[Interview] Wim Danhof over de mediawereld en het Mediafacts Uitgeverscongres
19-05-2015 14:43:00 Door: Ton Boom | Hits: 4569 | Tags:

Hoe verdien je geld met media? En hoe plan je de daarvoor zo noodzakelijke innovatie, als businessmodellen steeds sneller verouderen? Deze vragen staan centraal tijdens het Mediafacts Uitgeverscongres op 11 juni, in De Fabrique in Utrecht. Een gesprek over de stand van zaken in de mediawereld en het Mediafacts Uitgeverscongres met Wim Danhof, hoofdredacteur van Mediafacts.

Wim, wat zijn in jouw ogen de thema’s die het meest urgent zijn in de mediawereld?

1) Kijken we naar de consument, dan is dat in de TV-wereld de snelle groei van Over The Top televisie, ten koste van het traditionele TV-kijken. Alleen al Netflix kreeg er het laatste halfjaar 250.000 Nederlandse abonnees bij. De consument bepaalt steeds vaker zelf wat hij wanneer ziet, en op welk device. Een van de gevolgen is dat adverteerders hun budgetten voor lineaire televisie her-alloceren.

2) Kijken we naar de uitgeefwereld, dan zien we een versnellende verschuiving van de consumptie van printmedia naar digitale media, vooral de mobiele media. Daarmee verband houdend zien we een enorme groei van online video: de consument gaat in hoog tempo van woord naar beeld, zoals Geert-Jan van der Snoek - CEO van de Telegraaf Media Groep - het laatst formuleerde.

Traditionele uitgeeforganisaties hebben - afgezien van Het Mediahuis, in België - nog geen doordachte, integrale online video aanpak. Die hadden ze allang moeten hebben. Ook hebben ze nog geen specifieke aanpak voor het uitgeven op de smartphone. De smartphone is inmiddels het belangrijkste apparaat voor het consumeren van content die afkomstig is van uitgevers en verdient een afzonderlijke aanpak voor wat betreft storytelling en exploitatie.

3) Big Data. Nu media verregaand gedigitaliseerd zijn, is er een zee aan data ontstaan over mediagebruikers. Maar welke data zijn belangrijk, en welke niet? Hoe segmenteer je? Hoe kun je op basis van data gebruikers voorzien van steeds betere, op het individu afgestemde inhoud? En hoe kun je adverteerders hierdoor voorzien van een gerichter, waardevoller publiek zodat de conversie stijgt? Maar ook: welke data uit de buitenwereld kun je koppelen aan je eigen data, zodat uit die combinatie van het bekende met het onbekende nieuwe businesskansen naar voren komen, in plaats van dat men probeert een bestaand, vaak krimpend publiek tot vervelens toe uit te melken? Facebook, Google, Amazon en Apple snappen dit spel; de meeste uitgevers staan nog aan het begin van de leercurve op het gebied van Big Data.”

Hoe komen deze thema’s terug tijdens het Mediafacts Uitgeverscongres?

Niet in de vorm van vage, saaie theorieën, maar aan de hand van lijstjes en best practices uit Nederland, Europa en de rest van de wereld. John Wilpers (VS) deelt echt het beste wat de internationale mediawereld te bieden heeft op het gebied van Mobile, Online Video en Big Data, in een oratie van 45 minuten.

De Scandinavische Schibsted Media Group legt bij monde van Fredric Karén uit hoe het in 2015 op basis van Big Data haar wijze van contentproductie en distributie compleet verandert. De grote journalistieke organisatie zoals we die kennen is te duur geworden.

Maar ik kijk ook uit naar wat topbestuurders als Christian van Thillo, Geert-Jan van der Snoek en Peter de Mönnink gaan vertellen over hoe respectievelijk De Persgroep, de Telegraaf Media Groep en Sanoma Media Netherlands - SBS Broadcasting werk maken van deze drie thema’s.

Verder wordt op het Mediafacts Uitgeverscongres een scenario-onderzoek gepubliceerd over hoe de journalistiek zich tussen nu en 2025 zal ontwikkelen. Wordt dat een vrolijk verhaal?  

Niet onverdeeld… Inderdaad heeft het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek 150 experts uit de mediasector en daarbuiten geïnterviewd over hoe zij denken dat de journalistiek zich gaat ontwikkelen tussen nu en 2025. Mediabedrijven hebben namelijk behoefte aan meer inzicht, voordat beperkte innovatiebudgetten over projecten worden verdeeld.

Ik ga er niet teveel op vooruitlopen, maar diverse van de vier scenario’s die bekend worden gemaakt, laten een zorgelijk beeld zien over de toekomst van de journalistiek. Na de bekendmaking van dit onderzoek gaan twee topbestuurders én twee hoofdredacteuren met elkaar op het podium in gesprek. Het betreft de CEO’s van Telegraaf Media Groep en Sanoma Media Netherlands en de hoofdredacteuren van NOS Nieuws en RTL Nieuws. Bij mijn weten komt het zelden voor dat hoofdredacteuren en topbestuurders van mediabedrijven met elkaar in het openbaar de discussie aangaan. Meestal staan ze - binnen hun eigen bedrijven - eerder tegenover elkaar… Actueel is in dit opzicht natuurlijk de situatie binnen de Telegraaf Media Groep.”

www.uitgeverscongres.nl
www.uitgeverscongres.nl/nu-inschrijven
www.mediafacts.nl

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie