wat is er uit de eerste onderzoeksresultaten gekomen?

Uit de eerste onderzoeksresultaten blijkt dat het thema van aandacht leeft onder de Nederlandse consument. 64% geeft aan te verwachten dat oprechte aandacht steeds belangrijker wordt in communicatie. Daarnaast verwacht 72% dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt om oprechte aandacht te geven aan hun klanten.

Het onderzoek toont aan dat er vijf factoren dominant zijn voor het geven - en krijgen - van aandacht: tijd, belang, moeite, plezier en intentie. Het komt goed uit dat sommige van deze factoren goed te beïnvloeden zijn door marketeers. In de eerste fase hebben we aandacht ontrafeld. In fase 2 en 3 van het onderzoek gaan we kijken naar aandacht in relatie tot categorieën – van supermarkten tot energiemaatschappijen en cultuur & entertainment – en merken. Dan wordt het nog concreter voor marketeers om met aandacht te werken.
 
Hoe en waar kunnen wij lezen over het onderzoek rondom aandacht? Hebben marketeers toegang tot de onderzoeksresultaten?
 
We hebben een onderzoeksrapport uitgebracht met de resultaten van de eerste fase van ons onderzoek. Eerste reacties op het rapport vanuit de markt zijn positief. Uiteraard is dit rapport voor marketeers beschikbaar en te downloaden via persgroep.nl/aandacht. Binnenkort zal het onderzoeksrapport van het fase 2 onderzoek beschikbaar zijn.

Wat is het laatste nieuws?

Vanaf oktober gaan we de markt alvast klaarstomen voor de nieuwe Persgroep met een vervolg op onze campagne rondom aandacht. Dan zullen jullie ons weer voorbij zien komen in diverse vakmedia en uiteraard onze eigen media. In deze campagne wordt aandacht gekoppeld aan de kracht van dichtbij. Adverteerders staren zich vaak blind op massabereik binnen de Randstad, terwijl 60% van Nederland buiten de Randstad leeft en de helft van ons Bruto Binnenlands Product van buiten de Randstad komt. We hebben dan ook onze formule rond aandacht aangescherpt. Die is nu: Aandacht x Bereik x Creatie x Dichterbij = Effect van communicatie.
 
 
 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie