[Interview] René Zeedijk over MediaScience en programmatic marketing
09-12-2015 16:41:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5840 | Tags:

René Zeedijk is managing partner en mede-oprichter van MediaScience, een nieuw digitaal mediabureau waar dynamiek en innovatie de constantes zijn. René Zeedijk staat op plaats 88 in DeMedia100. Wij spreken hem.

Dag René, kun jij MediaScience introduceren?

We zijn een digitaal marketingbureau, gespecialiseerd in live marketing. Wij brengen alle aspecten van data, media, creatie en technologie samen en werken als één team aan digitale merk-, marketing en mediastrategieën. Daarnaast ontwikkelen wij tools om onze klanten realtime inzicht te bieden in het effect van hun digitale marketing.

Van wie is MediaScience (wie zijn de aandeelhouders)?

In 2011 heb ik samen met Boudewijn van Ewijk en Simon Aurik de handen ineengeslagen en MediaScience opgericht. Daarnaast is een minderheid in handen van investeerders.

Wat voor jaar heeft MediaScience gehad?

2015 is een fantastisch jaar geweest voor ons. MediaScience is ondertussen gegroeid naar 31 collega’s in Nederland, België en Polen. Wij hebben een splinternieuwe versie van Vision gelanceerd, ons eigen data platform waarmee we o.a. realtime alle effecten van digitale marketing laten zien. Dit was ook het jaar waarin we bijna 15 nieuwe klanten mochten verwelkomen en we MediaScience hebben verstevigd op met name conceptontwikkeling, data management en social. Daarnaast service ’n wij tegenwoordig wereldwijd vele internationale merken.

Hoe onderscheidt MediaScience zich in de markt? Wat kunnen jullie wat andere bureaus niet kunnen?

 Wij hebben een volledig digitaal DNA en onderscheiden ons op innovatie, ondernemerschap, transparantie en dat we volledig onafhankelijk zijn. Wij volgen niet alleen innovatie in de theorie maar brengen dit direct in de praktijk. Onafhankelijkheid blijkt uit het feit dat we geen gedwongen winkelnering hebben met systemen of zusterbedrijven. Ondernemerschap zorgt ervoor dat we snel beslissen en inspelen op de actualiteit.

Wat zie jij als de belangrijkste trends in het mediabureaulandschap?

Adverteerders halen steeds meer kennis in huis halen en nemen zelf licenties op systemen om data gedreven inkoop te kunnen realiseren. MediaScience speelt hierin een belangrijke rol door het begeleiden van adverteerders in het keuzeproces van de systemen en daarna bij het helpen van de adverteerder met het ontwikkelen van de juiste strategie en executie van campagnes. Mediabureaus krijgen dus steeds meer een adviesrol en in mindere mate een inkooprol via eigen systemen.

Wat moeten mediabureaus doen om relevant te blijven cq nog relevanter te worden?

Blijf continue innoveren door in te spelen op ontwikkelingen. Wij volgen innovaties op de voet en zijn hierdoor altijd een stap voor bij de inzet van nieuwe mogelijkheden in digitale marketing. Hierdoor sporen wij ook onze klanten aan om het spectrum van ingezette media te verbreden en gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden binnen het digitale spectrum. Denk aan digitale radio, out-of-home maar ook het live monitoren van het effect van elke TV- en Radio commercial. Als je dit realtime meet kun je beter optimaliseren.

Wat betekent de opkomst van automated trading voor de manier waarop mediabureaus werken?

Je zult zien dat de samenstelling van het personeel aan het veranderen is. Meer vraag naar strategen die data, media en creatie kunnen samenbrengen tot een effectief geheel. Maar ook specialisten op het vlak van executie. Dus minder generalisten die een beroep kunnen doen op specialisten bij een exploitant maar juist interne specialisten. Tevens zal de transparantie op inkoop zorgen voor het afbrokkelen van de jaarlijkse kickback afspraken. Adverteerders krijgen meer en meer inzichtelijk dat er over hun rug verborgen geldstromen worden gegenereerd.

Hoe kijk jij vanuit MediaScience naar 2016?

We zijn er helemaal klaar voor. Interessant om te zien wat de ontwikkelingen gaan worden op het vlak van privacy, adblockers en non human traffic. Wij zijn blij met de aandacht voor adblockers. Als de publishers hier goed op reageren is dit een kwaliteitsslag voor digitaal. Ook zal MediaScience het platform Atlas gaan gebruiken voor cross device targeting zonder de noodzaak van cookies en data inzet buiten Facebook. Verder zullen de grote traditionele bureaus het nog lastiger gaan krijgen doordat de adverteerders steeds kritischer gaan worden op dienstverlening en pricing.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws vanuit ons is dat wij als eerste partij wereldwijd ons dataplatform Vision hebben gekoppeld met DMA Connect. Door middel van deze koppeling kunnen wij voorzien in doelgroepgerichte inkoop van kwaliteitsvertoningen. Hiermee bieden wij de oplossing voor het probleem in programmatic marketing, in-efficiency. Denk aan impressies die niet of nauwelijks in beeld komen, impressies die wel in beeld komen maar bij de verkeerde doelgroep, en impressies die worden gegenereerd door non-human traffic. Door DMA te integreren in het programmatic proces hebben wij de mogelijkheid om pas te bieden op ad-posities die aantoonbaar de beste zichtbaarheid hebben en alleen als die zichtbaarheid ook bij de gewenste doelgroep landt. Met ons dataplatform Vision hebben onze klanten vervolgens realtime transparante reporting in de effecten van deze technologie.

www.mediascience.nl


DIt artikel verscheen eerder in de printeditie van MarketingTribune
www.marketingtribune.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie