[Startup Competitie] David Hoogendam over The Pool
27-01-2020 09:49:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 2838 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2020 op 15 april in Amsterdam. We spreken met David Hoogendam van The Pool.

Wat is The Pool?

The Pool is een fris, jong mediabureau in Amsterdam. Wij richten ons op het conversiegericht, (voornamelijk) online, distribueren van video voor merken die het belang inzien van het verrijken van hun contentstrategie met relevante, onderscheidende en eye-catching videocontent.

Van wie is je bedrijf?

Minder dan een jaar geleden is het bedrijf opgericht door vier personen: Geert Doek, oprichter van Towel Media, Jan-Paul van der Velden, Creative Director van Towel Media, Angelo Croes, Managing Director van The Pool en mijzelf, Technical Director van The Pool.

Waarom ben je The Pool begonnen?

Ongeveer een jaar geleden hadden Angelo en ik nog samen een online marketingbureau, genaamd Señor Social. We waren ongeveer anderhalf jaar bezig en zaten nog niet al te lang in ons eerste antikraakkantoor in Amstelveen, met onze eerste stagiaire om ons te ondersteunen. De werkzaamheden varieerden van contentcreatie voor de lokale zonnestudio tot social advertising voor wat grotere e-commerce partijen.

Op een goed moment kwamen wij in contact met Towel Media. Zij hadden een mooie branded-videoserie neergezet voor een groot Duits kledingmerk met verschillende influencers en ze zochten een mediabureau die deze videoserie kon distribueren onder een enorme doelgroep in Nederland en Vlaanderen. Wij grepen deze kans met beide handen aan en zetten alles op alles om ruim binnen het budget de targets te halen. Wij slaagden met vlag en wimpel daarin. Zo volgde er nog een aantal klussen voor Towel Media en voor we het wisten zaten we samen met Towel Media-oprichter Geert Doek en creatief brein Jan-Paul van der Velden aan tafel om samen onze krachten te bundelen, om branded video te distribueren zoals het door de makers bedoeld is.

Bij Towel liepen ze namelijk geregeld tegen het probleem aan dat zij hun eigen branded-videoconcepten hadden geproduceerd voor een bepaald merk en dat deze vervolgens gedistribueerd werden door een extern mediabureau. Dat ging vaak niet op de manier die de content eer aandeed. Daarom besloten we om de media-inkoop toe te voegen aan de propositie van Towel Media onder de gloednieuwe naam: The Pool.

Hoe en waar is The Pool gevestigd?

Wij zitten op de Veemarkt in Amsterdam-Oost. Samen met het team van Towel hebben we een ontzettend mooi kantoor dat ondertussen tot de nok gevuld is met 50 man.

Hoe is het bedrijf gefinancierd?

Ons zusterbedrijf Towel Media levert ons de financiële zekerheid. Maar omdat we bij de overgang de klanten van Señor Social hebben meegenomen naar The Pool, hoefden we niet vanaf nul te beginnen. Wel zijn we vrij snel op zoek gegaan naar personeel om ons te ondersteunen, zodat er veel meer ruimte was voor Angelo en ik om te focussen op groei. Daar kwam Towel dus ontzettend goed van pas. Desondanks hadden we tegen het einde van 2019 een winstgevende onderneming staan.

Wat kan The Pool dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Dat zijn drie dingen. Eigenlijk één ding dat andere bedrijven niet kunnen en twee dingen die andere bedrijven wel zouden kunnen, maar meestal niet écht doen.

Het eerste is dat wij dynamische contentcreatie bieden. Normaal gesproken als je een video online distribueert, kun je aan een heleboel verschillende knoppen draaien in de advertentieplatforms en -software om je campagnes te optimaliseren. Zo kun je spelen met verschillende doelgroepen, budgetten, doelstellingen, biedingen en nog veel meer variabelen. Wat ons uniek maakt, is dat wij tijdens de campagne niet alleen continu bezig zijn met het optimaliseren van de advertenties, maar dat wij aan de hand van de advertisingdata ook continu de videocontent optimaliseren ten behoeve van het resultaat.

Zien we bijvoorbeeld dat een video niet de optimale uitkijkpercentages heeft en daardoor niet zorgt voor genoeg brand lift? Dan gaan we aan de hand van de advertising data samen met de creatieve afdeling kijken hoe we de content kunnen optimaliseren en zo een beter resultaat kunnen halen. De producers, editors en motion graphic designers staan dan direct in de startblokken en binnen een mum van tijd krijgt de doelgroep de vernieuwde videocontent te zien. Dit proces blijft zich herhalen totdat we de perfecte campagneresultaten hebben gehaald voor de klant, met de perfecte content.

Het andere aspect dat ons uniek maakt ten opzichte van de concurrentie komt voort uit deze dynamische contentcreatie. Namelijk dat wij onze resultaten garanderen aan de klant. Doordat wij alle aspecten van een campagne beheren – van creatie tot productie en van post-productie tot distributie – kunnen wij perfect resultaat leveren op de KPI’s die de klant heeft gesteld.

Dat kan eigenlijk op twee manieren: de klant heeft budget X, wij stellen targets op basis van dat budget en wij leveren dit resultaat gegarandeerd. De tweede manier is dat wij afrekenen op basis van resultaat. Klant Y verkoopt bijvoorbeeld een type schoen voor bedrag X en betaalt ons een vast bedrag per verkocht paar schoenen uit onze campagne. Zo betaalt de klant alleen voor wat hij krijgt en halen wij het risico bij hun weg. 

Als laatste hebben wij transparantie naar de klant heel erg hoog in het vaandel staan. Een open relatie tussen klant en bureau kan net dat extra zetje geven om van een uitstekende campagne een perfecte campagne te maken. Onze klanten hebben altijd realtime inzicht in hun campagnedata door middel van een live data dashboard en kunnen ons 24/7 bereiken.

Wat willen klanten van The Pool?

Klanten van The Pool willen dus eigenlijk altijd twee dingen. Ze willen onderscheidende videocontent om hun concurrentie voorbij te streven en ze willen een winstgevend resultaat halen uit de investering die ze doen in de videocontent.  

Wat heeft The Pool nodig om te kunnen groeien?

Dat klinkt heel simpel en dat is het misschien ook, maar dat is meer klanten en meer cases om onze strategie te kunnen bewijzen. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat we kunnen leveren wat we beloven en de beste manier om dat te laten zien, is door het daadwerkelijk te doen. 

Wat zijn de (internationale) ambities van The Pool?

Onze grootste ambitie is om eerst nationaal en daarna internationaal de mediawereld op te schudden met onze manier van werken. Wij hebben ook een lijst met mooie merken en bedrijven waar we voor zouden willen werken. Deze houd ik nog even voor mezelf, maar deze lijst is lang genoeg om nog heel erg lang door te gaan met wat we doen en dat ook te verbeteren.

Wat gaat The Pool in 2020 neerzetten?

Dat zou ik ook wel willen weten ;-). Eerder noemde ik al onze lijst met merken en bedrijven waar we graag voor zouden willen werken. Het doel is om daar in 2020 een aantal van te kunnen afstrepen. Daarbij blijven we aan de achterkant werken aan onze systemen en aan onze mensen om data nog beter te kunnen interpreteren om nóg betere resultaten te kunnen neerzetten. We hebben de eerste campagnes in het buitenland al afgerond en er staan nieuwe op de planning. Daarmee gaat de internationale ambitie van The Pool in 2020 nog verder rollen.

www.thepool.site
www.crossmediaawards.nl

Lees ook:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie