[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Michael Hakvoort - senior online marketeer bij Emesa
30-09-2019 10:04:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5572 | Tags:

Michael Hakvoort is senior online marketeer bij Emesa Nederland. Hij is één van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken hem.

Dag Michael, kun jij Emesa introduceren?

Emesa is in 2004 op een zolderkamertje gestart als vergelijkingssite voor vakanties onder de naam Inpakkenenwegwezen.nl. Door de snelle groei in gebruikers is besloten zelf vakanties te verkopen en zo ontstond Vakantieveilingen.nl, het nu grootste label binnen Emesa. Hier kwam in 2009 het label Actievandedag.nl bij. Het succes van Emesa door de jaren heen is ook bij John de Mol niet onopgemerkt gebleven, vandaar dat hij in 2018 besloot Emesa over te nemen en toe te voegen aan Talpa Network.

Vandaag de dag is Emesa één van de grotere e-commercespelers op het gebied van vrije tijd, retail en reizen. Met focus op de Nederlandse markt, is Emesa ook actief in België en Frankrijk onder de naam VavaBid.

Wat kan Emesa dat andere spelers niet kunnen?

De propositie media-, creatie- en datacombinatie in de praktijk waarmaken. Emesa heeft alles in huis: een specialist op elk kanaal, een creatieteam dat performance minded is en een gestructureerd, rijkgevuld DMP met data vanuit alle Talpa-labels ready-to-use.

Naast deze mediapropositie is er de e-commercekracht van Emesa, want Emesa is het bedrijf dat ervoor zorgt dat de ArenA vol zit met de Toppers, Walibi lange rijen heeft bij de achtbaan en sauna’s altijd bomvol zitten. De volumes die Emesa draait kunnen weinig andere partijen evenaren. Het geheim achter deze grote volumes zit hem voornamelijk in de manier van verkoop. Het veilingmodel van VakantieVeilingen maakt online shoppen leuk, uitdagend en spannend. Het is de beste combinatie van gamification en e-commerce waar de consument de prijs bepaalt en voor iedereen die liever direct tot koop overgaat is er Actievandedag.nl, met hoge kortingen en scherpe prijzen.

Waaruit bestaat jouw werk bij Emesa?

Binnen Emesa ben ik hoofdverantwoordelijk voor alle display-, video- en app-activiteiten. Aansluitend aan dit kanaal liggen data en creatie vrij nauw. Ik ontwikkel de datastrategie voor paid media, maar ben ook sparringpartner voor design bij het bedenken van next level creaties die aansluiten bij het medium en de datastrategie. Daarnaast ben ik binnen Talpa actief als consultant waarbij ik andere labels help met de mediastrategie en het opzetten/uitbouwen van de display/appmarketingtak.

Wat moeten merken doen om toekomstbestendig te zijn?

In een steeds sneller veranderend medialandschap, zijn er in mijn optiek 2 punten die toekomstbestendigheid waarborgen voor merken:

1. Echte kennis moet je niet extern huren, echte kennis moet je in huis halen
Ik geloof dat de toekomst van merken verbonden is aan media en de desbetreffende kennis die in huis zit. Je ziet steeds meer dat merken (adverteerders) specialisten aannemen om zaken zelf in huis op te pakken. Dit was één van de hot topics tijdens DMexco en er werd later door Emerce nog over geschreven. De vraag is dan: wat wordt de toekomstbestendige rol van een (media)bureau als merk hierin? Een merk met alles in huis kan tunnelvisie krijgen zonder externe feedback en consulting. Hier ligt de rol voor het bureau van de toekomst, dat mee wil groeien met het merk van de toekomst.

2. De tijd van desktop first is verleden tijd, mobile web is het heden en app first de toekomst
Daarnaast is er de overall transitie die menig marketeer al jaren verkondigt: ga van desktop first naar mobile web first. De volgende stap in deze transitie is van mobile web naar app first. Waar we nu praten over clicks zonder enige directe klantbinding, moeten we naar installs met klantbinding om toekomstbestendig te zijn.

Wat zijn jouw ambities?

Toen ik nog een stagiair was, zei ik tegen mezelf dat ik één van deze 2 dingen wilde bereiken op mijn dertigste: (next in line) CMO bij een organisatie waar ik in geloof of het starten van mijn eigen bureau. Nu een paar jaar later en wijzer zijn die doelen niet veranderd. Ik heb de inhoudelijke kennis van marketing, strategie en media opgedaan om vol vertrouwen de volgende jaren te focussen op coaching, consulting en management om deze ambitie te realiseren.

Wat is het laatste nieuws?

Vanuit displayland is momenteel de invoer van Google’s first-price auction echt een ding waar iedereen met aandacht naar kijkt. Hoe groot gaat de impact hiervan echt zijn en wat betekent dit voor de adverteerder en publisher in de praktijk? Spannende tijden! We zijn met Emesa nu net een maand live met een nieuw label Kollectif en hier komt half oktober nog een broertje bij; SlajeSlag!

www.talpanetwork.com

Een overzicht van alle tien genomineerden voor MediaBelofte van het Jaar 2020 staat hier.

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door