[MediaBelofte 2018] Sophie Benink winnaar MediaBelofte 2018
12-12-2017 20:30:00 Door: Marianna Beets | Hits: 38829 | Tags:

Tijdens het DeMedia100 Diner in Olofs in Amsterdam op 6 december is voor de derde keer de MediaBelofte van het Jaar bekend gemaakt. Winnaar is Sophie Benink, communicatieconsultant bij Zenith. Zij ontving de prijs uit handen van Arno Peperkoorn, directeur van Result Recruitment Group. Er waren 10 genomineerden.

De prijs is in het leven geroepen door Media Meetings & Magazines in samenwerking met Result Recruitment.

Benink is bestuurslid van RA*W  en communicatieconsultant bij Zenith, onderdeel van Publicis Media wat weer een van de vier oplossingshubs is van Publicis Groupe. Het bedrijf biedt datagedreven oplossingen op het gebied van communicatie. Die oplossingen zijn afkomstig van klantenteams op gebied van communicatie & mediaplanning, performancemarketing, content, value optimisation en data & analytics. We spreken met Benink over het bedrijf en haar ambities.

Wat kan Zenith dat andere bedrijven niet kunnen?

Afgelopen jaar maakte ik de overstap naar Zenith. Een van de voornaamste redenen dat ik deze overstap maakte, was dat alles wat zij doen in het teken staat van het leveren van effectieve groei voor klanten. In zeer korte tijd werd mij duidelijk dat dit niet alleen een mooie uitspraak is, maar dat ze ook daad bij woord voegen! Door de veelzijdigheid van expertises binnen Zenith kan er constant gezocht worden naar nieuwe mogelijkheden voor klanten, omdat we briefings analyseren als consultant en vanuit data inzichten leveren die uiteindelijk door de gehele customer journey verandering kunnen brengen. Om bij de kern van een probleem te komen wordt elke vorm van beschikbare data grondig bestudeerd en dat is iets wat mijn analytisch hart sneller laat kloppen.

Het bureaulandschap is enorm aan het veranderen en ik vind dat Zenith op het juiste moment de juiste rol aanneemt. Veel bedrijven lijden aan short-termism, waarbij zodanig focus ligt op kortetermijndoelen dat dit ten koste gaat van langetermijndoelen. Het is in mijn ogen daarom enorm waardevol dat Zenith ook de langetermijndoelen van haar klanten constant in het vizier heeft en hier samen met de klant naartoe werkt.

Waaruit bestaat je werk?

Als communicatieconsultant ben ik adviesorgaan richting de klant en verantwoordelijk voor het maken van de plannen en strategieën. Om tot meetbare successen te komen is binnen Zenith het ROI+-gedachtegoed ontwikkeld, welke altijd de basis vormt van strategieën. Ik kijk naar merk-, markt- en consumentendata en aan de hand van deze data bepaal ik waar voor de klant de grootste kansen liggen in de customer journey. Samen met een team van specialisten bekijk ik hoe per fase de media tactisch en effectief ingezet kunnen worden. Het beoordelen van data is een constant proces, waarbij ik oude en nieuwe inzichten gebruik om uiteindelijk met de klant bepaalde doelen te bereiken.

Nu klinkt dit allemaal erg droog, maar niks is minder waar. Een van de leukste dingen van mijn werk is juist dat ik data met creativiteit kan combineren. Oplossingen bedenken die verder gaan dan het kopen van bereik. Oplossingen die impact en meetbaar succes hebben. Alle plannen worden gemeten en er loopt vaak onderzoek mee om te kijken wat het plan werkelijk voor de klant gedaan heeft.

Mijn werk is het perfecte antwoord op mijn grote nieuwsgierigheid. Ik mag me elke dag verdiepen in enorm uiteenlopende onderwerpen om mezelf te blijven ontwikkelen en omgeef me altijd met mensen die mij iets kunnen leren.

Wat doe je met en bij RA*W?

Samen met zes andere vrijwilligers uit de media- en reclame-industrie vorm ik het huidige RA*W-bestuur. RA*W is ooit opgericht vanuit een sterke behoefte voor ontwikkeling van jong talent binnen de reclame. Inmiddels is RA*W uitgegroeid tot een community met op social media zo’n 3500 leden. Maandelijks organiseren we kennissessies waar we onderwerpen voor het voetlicht brengen die voor onze achterban nuttig zijn en welke ze de volgende dag kunnen toepassen. Een ander initiatief is het RA*W LAB, waarbij dertig jonge talenten anderhalve dag in multidisciplinaire teams van briefing tot en met pitch samenwerken op een uitdagende businesscase van een bekende adverteerder. Het werk van RA*W wordt enorm gewaardeerd door de achterban, waardoor het een eer is om bestuurslid te zijn en mij wekelijks in te zetten om leerzame momenten te creëren. Hierdoor leer ik zelf ook elke dag weer.

Wat zijn je ambities?

De ambitie om verschil te maken, wint als antwoord geen originaliteitsprijs, maar dit is wel een van mijn drives. Ik zie dat er vaak een link mist tussen media- en reclamebureau, waardoor een boodschap en kanaal niet afgestemd zijn en zowel de boodschap als het kanaal niet tot zijn recht komen. Een doodzonde. Het een heeft zoveel potentie het ander te versterken. Daarom wil ik mijn kennis over media blijven ontwikkelen en daarnaast mijn passie voor creativiteit ook een aardige portie aandacht geven, zodat ik waar nodig de schakel tussen media en creatie kan vormen. Dit is iets waar ik zeer gepassioneerd over ben en veel energie uit haal. En dat is dan weer iets waar je oud mee kan worden.

Wat is het laatste nieuws?

Ik zag de term robotmarketing op Adweek voorbij komen. Opzich geen nieuwtje, maar de rol van kunstmatige intelligentie in onze industrie is wel iets wat zich in rap tempo ontwikkelt. Ik ben vast een cursus coderen gaan boeken, want: if you can’t beat them, join them

www.zenithmedia.nl

Een overzicht van alle tien genomineerden staat hier

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

 

 







 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie