[Interview] Marc de Vries: "We zullen ons iconische product verfijnen om Twitter gebruikersvriendelijker te maken voor adverteerders"
30-03-2016 22:23:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 2833 | Tags:

Twitter staat volop in de belangstelling, Niet alleen van de vele miljoen gebruikers maar ook van de media. Marc de Vries is CEO van Twitter Benelux. Hij spreekt op het Cross Media Congres 2016. Wij spreken hem.

De dynamiek rondom en de media-aandacht voor Twitter is groter dan ooit. Hoe ontwikkelt Twitter zich in Nederland en hoe verhoudt zich dat met hoe Twitter zich wereldwijd ontwikkelt?

Het gaat goed met Twitter in Nederland. Twitter onderscheidt zich met name door haar live en openbare karakter. In de afgelopen 10 jaar heeft Twitter zich bewezen als het platform voor breaking news, politiek debat, TV, entertainment en sport. Je komt nergens zo makkelijk in contact met mensen met dezelfde interesse en passies als op Twitter. Nederland scoort goed op met name de integratie van TV en Twitter en de activiteit van sport op het platform.

Twitter heeft in korte tijd zeer veel adverteerders aan zich weten te binden. Wat gebeurt er in dat traject?

Ons team in Amsterdam werkt nu bijna drie jaar samen met adverteerders en bureaus om succesvolle en effectieve campagnes te lanceren op Twitter. We adviseren daarbij over de optimale inzet van alle creatieve mogelijkheden en de juiste targeting. Het afgelopen jaar hebben we veel innovaties op deze terreinen doorgevoerd waaronder we een perfecte bijdrage kunnen leveren aan het succes van onze klanten.

Op Twitter doen gebruikers steeds meer met fotografie en video. Wat is jouw visie hierop?

De afgelopen jaren in het belang van visuele content en met name mobile video fors gegroeid. Twitter is van oorsprong een mobiel platform waardoor we de succesfactoren van bewegende beelden op een klein scherm als geen ander snappen. Sinds een jaar zien we door de populariteit van Periscope het belang van live video toenemen. Dit past uitstekend in het live en openbare karakter van Twitter waardoor het een logische en relevante aanvulling is op onze huidige diensten.

Onlangs is Sanoma|SBS in samenwerking met Heineken begonnen om hoogtepunten van de Champions League binnen een minuut in videovorm op Twitter te zetten. Hoe zit deze samenwerking in elkaar en welke rol speelt Twitter?

Dit is het Twitter Amplify programma. Fragmenten uit de Champions League-wedstrijden die live te zien zijn bij SBS6 worden door @SBS6 getweet. Vervolgens wordt deze clip als uitgelichte Tweet door Heineken verspreid onder een voor hun relevante doelgroep. Voor het bekijken van de videocontent wordt een pre-roll video getoond van maximaal 6 seconden waardoor de koppeling tussen Heineken en de Champions League content duidelijk wordt gemaakt. Omdat Twitter door veel mensen gebruikt wordt als ‘tweede scherm’ tijdens voetbalwedstrijden is Heineken als sponsor super relevant aanwezig. SBS krijgt een groter online publiek en Twitteraars krijgen de juiste content in hoge kwaliteit te zien op het juiste moment. Er is dus duidelijk sprake van een win-win-win.

Wat kunnen gebruikers en adverteerders van Twitter verwachten in 2016?

We zullen dit jaar ons iconische product verder verfijnen om uiteindelijk Twitter nog makkelijker en gebruikersvriendelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan kleine veranderingen als het vervangen van een ‘Favoriet / sterretje’ voor een ‘Vind ik leuk / hartje’. Deze ogenschijnlijk kleine aanpassing heeft gezorgd voor een grote stijging van interactie op het platform. Voor adverteerders zullen we blijven werken aan het verder optimaliseren van de juiste targeting en het goed kunnen doormeten van resultaat van campagnes. Optimaal resultaat met video op Twitter zal een speerpunt blijven. We liepen al voorop in de discussie over de zichtbaarheid van online advertising - op Twitter tellen we pas een ‘view’ als de video voor minimaal 3 seconden volledig in beeld is geweest. Ook werken we aan het vergroten van het aanbod van Twitter Amplify programma’s en kun je spannende ontwikkelingen bij Periscope verwachten.

Wat is het laatste nieuws?

In de eerste week van april lanceren we een nieuw product dat de voordelen van online video op Twitter combineert met het realiseren van het maximale bereik op 1 dag: First View. Hierbij krijgt een adverteerder een volledige dag een uitgelichte Trend boven aan de lijst met Trending Topics, gecombineerd met de inzet van een video Tweet die als eerste uitgelichte Tweet verschijnt van iedereen die die dag zijn tijdlijn ververst. Een unieke manier om maximale zichtbaarheid te realiseren onder alle gebruikers van Twitter. 

www.twitter.com


Marc de Vries
spreekt op het Cross Media Congres 2016

Lees alles over het Cross Media Congres hier

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `