[MediaBelofte 2019] Genomineerd: Jill Rodenrijs, socialmediaspecialist MediaCom Beyond Advertising
28-09-2018 13:05:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 5308 | Tags:

Jill Rodenrijs is socialmediaspecialist bij MediaCom Beyond Advertising. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2019. Wij spreken haar.

Dag Jill, kun jij MediaCom Beyond Advertising introduceren?

Zeker! MediaCom Beyond Advertising (MBA) is het contentlabel van MediaCom. MBA maakt creatief werk met de connectie in gedachten. In andere woorden: MBA weet wat voor content werkt op de verschillende (online) platformen. Klinkt niet als iets nieuws, toch gebeurt dit vaak genoeg nog niet.

MBA ziet content(marketing) als alles wat ontworpen is met een marketingdoelstelling. Alles wat de consument ziet, hoort of leest. Een merk kan voor elke contentvraag bij ons terecht. Daarbij geloven wij in de kracht van contentplatforms; in een langetermijnoplossing. Denk hierbij aan een YouTubekanaal of een website waarbij een merk een bepaald thema claimt. Op deze manier kan je als merk over een langere periode een sterke betrokkenheid creëren en blijven houden met de doelgroep. Wij geloven erin dat deze aanpak leidt tot een hogere ROI op content. Dat is namelijk waar het uiteindelijk om gaat: business impact. 

Wat kan MediaCom Beyond Advertising dat andere bureaus niet kunnen?

MBA onderscheidt zich door de centrale rol die data speelt in het creatieve proces. De manier waarop wij data gebruiken is denk ik anders dan bij andere creatieve bureaus. De vele databronnen binnen MediaCom vormen de basis voor de creatieve richting. Deze databronnen gebruiken wij ook om de content te optimaliseren.

Als MBA zijn wij daarnaast onderdeel van een mediabureau, waardoor samenwerken met met vele verschillende soorten partijen vanzelfsprekend is. Daarbij zal de creatieve richting altijd een onderdeel zijn van de totale media-aanpak. Wij maken content altijd in samenwerking met onze collega’s binnen MediaCom!

Waaruit bestaat jouw werk bij MediaCom Beyond Advertising? 

Mijn functie is nogal veelzijdig. Naast dat ik verantwoordelijk ben voor het communitymanagement van een aantal klanten, ondersteun ik de socialmedia-klantverantwoordelijken en contentstrategen. Dit houdt in dat ik af en toe copy’s schrijf, advertenties inplan, een influencercampagne manage of mijzelf ontpop tot projectmanager als er awards ingestuurd moeten worden. Daarnaast schrijf ik de Social FriYAY; onze interne nieuwsbrief met daarin de laatste social nieuwtjes! Ofwel; ik ben een beetje een vliegende keep dus.

Hoe zie jij social media en hoe merken die kunnen inzetten de komende jaren ontwikkelen?

Het verbaast mij dat ik anno 2018 nog regelmatig social berichten of advertenties zie die niet aansluiten op het platform. Zoals bijvoorbeeld afmetingen die niet kloppen, of een Instagram Story waarbij de call-to-action veel te laat komt. Ik zie social media als een kans voor bedrijven om op een leuke manier in contact te komen en blijven met de doelgroep. Mijn verwachting is in ieder geval dat de grote blauwe reus het niet lang meer gaat volhouden! 

Wat zijn jouw ambities?

Op het moment zit ik goed op mijn plek bij MBA. De klanten waarvoor ik mag werken en de mensen binnen MediaCom en MBA zijn heel tof. Ook zit ik sinds kort in de Raad voor Advies van IncludeNow.: een community die zich inzet voor een inclusieve media- en reclame industrie. Dit wil ik de komende tijd blijven doen.

Voor de langere termijn spoken er veel ideeën door mijn hoofd. Het lijkt mij bijvoorbeeld leuk om als gastdocent les te geven op scholen. Tijdens mijn studie miste ik namelijk het een en ander. Zoals bijvoorbeeld uitleg over hoe de reclamewereld in elkaar zit en wat de mogelijkheden zijn. Ik zou andere jongeren graag willen helpen en inspireren. Daarbij twijfel ik om zelf weer de schoolbanken in te gaan en een master te gaan doen, of om ons koude kikkerlandje te verlaten en voor een periode in het buitenland te gaan werken. Genoeg ideeën dus! Het komend jaar ga ik hier eens goed over nadenken.

Mijn droom is om uiteindelijk contentstrateeg of brandmanager van een tof merk te worden. Social media vind ik erg leuk, maar in de toekomst zou ik graag meer de breedte in willen gaan. Dat gaat nog wel even duren, maar zoals iemand ooit tegen mij zei; respect the process (digitale zwaai naar Layla). En daar ben ik het helemaal mee eens. Voor nu blijf ik vooral lekker bezig en nog even dromen.

Wat is het laatste nieuws? 

Voor mij is augmented reality op social het laatste nieuws. Dit is niet per se nieuw, maar begint inmiddels het grote publiek te bereiken. Mijn verwachting is dat dit door gaat zetten. AR is een leuke manier voor merken om meer beleving rondom hun product of dienst te creëren. Let maar op, binnenkort hoef je de deur niet meer uit om een nieuwe outfit te passen. Je past deze gewoon via Instagram ;).

www.mediacom.nl 

Een overzicht van alle tien genomineerden voor MediaBelofte van het Jaar 2019 staat hier.

 

 MediaBelofte en DeMedia100 worden gesponsord door