[Interview] Menno Koningsberger over Q-music
24-12-2014 09:45:00 Door: | Hits: 6832 | Tags:

Q-music is deze maand zowel 3FM als Sky Radio gepasseerd en is nu de tweede radiozender van Nederland. Wij spreken Menno Koningsberger, algemeen directeur van Q-music. 

Dag Menno, gefeliciteerd met dit geweldige resultaat. Champagne in de Kauwgomballenfabriek?

Dankjewel, we zijn er zeer content mee. Het is nu de 27e maand op rij dat we groeien ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Bij ons ligt de champagne letterlijk onder de kerstboom, voor alle mensen van Q die er keihard voor werken, elke dag weer opnieuw.

Q-music laat in het marktaandeel al lange tijd een hardnekkige stijging zien. Wat doet Q-music wat anderen niet doen? Wat maakt het verschil?

Een duidelijke missie voor ogen, een onderscheidende merkpositionering en koersvast zijn. De Persgroep gelooft in deze lange termijn koers, waardoor wij ruimte hebben om onze dromen waar te kunnen maken. Binnen die koers hebben wij bewust gekozen voor een nieuwe generatie radiomakers. Wij willen onze doelgroep bereiken met deejay’s die zelf midden uit doelgroep komen, generatiegenoten dus. De talentvolle groep mensen bij Q-music voelen die ruimte en gaan er 100% voor, dat is magie.

Wat heeft Q-music te bieden aan adverteerders?

Een weekbereik van ruim 2,8 miljoen mensen die elke dag gemiddeld zo’n drie uur trouw luisteren en bovenal niet wegzappen tijdens de reclameblokken. Mede door onze scherpe positionering zitten we dicht op de leefwereld van onze luisteraars. Binnen onze doelgroep kunnen we adverteerders tevens one-to-one contacten bieden, middels onze flinke community met Q-members en social mediakanalen. One-to-many bereik gecombineerd met one-to-one contact, het beste van twee werelden eigenlijk.

Wat is de synergie tussen Q-music en de andere merken van De Persgroep?

De Persgroep is zeer decentraal georganiseerd. Er is geen head office staff met crossmediale drang. Er liggen natuurlijk wel kansen op dat vlak. Naast dat we elkaar als merken kunnen versterken, bijvoorbeeld Q-music en het Algemeen Dagblad, komen er vanuit de verschillende units zelf initiatieven om samen te werken richting en met adverteerders. Het is daarin geven en nemen. Daar komen hele mooie dingen uit, zoals een volledig geïntegreerde crossmediale aanpak voor adverteerders, waarin krant, online, social media, radio en events een rol spelen. We zijn daar selectief in, maar als we gaan, gaan we groots met een adverteerder.

Wat zijn de ambities van Q-music?

Het beste radiostation van Nederland worden.

Hoe zal de advertentiemarkt zich ontwikkelen in 2015?

Lichte groei op radio, televisie en outdoor. Online zal nog doorgroeien maar zal zich meer en meer moeten bewijzen. Papier zal het lastig blijven houden, alhoewel ik op de nieuwe koers die de Persgroep vaart wel veel enthousiaste reacties hoor bij mediabureaus en adverteerders.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we in de laatste luistercijfers, die vandaag zijn binnengekomen, met 15,8% op 20-49 jaar het hoogste marktaandeel ooit hebben gehaald.

www.q-music.nl

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie