[Interview] Ruurd Mulder over Lof der Commercie
24-12-2014 11:29:00 Door: | Hits: 5688 | Tags:

De essaybundel Lof der Commercie gaat over de reputatie en ethiek van marketing. Auteur Ruurd Mulder stelt confronterende vragen over het marketingvak en beantwoordt deze aan de hand van voorbeelden en anekdotes. Wij spreken hem.

Dag Ruurd, gefeliciteerd met de publicatie van je nieuwe boek Lof der Commercie! Hoe is het met je?

Voortreffelijk. Het nieuwe boek geeft me onverwacht veel positieve energie, mede door de aardige reacties die ik ontvang.

Lof der Commercie is een essaybundel over marketing met teksten van je gelijknamige blog. Waar gaat Lof der Commercie precies over?

In feite gaat het blog over mijn ambivalente houding tegenover het vak dat ik al zo'n vijfentwintig jaar doceer. Enerzijds vind ik het een fascinerend vak en heb ik bewondering voor de slimheid en professionaliteit van degenen die het uitoefenen. Anderzijds heb ik ook wel oog voor de schaduwkanten ervan. Sommige marketinguitingen vind ik tamelijk smakeloos en banaal en regelmatig zie ik marketeers balanceren op de rand van verleiding en bedrog.

Waarom heb je deze blog geschreven?

Deels omdat ik het leuk vond om alle marketingcases en anekdotes die ik in de loop ter tijd heb verzameld op schrift te stellen. Deels ook uit ergernis. Ik stoor me vaak aan de ondeskundige kritiek op marketing en reclame. Vooral erger ik me aan het bizarre idee dat marketeers in staat zouden zijn om naïeve consumenten hun wil op te leggen, terwijl de meeste marketeers van gekkigheid niet meer weten wat ze moeten doen om de consument te verleiden.

Als marketeer ben je dus sceptisch over je eigen vak. Waarom?

Ik zie mezelf meer als genuanceerd dan als sceptisch. Maar het is wel zo dat de eerdergenoemde grens tussen verleiding en bedrog door marketeers regelmatig wordt overschreden. Dat geeft het marketingvak iets hypocriets. Met de mond belijden dat de wensen en behoeften van de klant centraal staan zie alle brave definities van marketing, maar in de praktijk wordt dit nobele principe vaak geofferd omdat winstbejag en de scoringsdrift prevaleren in het denken van handelen van marketeers.

Moet een goede marketeer die twijfels en ambivalente houding hebben waarover jij spreekt?

Ieder dient zijn eigen morele afwegingen te maken. Bovendien is het als stuurman aan wal nou eenmaal makkelijk praten. Ik merk dat ik bij de marketing van mijn eigen boek mijn grenzen al soepeltjes oprek, dus ik ga mensen in de beroepspraktijk zeker niet de maat nemen. Mijn tekst over marketing en ethiek ('There is something rotten in the state of advertising') kan marketeers vooral helpen om op goede gronden tot een bepaalde beslissing te komen. Het verhaal maakt duidelijk dat je op verschillende manieren tot een moreel oordeel kunt komen en dat dit nogal wat uitmaakt bij het wegen van de daden van marketeers.

Voor wie heb je de teksten van je blog gebundeld?

Vooral voor mensen die net zoals ik met een progressieve, beetje linksige achtergrond ooit zijn beland in wat ik noem 'het land van de mannen met de witte sokken'. Mensen die bijvoorbeeld sociale wetenschappen hebben gestudeerd en via onderzoek of reclame uiteindelijk in de commercie zijn beland. Bij hen vermoed ik eenzelfde ambivalentie als bij mezelf. Ik wil hen enigszins een hart onder de riem steken. Het valt allemaal wel mee met het onethische van marketing en immoraliteit loert nou eenmaal.

Waarom moeten wij het kopen?

Allereerst omdat er maar weinig teksten over marketing zijn geschreven die zo goed leesbaar en onderhoudend zijn als Lof der Commercie. Ten tweede omdat het voor marketeers een leerzaam boek kan zijn (hoewel ze ook het nodige zullen herkennen) en tot slot omdat sommige passages niet ongeestig zijn. Ook in een boek over marketing valt er wel eens iets te lachen.

lofdercommercie.blogspot.nl

Klik hier om dit boek te bestellen

Klik hier om dit boek als epub te bestellen

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie