Patrick Molleman over TNT en PHD
08-11-2014 10:17:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 7427 | Tags:

PHD Nederland haalde onlangs het Europese media account van TNT binnen. Wij spreken met Patrick Molleman, managing director van PHD Nederland.

Door Bas Vlugt

Dag Patrick, gefeliciteerd met het winnen van dit prachtige account. Veel champagne?
Ja, we hebben het goed gevierd! Direct na het ontkurken van de flessen champagne zijn we aan de slag gegaan. Het resultaat is momenteel zichtbaar in diverse media in acht Europese landen.

PHD Nederland die het Europese account van TNT gaat doen. Dat klinkt als heel veel. Wat gaan jullie precies doen?
PHD Nederland is leading agency. Amstelveen voert de Europese troepen aan. Wij zetten de lijnen uit en laten ruimte voor lokale initiatieven. Nederland is verantwoordelijk voor de centrale mediastrategie en middelenkeuze. Daarnaast begeleiden we de lokale implementatie in acht landen.

Hoe is TNT tot de keuze voor PHD Nederland gekomen? Wat kunnen jullie wat andere mediabureaus niet kunnen?
Het korte antwoord is dat wij anders zijn dan anderen en dat TNT onze andersheid waardeert. Voor de onderbouwing van dit antwoord neem ik je even mee terug in de tijd.

PHD is ontstaan vanuit een intrinsieke frustratie over de beweging in de categorie. Begin jaren negentig werd de focus verlegd van strategie en tactiek naar marges, kostenefficiency, volume en prijs. Niet het advies, maar de inkoop kwam centraal te staan. Voor de oprichters van PHD was de massale focus op de centen een gruwel. Onze founding fathers zetten het advies terug in de etalage, zochten de wetenschap op en benadrukten het belang van creativiteit. Die tegendraadse en licht rebelse houding karakteriseert de hedendaagse cultuur in het PHD-netwerk. Geld is ontzettend belangrijk - ook bij ons - maar het is niet waar een strategie mee begint. Drie nauw verweven pijlers staan bij PHD dus centraal: strategie, wetenschappelijke onderbouwing en creativiteit in executie.

We werken internationaal nauw samen met Ehrenberg-Bass, een gerenommeerd instituut voor marketing science. Ken je Byron Sharp? De auteur van de bestseller How brands grow? Sharp is verbonden aan Ehrenberg-Bass en hij heeft met zijn boek (lees dat boek!) diverse door het vak lang gekoesterde wetten, overtuigingen en theorieën naar de prullenbak verwezen. Auf wiedersehen Kotler & friends. PHD heeft de bevindingen van Sharp geïncorporeerd in een state-of-the-art planningsmodel: Source genaamd. Het resultaat is dat wij als eerste en enige mediabureau harde  connecties kunnen maken tussen marketing, mediastrategie, mediatactiek en inkoop. En daarom zijn wij dus anders. We zijn een mediabureau dat maar geen mediabureau wil worden.

Hoe kijk jij naar de markt voor 2015? En wat zijn de verwachtingen voor PHD Nederland?
PHD Nederland groeit. Onze verwachting is dat we het komend jaar relevant blijven voor bestaande klanten en dat we nieuwe klanten op ons pad zullen treffen. De plek die wij innemen als challenger biedt legio mogelijkheden.

Wat is het laatste nieuws?
We hebben ruimte voor nieuw talent. We zijn naarstig op zoek naar gemotiveerde mensen. Mensen die de liefde en de passie voor het vak delen en die zin hebben in een nieuwe uitdaging, neem contact op. Het is hier goed vertoeven.

www.phdmedia.com/netherlands

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie