[Startups] Carla Verwijmeren en Karin Wekema over Smartvoices
21-02-2019 12:25:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3464 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Carla Verwijmeren en Karin Wekema, founders van Smartvoices

Wat is Smartvoices?

Smartvoices is een conversational startup die inspeelt op de opkomst van digitale assistenten. Google introduceerde in de zomer van 2018 de Nederlandstalige Google Assistant en in het najaar de Nederlandstalige Smart Speakers Google Home en Google Home Mini.  Ook partijen als Amazon, Microsoft en Apple werken in toenemende mate met digitale assistenten. Dit leidt tot een nieuwe trend, waarbij investeringen die traditioneel worden ingezet op websites en apps verschuiven naar automated customer contact via chat- en voicebots. Wij helpen merken en bureaus op succesvolle wijze conversational concepten te ontwikkelen en realiseren. Wij programmeren op ons centrale platform en brengen dit via een API-integratie naar third party platformen waar de consument aanwezig is, zoals WhatsApp, Facebook Messenger en de Google Assistant.

Van wie is Smartvoices?

In de zomer van 2018 heeft Carla na een summer school in Cambridge de master Marketing Strategy aan de RUG afgerond. Dat was het startpunt voor het oprichten van Smartvoices, samen met branding expert Karin Wekema die eerder werkzaam was bij Sara Lee. Wij hebben elkaar leren kennen bij Centraal Beheer, waar Carla werkte als Senior Marketing Manager en Karin als interim communicatiemanager. We hebben gezamenlijk geïnvesteerd en zijn daarmee de founders van en investeerders in Smartvoices.     

Waarom zijn jullie Smartvoices begonnen?

Wij zijn ervan overtuigd – en dit wordt ondersteund door onderzoek – dat spraaktechnologie de komende jaren een enorme groei zal doormaken. Met de toenemende kwaliteit van deze technologie neemt het gemak voor de consument toe. Met twintig jaar ervaring in de financiële sector zien we ook dat het belang van een seamless en frictionless customer experience cruciaal is om klanten te werven en binden. Spraaktechnologie is hierbij een geheel nieuw distributie- en communicatiekanaal waarin ook advertising in de toekomst een belangrijke rol zal gaan spelen. Hoe precies moet de toekomst uitwijzen. We weten nu al dat het veel impact heeft op search; inmiddels vindt meer dan 10 procent van de search-opdrachten wereldwijd plaats via voice. Dit heeft een enorme impact op adverteerders en de werking van SEO en SEA.

Hoe en waar is Smartvoices gevestigd?

We zijn weinig op kantoor, als netwerkorganisatie met een agile way of working zijn we bij onze partners of bij onze klanten. Ons kantoor is gevestigd onder de rook van Utrecht, in De Bilt. Het is een van de meest centrale punten in Nederland, waardoor we al onze klanten gemakkelijk kunnen bereiken.

Hoe is Smartvoices gefinancierd?

We hebben Smartvoices zelf opgezet en gefinancierd. We  zijn sterk gericht op samenwerken en zien onszelf als een moderne netwerkorganisatie. Wij bouwen ecosystemen met reclamebureaus, merken en IT-bedrijven.

Wat kan Smartvoices dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Het bouwen van spraakdialogen (actions) voor de Google Assistant is nieuw in Nederland. Er zijn nog heel weinig partijen die hier ervaring mee hebben, daarmee lopen wij voorop in de markt. Wij belichten hierbij niet alleen het technische perspectief, maar vooral ook het strategische en klantperspectief. Voice wordt een volwaardig nieuw communicatiekanaal. De vraag hoe je met voice klantwaarde kunt creëren is dan ook zeer relevant. Daar ligt ons unieke DNA.

Wat willen klanten van Smartvoices?

Probeer het eens voor je eigen organisatie: “Oké Google, praat met ….”. Grote kans dat je als reactie krijgt:  “Sorry, ik weet nog niet hoe ik je hiermee kan helpen”. Dat is een enorme dissatisfier voor de consument die voice sneller adopteert dan het bedrijfsleven. Onze klanten willen dat consumenten ook via de Google Assistant een positieve ervaring opdoen met hun organisatie en vindbaar zijn via voice search. Daar helpen wij ze bij, of het nu gaat om oplossingen op het gebied van e-commerce of customer service.

Wat heeft Smartvoices nodig om te kunnen groeien?

Voice is een nieuw communicatiekanaal. De bekendheid neemt snel verder toe – de opmars van voice in Nederland is sneller dan alle landen ter wereld. Wij zijn ook nog wel de ‘evangelisten’. Het is echt noodzakelijk dat marketeers, digitals en communicatiespecialisten ervaring gaan opdoen met voice en de mogelijkheden ervan ontdekken. Voor ons wordt het spannend of we met de verwachte groei die we doormaken ook de goede mensen kunnen aantrekken. Er is zoals gezegd nog weinig ervaring in de markt, gelukkig is het een innovatie die wel een ‘cool factor’ in zich heeft. Dat helpt natuurlijk!

Wat zijn de (internationale) ambities van Smartvoices?

Voice is een taalgevoelig vakgebied. Dat betekent dat wij onze focus momenteel echt op de Nederlandse markt hebben. Wij willen de koploper worden in Nederland.

Wat gaat Smartvoices in 2019 neerzetten?

Dit jaar willen we van start met een geheel nieuw voicehostingplatform. Net zoals bij het vastleggen van een URL moeten organisaties ook hun voice-domein claimen. Google accepteert dat alleen als er ook een gevalideerde conversational dialoog voor is ontwikkeld. Wij gaan dit voor organisaties in 2019 heel makkelijk maken!

www.smartvoices.nl

Heb jij een startup en wil je meedoen met onze startupcompetitie? Meld je dan aan!

Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

 

Lees ook:

[Startups] Amran Hardan over Dyseno Studio
[Startups] Phoebe Ohayon over Voice Branding

[Startups] Ruben Balfoort over Commercialreview
[Startups] Jelmer Wind, Tom Schoufs, Ronen Wolf en Peter Minkjan over 5PM
[Startups] Chris van Vleuten over Show Me Holland
[Startups] Mathijs Visser, Willem Verheijen en Rienk Miedema over Offspring Media

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie