[Interview] Peter Vandermeersch over NRC en journalistieke innovatie
07-12-2015 22:08:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 6825 | Tags:

Op het moment dat NRC Media een aantal belangrijke innovaties wilde doorvoeren, kreeg de dagbladuitgever een nieuwe eigenaar. Daardoor werd noodgedwongen bijna een jaar pas op de plaats gemaakt. Nu komen de innovaties echter vol door.

Hoofdredacteur Peter Vandermeersch staat in DeMedia100-2016 op nummer 30 en is daarmee de meest invloedrijke dagbladhoofdredacteur in Nederland. Wij spreken hem.

Het is alweer het zesde jaar dat Peter Vandermeersch hoofdredacteur is van NRC. De dienstdoende verslaggever treft de Belg op het kantoor van NRC Media aan het Rokin in Amsterdam op een mooi moment. Het krantenbedrijf gaat uitstekend en de journalistieke machine draait op volle toeren. Tijdens het interview vallen bij de abonnees NRC Handelsblad in de bus met daarin de onthulling dat het Slotervaart Ziekenhuis veel geld verdiende aan de productie van heroïne en de winsten niet rapporteerde. Het is een journalistieke primeur in een lange reeks waarmee NRC zelf regelmatig het nieuws haalt.

Hoe ging die aanstelling als hoofdredacteur?

Voordat ik naar Nederland kwam, heb ik 25 jaar voor De Standaard gewerkt. Mijn hele werkzame leven heb ik in de journalistiek doorgebracht. Ik was correspondent in Parijs en New York en was 11 jaar lang hoofdredacteur. Ik beschouw mezelf als een journalist die toevallig management capaciteiten bezit. Bij de benoeming van een nieuwe hoofdredacteur speelt de redactie een grote en bepalende rol. Ik ben door 200 Nederlandse redacteuren voorgedragen. Dat zegt iets over de openheid van Nederland. Andersom zie ik een Vlaamse redactie minder snel een Nederlandse hoofdredacteur voordragen.

Je hebt als hoofdredacteur ook zitting in het bestuur van NRC Media

Die discussie speelde al binnen de redactie voordat ik kwam. Bij het eerste gesprek dat ik voerde, werd me dat gevraagd: zou je dat willen? Het heeft voor- en nadelen. Een nadeel is dat jouw positie als hoofdredacteur minder zuiver is, want je bent niet alleen met journalistiek bezig. Daar staat tegenover dat de belangrijkste beslissingen door het bestuur worden genomen, bijvoorbeeld over het budget van de redactie. Je bent als hoofdredacteur natuurlijk solidair met de redactie maar je vertegenwoordigt natuurlijk ook het bestuur naar de redactie toe. Alles bij elkaar denk ik dat je als hoofdredacteur maar beter aan tafel kunt zitten. Toen ik kwam, twijfelde ik. Nu zou ik niet anders meer willen.

Hoe bevalt de nieuwe eigenaar Mediahuis?

Mediahuis heeft NRC Media gekocht voor een bepaald rendement. Zolang wij dat rendement kunnen leveren, bemoeien ze zich niet met de redactionele inhoud. Ze zijn eigenlijk meer verliefd op NRC. Er zijn synergie-effecten in de operatie van het krantenbedrijf, niet zozeer op redactioneel gebied. Wij hebben sinds de overname door Mediahuis nog niet 1 FTE geschrapt op de redactie. Als redactie kunnen wij onze eigen koers varen. Zo hebben NRC en De Standaard een ander business model voor hun websites. De Standaad heeft gekozen voor freemium, NRC gaat voor metered model. Mediahuis is blij dat ze beide in huis hebben zodat ze goed kunnen zien hoe die modellen functioneren. Dat vind ik een slimme manier om te sturen. Dat is financieel misschien niet even rendabel op korte termijn maar dit is wel de mentaliteit waarmee door Mediahuis naar ons wordt gekeken.

Ben je tevreden als hoofdredacteur met hoe het nu gaat?

Alles kan altijd beter. Het is een continu proces en daar werken we iedere dag aan. Dat gezegd hebbende; ja ik ben tevreden met de vooruitgang die we hebben geboekt. We hadden tot voor kort redacteuren die of werkten voor of NRC Handelsblad, of nrc.next, of online. We hebben het nu eindelijk voor elkaar dat alle 215 redacteuren voor alle platforms werken. We kunnen nu veel sneller publiceren omdat het mogelijk is om steeds weer voor een ander platform te kiezen.

Wat zijn de eerste ervaringen met de nieuwe website?

De website werkt perfect. Het bezoek aan de website is goed en de reacties zijn goed. Abonnees van NRC Handelsblad en nrc.next hebben onbeperkt toegang, andere bezoekers kunnen 5 artikelen gratis lezen in 30 dagen tijd. Gaan ze daar overheen, dan vragen wij hen om een abonnement te nemen. We hebben meer bezoekers op de website en de leesduur is verdubbeld, ondanks de paywall. Sinds de livegang op 13 oktober hebben wij 850 mensen bereid gevonden om te betalen voor een abonnement dat hen onbeperkt toegang geeft tot de website. De abonnees die we hadden, zijn anders naar de website gaan kijken. Zij hebben nu gratis toegang tot de website waar anderen moeten betalen. Daardoor is hun waardeperceptie toegenomen. Daarmee kunnen wij onze abonnees ook beter gaan behouden.

Ook nrc.next is vernieuwd. Hoe is dat uitgepakt?

We hebben onderzoek gedaan naar hoe onze lezers de krant ervaren omdat we zagen dat de oplage terugliep. Mensen zijn heel blij met het innovatieve karakter van de krant, het beeldgebruik en de covers. Wat mensen ook vonden was dat de krant te selectief was. Te weinig aandacht voor economie en sport en te weinig achtergronden. Daarmee zijn we aan de slag gegaan en we hebben nu een dikkere krant in twee katernen. In het eerste katern geven we een overzicht van de wereld, we kijken naar buiten. In het tweede katern kijken we meer naar binnen: cultuur, lifestyle, gezondheid. De oplage van nrc.next stijgt inmiddels weer waardoor we eind 2015 meer abonnees zullen hebben dan eind 2014. Een stijging in oplage is in de afgelopen vijf jaar niet meer gebeurd.

www.nrcmedia.nl
www.nrc.nl


DIt artikel verscheen eerder in de printeditie van MarketingTribune
www.marketingtribune.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie