[Startups] Marja Silvertant over Feli
16-01-2017 11:10:00 Door: Arjen Westra | Hits: 7262 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam. Vandaag spreken we Marja Silvertant, oprichter van Feli

Waarom ben je Feli begonnen?


Feli is geboren uit een frustratie die we eigenlijk allemaal wel hebben bij online shoppen. Als je precies weet wat je wilt hebben is online shoppen super handig. Je gaat online, je zoekt je product op, je bestelt het, en je hebt vaak de volgende dag het product in huis.

Het wordt alleen frustrerend als je niet precies weet wat je wilt hebben. Je bent bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe wasmachine, of een set oordopjes voor bij het hardlopen, of een cadeautje voor een vriend of je neefje. Onderzoek toont aan dat mensen dan toch vaak naar een fysieke winkel gaan. Want daar vind je een winkeleigenaar of assistent die snapt wat je zoekt en je helpt bij het maken van een keuze. Wij vinden het gek dat die adviseursrol die je in de fysieke winkel hebt eigenlijk niet of nauwelijks aanwezig is bij het online winkelen.
 
Met Feli ontwikkelen wij een technologieplatform dat die pijn gaat oplossen. Met onze techniek maken wij het mogelijk dat je straks daadwerkelijk geholpen gaat worden tijdens het online shoppen.
 
Het eerste product dat we hebben gebouwd met dit platform is een cadeau-assistent. Deze app hebben we eind 2015 gereleased en is op iOS en Android te installeren.

Net zoals in de winkel, proberen we er achter te komen voor wie je een cadeautje aan het zoeken bent. Dus stellen we je een aantal simpele vragen, waarna we je cadeausuggesties gaan geven. Feli leert van je feedback en zal steeds betere suggesties geven tot je een tof cadeau hebt gevonden. Ditzelfde principe vind je terug in de Feli CadeauBot, een chatbot op Facebook Messenger die we afgelopen november lanceerden samen met BotBoys.
 
Begin dit jaar heeft een grote verzekeraar ons gevraagd te helpen bij het ontwikkelen van een prototype voor een online verzekeringsadviseur. Deze adviseur gaat je straks helpen met het online afsluiten van een verzekering.
 
Dat lijkt heel iets anders dan een cadeau-assistent, maar het werkt op hetzelfde principe. Door de juiste vragen te stellen, kunnen we je helpen ingewikkelde keuzes te maken en je een persoonlijk advies geven. Het gaat echt om online maatwerk leveren.
 
Waar is Feli gevestigd?

Tot 20 januari zitten we bij Startupbootcamp in het B. gebouw in Amsterdam. Daarna verhuizen we naar Utrecht en zijn we te vinden in De Pionier. Een voormalige MTS school vlakbij de Jaarbeurs, die nu vol zit met allerlei creatieve bedrijven.
 
Van wie is Feli?

De drie oprichters zijn Ion Aalbers, Rienk Prinsen en Marja Silvertant. Ion is onze front-end developer, Rienk is CTO en back-end developer en Marja is als CEO onze product owner en draagt de verantwoordelijk voor partnerships.
 
We hebben hiervoor gewerkt bij allerlei Nederlands corporates en als freelancers. In 2014 deden we samen met 3 anderen mee aan een hackathon en daar is een eerste versie van Feli in elkaar gehackt. Na een periode van doorklussen als hobbyproject hebben Ion, Rienk en Marja de duik gewaagd en hun (eigen) baas vaarwel gezegd om fulltime aan Feli te kunnen gaan werken.
 
Hoe is Feli gefinancierd?

Bootstrapping! En een kleine investering van Startupbootcamp. Op dit moment werken we bovendien aan partnerships met andere bedrijven die baat hebben bij onze technologie.
 
Wat kan Feli dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?
Goed online advies zie je eigenlijk nog niet zo veel. Heel veel verder dan een globale informatie pagina met wat standaard vragen en antwoorden of ‘inspiratie’ gaat het vaak niet.

Ons platform richt zich echt op online maatwerk advies. En hiervoor maken we gebruik van nieuwe interactiemogelijkheden (zoals de chatbot) en hebben we gespecialiseerde suggestie algoritmes moeten ontwikkelen. Wij vinden dat persoonlijk advies een essentieel onderdeel moet zijn van je online kanaal. En niet een leuk extraatje.
 
Wat heeft Feli nodig om te kunnen groeien?
We groeien door te bouwen. Alle projecten die we voor onszelf en voor klanten doen leveren learnings op. Die learnings kunnen we direct toepassen in ons platform.
 
Op 18 januari pitchen we onze start-up tijdens de Startupbootcamp E-commerce Demo Day. Een mooi moment om onze visie en voortgang te tonen aan potentiële partners en aan investeerders.
 
Overigens zijn we voor onze consumer channels (de Feli app en chatbot) op zoek naar een growth hacker. Geïnteresseerden mogen mailen naar jobs@feli.gift!
 
Wat kunnen we van Feli verwachten in 2017? 

Dit jaar staat in het teken van partnerships met partijen die baat hebben bij onze technologie. En dat gaat dus over het hele spectrum van cadeaus tot verzekeraars. We zijn al in gesprek met verschillende bedrijven die zien dat zij hun klanten online beter bij de hand kunnen nemen in het aankoopproces.
  
Wat zijn de ambities van Feli?

De e-commerce wereld op z’n kop zetten! Na 20 jaar online shoppen werken we nog steeds met dezelfde technische basis: een enorme hoeveelheid categorieën en filters. Dat leidt tot een suboptimale klantervaring en dit moet beter kunnen. Wij bouwen e-commerce technologie voor de jaren ‘20, waarbij de klant écht centraal staat. 

www.feli.gift

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Network

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

[Startups] Jean Witteveen over Eccentrade

[Startups] Louaie El Rowidi over CABTURE
[Startups] Ferdinand ten Kate over Ferander Bamboefiets
[Startups] Marja Silvertant over Feli

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie