Onno Aerden over Nieuwe Leiders van de BV Nederland
25-11-2014 11:02:00 Door: | Hits: 4001 | Tags:

Verrassend boek voor onder de kerstboom: Nieuwe Leiders van de BV Nederland. Wij spreken auteur en uitgever Onno Aerden

Dag Onno, hoe is het met je?
Uitstekend. Heerlijk om halverwege je leven uitsluitend dingen te doen waarvan je vindt dat je er goed in bent. In mijn geval zijn dat: schrijven, boeken uitgeven en adviseren over strategische communicatie. Na vier jaar eigen ondernemerschap is tussen die drie vaardigheden een geweldige synergie ontstaan. Je zou kunnen zeggen dat ik de levenslessen die ik twee jaar geleden optekende in mijn boek Neem op als je moeder belt zelf steeds beter naleef.

Waar gaat het boek Nieuwe Leiders van de BV Nederland over?
Het boek geeft leesbaar, zonder jargon of andere moeilijkdoenerij de visie weer van een generatie jonge leiders. Die dertigers en veertigers zijn langzamerhand de directiekamers binnengeslopen van onze grootste bedrijven, waarbij de vraagt rijst: ‘Gaan zij het werkelijk allemaal anders doen dan hun illustere voorgangers?’ Dat vraag ik ze dan ook, en de antwoorden zijn verrassend en mooi. Alle geïnterviewden delen een eigenschap: ze wonnen ooit een prestigieuze prijs, de Young Captain Award www.youngcaptainaward.nl. Die prijs, gedragen door het brede bedrijfsleven, wil talent net onder de absolute top het laatste zetje omhoog geven.

Waarom heb je dit boek geschreven?
Bij de productie van dit boek kwamen een paar dingen samen. Mijn ervaringen als interviewer van zakelijk toptalent voor FD Persoonlijk, het zaterdagse magazine van het Financieele Dagblad - inderdaad, het magazine waaraan ik ook als columnist verbonden ben. Al jaren lang interview ik met enige regelmaat captains of industry en boegbeelden uit media, mode en maatschappij. Ik leer tijdens die gesprekken veel over hoe leiders naar hun werk kijken, de mensen om zich heen en de wereld als geheel. De negen gesprekken in het boek tilden die inzichten naar een nog hoger niveau. Ten tweede was het een opdracht voor mijn eigen uitgeverij, Better Life Publishers www.betterlifepublishers.nl  vanuit de Stichting Young Captains Award, die deze maand tien jaar bestaat. De Stichting zocht naar een fraai naslagwerk met veel inhoud - dit is het geworden.

Voor wie heb je dit boek geschreven?
Zonder overdrijving kan ik zeggen dat dit boek onder de kerstboom hoort (of in de zak van Sinterklaas natuurlijk) van iedereen die zich wil laten inspireren over modern leiderschap. De inleiding van ex-CEO van DSM Peter Elverding is al zeer boeiend; Elverding schetst heel fijntjes, aan welke kwaliteiten nieuwe leiders voldoen en waarom die zo belangrijk zijn om zaken te doen en wereldproblemen aan te vliegen.

Waarom moeten wij het kopen?
Zelf ben ik jaren lang een leider geweest, zij het op zakformaat, bij allerlei tijdschriftuitgeverijen. Tijdens het schrijven ontdekte ik wat ik toen allemaal niet of nauwelijks goed heb gedaan. Had ik dit boek eerder gelezen, dan had ik andere keuzes gemaakt in mijn leiderschap. Dan was ik minder stressvol geweest en een sterkere leider geworden. Ik hoop dat dit voorbeeld genoeg zegt - en zo niet: De investering van nog geen vijftien euro heeft iedereen binnen een dag dubbel teug verdiend aan inzichten.

Je bent onlangs een eigen uitgeverij begonnen - Better Life Publishers – die dit boek ook uitgeeft. Heldhaftig! Hoe staat het bedrijf ervoor?
Nou ja, we moeten ook weer niet overdrijven. BLP is onderdeel van mijn bedrijf Inhoudelijke Zaken, louter ontstaan omdat ik er zin in had om mooie boeken te maken. Ik noem het dan ook de uitgeverij voor boeken die de wereld een beetje mooier maken. Die produceer ik meestal samen met bedrijven of organisaties die een goed verhaal te delen hebben. Dit eerste jaar in de BLP-geschiedenis was meteen uitermate vruchtbaar. Behalve dit leiderschapsboek verschenen ook Hier is de post! dat PostNL inkocht voor meer dan 30 duizend postbezorgers en mijn gebundelde FD-columns: Wereldse verhalen. Over twee weken komt dan ook nog het boek Helemaal weg en toch thuis uit, een persoonlijke verhalenbundel in samenwerking met Bilderberg Hotels.

Wat is het laatste nieuws?
Er loopt een behoorlijk interessant contact met een heel groot bedrijf, waarmee ik graag een boek wil maken dat de wereld echt kan veranderen. Een soort gids om opnieuw te denken, als het ware. Spannend he? Stay tuned, dat wordt in de loop van volgend van jaar. 

www.betterlifepublishers.nl
www.inhoudelijkezaken.nl




Bestel dit boek hier

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie