[Interview] Youp van ‘t Hek: Ik kies mijn woorden met zorg. Soms scherp, soms bot
03-08-2018 09:32:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4402 | Tags:

Woorden zijn zijn vuisten, zijn omhelzingen en zijn wijzende vinger. Cabaretier – maar ook presentator, columnist en auteur – Youp van ’t Hek brengt al decennia lang stad en land in beweging met zijn vlijmscherpe oog op de wereld. Het levert hem plaats 31 op in de Media100. Wij spreken hem over zijn woorden, commercie, het veranderende medialandschap en een kanarie.

Foto: Bob Bronshoff

Hallo Youp. Je begint in september met een nieuwe voorstelling: Met de kennis van nu. Wat kunnen bezoekers verwachten?

Ik doe in Met de kennis van nu een laatste poging ons politiek correcte land enigszins te onttutten door alles weer gewoon keihard bij de naam te noemen.

Jouw (geschreven) woorden hebben meermalen voor opschudding gezorgd. Buckler, de koningin, T-Mobile. In hoeverre ben je je daar inmiddels van bewust op het moment dat je je woorden kiest?

Daar ben ik me niet echt bewust van. Ik kijk er ook altijd van op als ik raak geschoten heb en ben meestal verbaasd. Ik kies mijn woorden met zorg. Soms scherp, soms bot. Maar ik doe gewoon mijn werk en de ophef kan me eigenlijk nooit wat schelen. Ik doop gewoon mijn pen in mijn gerepareerde hart!

Je hebt in de afgelopen jaren te kennen gegeven bij NRC op te stappen als columnist als de krant onderdeel zou worden van De Telegraaf. Tevens wil je nooit uitgezonden worden bij een commerciële omroep omdat je voorstelling dan wordt onderbroken door reclame. Media houden je bezig. Hoe kijk jij naar het Nederlandse medialandschap?

Ik wil niet bij de commerciëlen omdat ik een reclameblok een artistieke verminking vind. Media houden me inderdaad bezig. Ik ben al zestig jaar een omnivoor. Ik mis weinig en ik vind niet zoveel van het landschap. Ze doen maar, als ik ook maar mijn gang mag gaan.

De krant heeft het moeilijk sinds de opmars van online. Ook de traditionele radio is bezig om te overleven en andere vormen aan te nemen. Zijn dit ontwikkelingen die je toejuicht onder het mom van vooruitgang, of kijk je met weemoed terug op de tijd dat het allemaal wat simpeler was?

Ik ben niet zo’n achteromkijker en ik vind het lekker als ik om vijf uur ’s nachts wakker word om dan vast het ochtendblad te downloaden. De tijden veranderen en dan vallen er slachtoffers. Maar wat sterk is, blijft. Misschien in een iets andere vorm. Verder doe ik aan het moderne gereutel als Twitter en Facebook amper mee. Ik zit liever thuis met een goed boek dan dat ik aan de buren laat weten dat ik de nagels van de kanarie heb geknipt.

Wie zie/hoor/lees je graag in de media terug?

Ik hou van goede columnisten als Sylvia Witteman, Sheila Sitalsing, Bert Wagendorp en Eva Hoeke (allemaal Volkskrant), ik lees met groot plezier Marcel van Roosmalen in mijn eigen NRC waarin ik ook geen pennenstreek van Kamagurka mis. Waarom? Omdat ze goed zijn. Goed en eigen! Daar gaat het mij om.

Hoe zet je verschillende media in voor je werk?

Ik lees drie tot vier kranten, volg internet, kijk schaars doch gericht tv, zit vaak in de bisocoop en praat met mijn vrouw, vrienden en kinderen.

Is het niet vermoeiend om altijd overal een mening over te hebben?

Absoluut niet. Dat houdt me wakker. En mijn lezers ook.

www.youp.nl

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie