[Interview] Jeroen Swiers en Irene ten Dam over de digitale ambities van de Persgroep
09-07-2015 17:36:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 9471 | Tags:

De Persgroep investeert volop in digitale innovatie. Jaarlijks gaat er zo’n 19 miljoen euro in om. Zo kwam de uitgever recent met PAPER, het eerste dagelijkse digitale magazine van Nederland. En heeft CEO Christian van Thillo aangekondigd in 2016 te komen met grote digitale innovatie. Wij spreken Jeroen Swiers, directeur Digital Salesdevelopment en Irene ten Dam, directeur Corporate Sales.

Programmatic: is er voldoende aandacht voor?

Jeroen Swiers: Als we het over platformen hebben waarmee bereik ontsloten wordt, dan ben ik echt trots op de versnelling die we gerealiseerd hebben met onze programmatic dienstverlening. We hebben een hecht en sterk team hierop zitten, dat sinds de start van vorig jaar zomer nu al miljoenen bijdraagt. Wij zijn rijkelijk laat gestart, maar de houding van dit team is “erop en erover!”. Onlangs hebben wij een eigen Demand Side Platform geïmplementeerd. Deze Trade Desk faciliteert adverteerders die, zelf geen eigen inkoop mogelijkheden voor programmatic hebben. Hiermee hebben zij nu ook een platform voor real time optimalisatie en de voordelen van automatische inkoop. Dit houdt in dat een campagne pér impressie de afweging maakt of deze impressie waarde toevoegt op basis van een algoritme. De campagne wordt aan de juiste bezoekers getoond, met de juiste uiting op de juiste locatie en behaalt hiermee het hoogst mogelijke rendement.

Irene ten Dam: Sinds de start van Programmatic Buying bij de Persgroep is de omzet ver boven verwachting.

Uitgevers maken een inhaalslag op de digitale ontwikkelingen van de markt?

Irene ten Dam: Op dit moment werkt de Persgroep hard aan het verbeteren van haar producten om ook de digitale lezer op maat te bedienen. Uit deze visie is PAPER ontstaan. Als wij lezers op een nieuwe manier aan ons weten te binden, willen we diezelfde platformen ook voor adverteerders beschikbaar maken. Daarom zijn we de mogelijkheden voor adverteren aan het upscalen naar de wensen van (digitale) adverteerders en die moeten ook meteen toepasbaar zijn via alle devices waar een lezer ons nieuws consumeert. Een van de middelen die we daarvoor ontwikkeld hebben, is de Longread, waarbij onze kracht als contentmakers helemaal tot zijn recht komt. Een Longread is natuurlijk een vorm van content marketing, maar voldoet volledig aan de wensen van de huidige lezer. Het heeft de look en feel van een redactioneel artikel, maar met veel video en aandacht voor fotografie. De structuur en de techniek achter onze Longread hebben we nu zo strak voor elkaar dat wij als enige in de markt een zeer korte doorlooptijd hebben qua realisatie en is daarbij altijd responsive, zodat al onze platformen in te zetten zijn.

Ook bieden we een nieuwe manier om onze lezers tússen onze content te bereiken met eigen video’s: de in-article video. Dit is niet nieuw in de markt, maar is voor ons portfolio wel weer een innovatieslag geweest. We zijn nu ook aan het doortesten met in-article video op mobiele platformen voor een volgende stap in onze digitale innovatie.

Publishers zijn niet voldoende uitgerust voor mobiel adverteren...

Jeroen Swiers: Wij hadden inderdaad een uitdaging op het gebied van mobiel. Onze mobiele platformen stegen explosief in bereik, maar het antwoord voor de advertentiemarkt bleef uit. Tot nu. Voor de adverteerder hebben wij een inhaalslag gemaakt door de advertentiemogelijkheden uit te breiden met bijzondere Rich Media mogelijkheden, zoals expandable to fullscreen, video met auto-start, en de Swipe Cube. We hebben ook een uniek formaat geïntroduceerd; de Half Page Rotation Expandable, waarbij de advertentie automatisch vergroot naar Full Screen wanneer het device gedraaid wordt. Gelukkig leert de ervaring van afgelopen jaar dat, wanneer we onze zinnen ergens op hebben gezet, we ook in staat zijn om echt tempo te maken. We zijn in korte tijd gegroeid van 3 vaste formaten naar 9 nieuwe mogelijkheden. En ook op onze mobiele platformen hebben we de nieuwe prijsstrategie, uitgerold in januari 2015, inmiddels doorgetrokken. Ten opzichte van de markt is de Persgroep nu ook voor mobiel transparant in haar pricing.

Irene ten Dam: We staan pas aan het begin van de digitale revolutie en we zullen continue doorgaan met innoveren zodat we, zoals nu, relevant blijven voor onze gebruikers. En met de overname van de Wegenertitels is onze spanwijdte alleen maar groter geworden.

www.persgroepadvertising.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie