[MediaBelofte 2019] Genomineerd: Djordy van Etten, Content Creative Yune
28-09-2018 15:27:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 2771 | Tags:

Djordy van Etten is Content Creative bij Yune. Hij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2019. Wij spreken hem.

Dag Djordy, kun jij Yune introduceren?

Het is 9 uur en ik loop het kantoor binnen. Oke, laat ik eerlijk zijn, eigenlijk is het kwart over 9. Iedereen heeft net zijn bakje koffie gepakt en is al druk aan de slag. We heten elkaar welkom - Goedemorgen pik - en ik duik meteen in een eerste meeting.

We hebben het over de creatie van online campagnes en video’s voor een van onze klanten. De hoeveelheid informatie die de gemiddelde Nederlander via social kanalen iedere dag tot zich krijgt is enorm. Daarom moet het nieuwe concept iets zijn waar mensen op de één of andere manier weer versteld van staan. Je zit immers als consument niet per se te wachten wat een bank, supermarkt, zorgverzekeraar of foodproducent nu weer te melden heeft. We zijn druk in overleg en er komen veel goede ideeën op. 

Wat kan Yune dat andere bedrijven niet kunnen?

Het concept dat uit deze meeting moet komen, moet goed genoeg zijn om op te vallen. Iedere dag weer opnieuw. We willen creaties de deur uit doen die het gevecht aangaan op de tijdlijn. De grote vraag is hoe je er voor zorgt dat mensen überhaupt stoppen met scrollen, de tijd nemen om iets te kijken of te lezen, daarop te reageren en als kers op de taart: het zo bijzonder vinden dat ze het doorsturen.

Dat is een flinke stap, maar daar zijn wij goed in, in heel hoog tempo zonder kwaliteit te verliezen. Daarnaast, omdat we inmiddels onderdeel zijn van IPG Mediabrands, weten we heel slim data, media en creatie te combineren. Dat zorgt er ook voor dat de content die we maken ook op de meest efficiënte manier bij de juiste doelgroep terecht komt.

Uiteindelijk hebben we een concept bedacht dat aan alle eisen van de briefing voldoet. Een concept dat gericht is op relevantie voor de doelgroep om te zorgen dat we onze doelen bereiken, want dat is belangrijker dan leuke grapjes of inhakers. We sluiten de brainstorm met een heel tevreden gevoel af. 

Waaruit bestaat jouw werk bij Yune? 

Na de brainstorm kan ik verder aan de slag. Er is een idee, maar er moet nog enorm veel uitgewerkt worden.

Slechts vier maanden geleden kwam voor mij de omslag. Ik had drieënhalf jaar gewerkt bij Dorst & Lesser als Creative Producer en Head of Production, toen ik besloot dat ik eigenlijk iets anders wilde. Creatie. Yune heeft mij toen meteen de kansen gegeven om dit te doen en nu mag ik als Content Creative concepten uitwerken. 

Ik pak het basisidee op en zorg ervoor dat ik dit veel verder uitwerk dan de paar slides die het nu zijn. Ik zorg voor duidelijke beschrijvingen, een goed format, bijbehorend script en een mooie vorm. Dit is een duidelijk plan waar we mee verder kunnen. Daarnaast is het fijn voor de producers om dit plan te hebben zodat ze tot in detail weten wat er gemaakt kan worden. Al is het met dit plan natuurlijk nog niet af, ik blijf het team altijd helpen om het optimale resultaat te behalen. 

Ik heb collega’s met enorm veel kennis, en mijn doel is om daar iedere dag van te leren en samen het maximale resultaat te halen. Samen creëren, uitwerken en zo mooi mogelijke dingen maken, want (online) reclame mag absoluut niet saai zijn.

Hoe zie jij contentmarketing de komende jaren ontwikkelen?

De uitwerking van het concept dat vanochtend uit de meeting kwam krijgt steeds meer vorm. Ik toets het aan de data die wij van de doelgroep en van eerdere social post hebben. Het lijkt een open deur maar naar mijn idee wordt er nog vaak te weinig mee gedaan: data wordt steeds belangrijker. Van de doelgroep, het merk en van de social kanalen zelf.

Het is simpelweg gewoon zonde om alleen op basis van een gut feeling campagnes te ontwikkelen. Als Facebookfeedcontent gemiddeld alleen de eerste 1.7 seconden bekeken wordt, dan lijkt het mij een hele mooie uitdaging om iets heel tofs in binnen 1.7 seconden te maken. Wellicht maken mensen dan toch tijd voor de seconden daarna. 

Wat zijn jouw ambities?

Ik presenteer mijn uitgewerkte plan in een intern review en merk dat we goed op een lijn zitten. Ik vind het enorm tof dat ik zo veel leer van mensen om mij heen. De creatieven, maar ook zeker de freelancers waarmee we werken. Uiteindelijk wil ik creatief eindverantwoordelijk worden over een hecht team met prachtig werk, maar voor die tijd wil ik vooral nog veel zelf laten zien. 

Er zijn veel cases die ik zie waarvan ik denk: Shit, had ik dat maar bedacht. Dat is precies wat ik wil dat creatieven denken als ze mijn werk zien. Verrassend, simpel en goed. En dat is nu precies waar we met dit concept naartoe gaan door er verder over te sparren.

Wat is het laatste nieuws?

Aan het einde van de interne review wordt tegen mij gezegd: maar waarom regisseer je het eigenlijk niet zelf? Het blijft even stil in de ruimte en ik denk er diep over na. Ik vertel dat ik dat eigenlijk nog nooit voor zoiets groots heb gedaan, dus dat het wel nieuw voor mij is, maarja… waarom ook niet?! Een mooi nieuw doel.

www.yune.nl 

Een overzicht van alle tien genomineerden voor MediaBelofte van het Jaar 2019 staat hier.

 

 MediaBelofte en DeMedia100 worden gesponsord door