[Interview] Yolanda Formanoy over de vernieuwde Echo
17-05-2018 10:50:00 Door: Marianna Beets | Hits: 1042 | Tags:

De Echo, de grootste krant van Amsterdam, wordt binnenkort vernieuwd. Op woensdag 30 mei vallen de eerste vernieuwde edities bij lezers op de mat. Wij spreken Yolanda Formanoy, projectleider/uitgever De Echo, zij heeft samen Peter van den Elshout, chef vormgeving regionale dagbladen en met haar team in de afgelopen periode hard gewerkt om de vernieuwingen te realiseren.

Voor degenen die De Echo niet (goed) kennen, vertel ons meer over deze titel.

De Echo verscheen voor het eerst in 1952 en is uitgegroeid tot de grootste krant van Amsterdam. De Echo heeft een oplage van 365.000 exemplaren en een bereik van ruim 251.500 personen. Hij verschijnt iedere woensdag in zes verschillende stadsedities die hun eigen lokale nieuws hebben voor de regio’s: Noord, Zuid, West, Oost, Nieuw-West en Zuidoost.

Wat maakt De Echo nu tot een echte Amsterdamse krant?

Met z’n zes verschillende edities is de Echo de lokale krant van Amsterdam en zijn wij de hofleverancier van het lokale nieuws in Amsterdam. Iedere week treffen de lezers een aantal lokale pagina’s per editie/regio aan met daarnaast een aantal vaste pagina’s waaronder een Ajax-, Autovisie- en Speurders-pagina. In de vernieuwde krant voegen we daar nog een aantal vaste rubrieken aan toe.

Wanneer verschijnt de nieuwe editie van De Echo en wat wordt er anders?

Op woensdag 30 mei vallen de nieuwe Echo’s voor het eerst op de mat bij de lezers. Wat direct in het oog springt is de nieuwe cover met altijd een aansprekend en groot beeld, de rode elementen in de vormgeving en de kolombreedte die van zes naar vijf is gegaan waardoor de krant een eigentijdser en frisser aanzicht heeft gekregen.

Worden er ook nieuwe rubrieken en nieuwe vaste pagina’s toegevoegd?

Zeker! Naast de nieuwe vormgeving is ook de inhoud onder de loep genomen en vernieuwd. Zo treffen lezers straks een pagina aan met inspiratie en tips voor dingen die in de stad te zien of te doen zijn. Ook is er de kiek van de week en het recept van de week die beide afkomstig zijn van Echo-lezers en wekelijks een uitdagende puzzel van Denksport.

En wat betekent dit voor adverteerders?

Voor adverteerders betekent dit dat hun aanbiedingen in de nieuwe Echo in een nog hoogwaardiger ümfeld komen te staan. De vernieuwde Echo wordt nog aantrekkelijker voor de lezers die allemaal een sterke binding met het merk en de regio Amsterdam hebben. We bieden adverteerders een dekking van 90 procent binnen het verspreidingsgebied Amsterdam, kortom: een groot bereik en een enorme impact. De krant wordt intensief gelezen en blijft een week lang relevant voor de lezers waarvan – zo blijkt uit onderzoek - 70 procent de aanbiedingen van de retailers in Amsterdam aandachtig bekijkt en bovendien een hoge koopbereidheid heeft. De nieuwe Echo zorgt voor nog hogere leesintensiteit, meer engagement en meer impact.

Hoe zit het met de nieuwe regels voor huis-aan-huis reclamedrukwerk, heeft De Echo daar nog last van? 

De Echo speelt met de zogenaamde back flip in op de in januari 2018 geïntroduceerde nieuwe regels in Amsterdam voor het verspreiden van huis-aan-huis reclamedrukwerk. Sinds begin 2018 mogen alleen nog folders bezorgd worden bij bewoners met een ja/ja-sticker op de brievenbus. De Echo biedt een prachtig alternatief voor de reguliere folder aan: adverteerders kunnen hun advertenties in het kwalitatieve ümfeld van de Echo plaatsen in de speciale folder vervangende back flip. Dit is een apart advertentiegedeelte in De Echo dat vanaf de achterpagina meerdere pagina’s beslaat en ‘op zijn kop’ geplaatst is, waardoor het extra opvalt.

www.tmg.nl  
www.echo.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie