John Faasse over mediaonderzoek
03-12-2014 13:06:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3369 | Tags:

Mediaonderzoek is volop in bewegin. Wij spreken John Faasse over de dyamiek in het vak.

John, hoe is het mediaonderzoek de afgelopen crisisjaren vergaan? Hebben adverteerders, bureaus en exploitanten er wel voldoende in geïnvesteerd?

Er zijn verschillende vormen van mediaonderzoek. In het mediabereiksonderzoek wordt continu geïnvesteerd. Het bereiksonderzoek is dan ook de ‘currency’ in de mediawereld. Daarmee beantwoord je vragen als: “Hoeveel mensen kijken naar mijn TV-reclame”, “Hoeveel mensen zien mijn buitenreclamecampagne”, “Mijn advertentie in de Linda”, “Mijn banner op NU.nl?”

De investereingen in het bereiksonderzoek worden mede gestuurd door de ontwikkelingen op mediagebied. Als meer mensen uitgesteld gaan kijken op hun laptop of mobiel, worden TV reclames die uitgezonden worden als pre-rolls belangrijker, en willen we ook weten hoe véél mensen op die manier onze reclame zien. Als het luisteren naar muziek een mix wordt van radio, i-Tunes en Spotify is dat niet meer met een dagboekje te meten en moet je overstappen op elektronische meting.

Maar tegenover de voortstuwing van het meegaan met de ontwikkelingen staat de remmende werking van politiek en gevestigde belangen. Als andere meetmethoden lagere cijfers opleveren, of verschuivingen in de marktverhoudingen dan duurt het heel lang voordat je ze in de praktijk terugziet. In het bereiksonderzoek is de crisis minder een rem op investeringen dan de politiek...

Lees het volledige interview op de website van Initiative