[Interview] Willem Groeneveld over Sikkom
25-02-2019 11:07:45 Door: Saskia van Weert | Hits: 3161 | Tags:

Sikkom.nl is de brutale nieuws- en videosite voor studenten in Groningen van de NDC Mediagroep. Willem Groeneveld is hoofdredacteur. We spreken hem over het wat & hoe van Sikkom.

Wat doet Sikkom?

Sikkom is het jongerenplatform voor Groningen. Met een goede afwisseling tussen zin en onzin proberen wij studenten en jongeren tussen 18 en 35 jaar aan ons te binden. We doen dat aan de hand van drie kernwaarden: humor, prikkelend en durf en vanuit liefde voor Groningen en de Groningers. We worden fel als onze liefde ‘bedreigd’ wordt door bijvoorbeeld de NAM of huisjesmelkers. Dan hanteren we een scherpe pen en neigen we naar activistische journalistiek. Met resultaat. Zo hebben wij het grote probleem met dubieuze verhuurders in Groningen hoog op de politieke agenda gezet. We schrijven daar nu al vier jaar over en verrichten veel onderzoek naar frauderende verhuurders en makelaars. Groningen heeft per 1 januari een nieuw lokaal vergunningstelsel voor verhuurders en makelaars. Uniek in Nederland en volgens de burgemeester onze verdienste, omdat wij door grondig onderzoek en vasthoudendheid een groot probleem hebben geagendeerd. In de stad en online merken we dat deze strijd ons erg veel goodwill heeft opgeleverd. We zijn er echt voor de doelgroep, meer dan politie, gemeente en justitie in deze materie. Naast de serieuze berichten richten we ons vooral op de dingen die Groningen zo leuk maken. De festivals, nieuwe winkels en horeca, het vrije en jonge dagelijks leven en uitgaan. Dat doen we met filmpjes, artikelen, maar bijvoorbeeld ook met memes (grappige plaatjes).

Op wie richt Sikkom zich?

Op studenten en jongeren in Groningen. Maar we merken dat steeds vaker artikelen landelijk viraal gaan en worden opgepikt. De tweede stad qua bereik is bijvoorbeeld Amsterdam. Heeft er allicht mee te maken dat daar veel Groningers wonen. Er zit uiteraard geen filter op de site dat ‘ouderen’ weert. Maar met onze toon en onderwerpen spreken we wel specifiek de jongere doelgroep aan.

Hoe onderscheiden jullie je van sites als Dumpert?

De filmpjes die Dumpert plaatst, plaatsen wij ook als ze zich in Groningen afspelen. Dat is erg makkelijk en zorgt voor veel bereik, waardoor we de ruimte creëren om ook dieper in zaken te duiken. Daarin schuilt direct ook het grootste verschil. We doen regelmatig aan serieuze onderzoeksjournalistiek. Zo brachten wij als eerste na gedegen onderzoek dat Vindicat de Sushi Mall heeft gesloopt en dat de bangalijst bestaat. Verder denk ik dat wij veel meer op de verbinding zitten vergeleken met GeenStijl en Dumpert. Zo maken we regelmatig portretten over bijvoorbeeld Syrische jongeren die hier een leven proberen op te bouwen. De invalshoek is daarbij steevast: laten zien dat het dankbare, hardwerkende jongeren zijn die niets liever willen dan integreren in de Nederlandse samenleving, in de hoop dat ze ‘ons’ ooit kunnen terugbetalen. Het is voor ons heel belangrijk om juist die kant te laten zien, omdat de dagelijkse praktijk in Groningen leert dat de multiculturele samenleving erg geslaagd is. Voorbeeld daarin is een hoax die PVV Groningen deelde over massa-immigratie in Groningen. Die hebben we ontrafeld en weerlegd met feiten en onderzoeken.

Zijn er plannen om ook ander regio’s aan te spreken?

Voor Leeuwarden hebben we Suksawat. Kleiner dan Sikkom, maar daar is het allemaal wel mee begonnen. We willen nu eerst deze sites zelfredzaam maken en dan gaan we ons allicht oriënteren op andere steden.

Wat zijn de ambities voor 2019?

Doorgroeien naar 60.000 volgers op Facebook (zijn er nu bijna 50.000), Instagram verder uitrollen, we willen een miljoen bereik per week op Facebook hebben (ligt nu gemiddeld rond de 600.000) een krant uitgeven, festivals, lezingen, debatavonden organiseren, geld verdienen, en hét medium en merk worden voor jongeren in en rond Groningen.

Welke mogelijkheden bieden jullie adverteerders?

We geloven niet in banners. Ook niet in advertorials. We zoeken de samenwerking op in de vorm van content. Zo zijn we in gesprek met een grote supermarktketen om hun vegan assortiment onder de aandacht te brengen van onze doelgroep. Dat doen we niet met een artikel of advertentie, maar we gaan de straat op met vegan saucijzenbroodje en de echte met vlees. Aan voorbijgangers gaan we vragen welke lekkerder is en of ze weten in welke echt vlees zit en in welke niet. Op deze manier bereikt de supermarkt haar doel en levert het ook nog content op die een meerwaarde voor ons is.

 Wat is het laatste nieuws?

We zijn bezig met een onderzoek naar gesjoemel op Thuisbezorgd. We hebben al meermaals ontdekt dat verschillende restaurants onder meerdere namen actief zijn op Thuisbezorgd en zodoende klanten misleiden en zorgen voor oneerlijke concurrentie. We hebben nu weer een aantal op de korrel.

www.sikkom.nl
www.ndcmediagroep.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie