[Startup Competitie Winnaar] Jan Willem Borsboom over PodcastAds
27-02-2020 09:49:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 4716 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Jan Willem Borsboom, oprichter van van PodcastAds. Als een van de vijf winnende startups zal PodcastAds spreken op het hoofdpodium van Cross Media Congres 2020. Daarnaast zullen zij zich gedurende het gehele congres presenteren in de netwerkruimten. Bovendien zullen zij zich presenteren in het Cross Media Jaarboek 2020, dat wordt gedrukt in een oplage van 4000 en wordt toegestuurd aan onder anderen alle deelnemers aan het Cross Media Congres 2020.

Lees hier alles over het Cross Media Congres en hoe kaarten te kopen

--

Wat is PodcastAds?

PodcastAds is een ad-netwerk dat zich volledig richt op adverteren rondom audio on demand. Dat gaat dus verder dan alleen podcasts, denk bijvoorbeeld ook aan advertenties rondom voorgelezen artikelen en audioboeken, maar ook nieuwe ontwikkelingen als audiocommunity, gesproken reacties op artikelen en audio-influencers. Maar voor nu ligt de grootste focus op podcasts. PodcastAds wil een aantal producten bieden, zoals hosted readings en gesponsorde shows, maar ik denk ook dat we door het aggregeren van content over bepaalde onderwerpen, denk aan alles van koken tot beleggingstips, genoeg interessant bereik kunnen aanbieden voor pre- en mid-rolls. Dat kan zowel middels directe campagnes als via een exchange.

Van wie is PodcastAds?

Van mij.

Waarom ben je PodcastAds begonnen?

Ik ben inmiddels een jaar of twintig actief in het digitale domein en in die tijd heb ik aan alle kanten van het ecosysteem gewerkt. Voor uitgevers als RTL en Radio 538, maar ook aan de inkopende kant, bij Group M. Ik kan wel zeggen dat mijn interesse altijd heeft gelegen waar techniek en commercie elkaar raken, maar de derde poot aan deze triangel is content. Ik heb altijd beweerd dat de toekomst van content audiovisueel is, en waarschijnlijk meer visueel dan audio. Ik merkte echter ook dat de behoefte van mensen zich steeds meer gaat richten op authenticiteit en diepgang. En dat is nu net wat audio kan bieden.

Mensen kijken veel short content, maar luisteren makkelijker naar long content. Ik constateerde ook dat er prachtige podcasts worden gemaakt door echte liefhebbers met veel kennis van zaken, maar dat er buiten de grote (audio) publishers er geen geaggregeerd aanbod is met voldoende schaal om adverteerders en media-agencies te bedienen. PodcastAds is opgericht om in die behoefte te voorzien. Daarnaast is er ook wel een beetje ideologie: veel podcasters maken hun podcast uit hobby, ik denk dat we ervoor kunnen zorgen dat er ook een beetje inkomsten tegenover kunnen staan.

Hoe en waar is PodcastAds gevestigd?

We zitten in Diemen.

Hoe is PodcastAds gefinancierd?

Het bedrijf is met eigen geld gefinancierd. Er zijn nog geen externe investeerder(s).

Wat kan PodcastAds dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Het idee is dus om een ad netwerk op te zetten voor podcasts, of iets breder  audio on demand,  waarbij ik me dus niet richt op lineair, denk aan streamende radiostations, maar op podcasts en andere audio-innovaties. Ik wil aantal producten aanbieden: pre- en midrolls, hostreads en gesponsorde content. Ik denk dat ik met PodcastAds ook heel interessante content kan aanbieden door het aggregeren van voor adverteerders interessante niches. PodcastAds is een one stop shop voor een breed scala aan digitale marketingoplossingen.

Wat willen klanten van PodcastAds?

Adverteerders zoeken net als velen van ons authenticiteit in tijden van fake news. Ze zoeken ze een directe trusted relatie met hun (potentiële) klanten. En daarbij willen ze ook nog een medium inzetten dat efficiënt is, more engagement bang for the media buck.

Wat heeft PodcastAds nodig om te kunnen groeien?

Een ad-netwerk bestaat aan de aanbodkant bij de gratie van een paar household brands, bereik en een paar mooie niches. PodcastAds heeft aan alle drie behoefte. Maar daarnaast heb ik ook zeker de ambitie om innovatieve producten aan te bieden, zoals adverteren rondom audiocommunities, gesproken reacties op artikelen en content van audio-influencers. Ik ga graag het gesprek aan met partijen die dit soort content aanbieden.

Wat zijn de (internationale) ambities van PodcastAds?

Hoewel ik de nodige buitenlandervaring heb, ik heb in Zuid-Afrika en Singapore gewoond, heb ik met PodcastAds vooralsnog geen internationale ambitie. Er zijn in Nederland genoeg mooie podcasts en mooie innovatieve initiatieven om op te focussen. Ik heb wel de ambitie om mee te helpen om audioaadvertising snel volwassen te maken, bijvoorbeeld door het participeren in de Taskforce Digital Audio van het IAB.

Wat gaat PodcastAds in 2020 neerzetten?

PodcastAds wil in 2020 adverteerders een compleet pakket aan audio-advertisingproducten bieden, ondersteund door de allernieuwste technologie en specialistische lokale kennis. Voor de publishers is mijn doel om ze te laten doen waar ze het beste in zijn: het creëren van leuke, spannende, informatieve podcasts. PodcastAds zorgt er dan voor dat ze er ook financieel iets aan kunnen overhouden.

www.podcastads.nl
www.crossmediaawards.nl

Lees ook:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie