[Startup Competitie] Sander Nagtegaal over Unless
27-02-2020 09:20:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3257 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2020 op 15 april in Amsterdam. We spreken met Sander Nagtegaal van Unless.

Wat is Unless?

Het internet is fantastisch, maar ook enorm inefficiënt. De gemiddelde tijd die bezoekers doorbrengen op een website ligt onder de 10 seconden, en conversieratio’s komen wereldwijd niet boven de 2 procent. Onderling doen mensen dat veel beter, omdat we onze conversaties continu aanpassen aan onze gesprekspartners op basis van achtergrondinformatie en empathie. Wat als websites dat ook zouden kunnen?  

Unless is een platform voor personalisatie van websites. Onze belofte is om websites net zo te laten communiceren als mensen dat zouden doen. Met onze dienst kun je dus de gebruikerservaring van een website eenvoudig optimaliseren voor ieder individu, met een hogere aandachtspanne, een beter begrip en meer conversie als gevolg.

Van wie is Unless?

Unless is gestart door Marcel Panse en ikzelf. Daarnaast is een collectief van investeerders ingestapt, waaronder Block Party en River Venture Partners.

Waarom ben je Unless begonnen?

Dat is een persoonlijk verhaal. Ik ben een fanatiek vechtsporter. Ongeveer acht jaar geleden kreeg ik tijdens een MMA-training een ongeluk in de ring. Het leidde tot een herseninfarct. Ik verloor een derde van mijn brein die dag. Ik kon niet meer praten of lopen. Ik heb een paar jaar hard moeten werken om weer op te krabbelen. Mijn grootste probleem was om weer te leren communiceren op een goede manier. Ik moest bijvoorbeeld bestuderen hoe mensen elkaars aandacht vasthouden als ze met elkaar praten. En omdat ik nu eenmaal een techneut ben, kwam al snel het idee op om die lessen toe te passen daar waar een korte aandachtspanne het grootste probleem vormt: het internet.

We bouwden dus een oplossing om de inhoud van willekeurige websites te optimaliseren op basis van de achtergrond, intentie en sentiment van bezoekers. De maatschappelijke en commerciële toepassingen daarvan zijn natuurlijk heel interessant.

Hoe en waar is Unless gevestigd?

We zijn net verhuisd naar een prachtig oud grachtenpand aan de Herengracht in Amsterdam.

Hoe is Unless gefinancierd?

We hebben een aantal kleine financieringsrondes achter de rug. Als het een beetje meezit, zijn we eind dit jaar winstgevend.

Wat kan Unless dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Wij zijn vooral erg goed op technisch vlak. We hebben ons product in de afgelopen jaren gebouwd en getest met enorme groepen kleinere klanten. Het gaat om duizenden websites uit de hele wereld, met name in Amerika. Dat vereist natuurlijk een schaalbaar en snel platform.

Daarnaast zijn we een Europees bedrijf. Dat betekent dat we als een van de weinigen in onze branche vanaf het begin daadwerkelijk GDPR-compliant zijn. We besteden daar veel aandacht aan, want het is altijd de eerste vraag die ik krijg. Alle kritische data zijn dus in Europa opgeslagen, bijvoorbeeld.

Het belangrijkst is misschien wel dat we specialisten zijn op het gebied van contextpersonalisatie. Veel bedrijven die personalisatie aanbieden, komen eigenlijk uit de hoek van het AB-testen. Ons product is van de grond af gebouwd voor personalisatie, en dat maakt de gebruikerservaring simpeler, de technologie beter en – ook niet onbelangrijk – de kosten lager.  

Wat willen klanten van Unless?

Onze klanten zitten met name in de B2B-niche. Ze gebruiken Unless bijvoorbeeld om verschillende marketingpersona’s specifiek te kunnen aanspreken. Zo kun je denken aan verschillende teksten, headlines en plaatjes per industrie, en verschillende woorden en argumenten per job type. Een CFO uit de energiebranche spreek je anders aan dan een CTO uit het havenwezen, ook al verkoop je hen dezelfde software. Deze persona’s gebruiken andere woorden en zijn gevoelig voor heel andere argumenten.

Wat heeft Unless nodig om te kunnen groeien?

Tot dusverre komen alle klanten binnen via word of mouth. We zijn dus niet zo goed in sales, want dat hebben we nog nooit echt hoeven doen. Die skill hebben we eigenlijk wel nodig om groter te worden. Maar, we hebben net een nieuw salesteam opgetuigd, dus dat komt goed!

Wat zijn de (internationale) ambities van Unless?

We richten ons eigenlijk op twee klantgroepen. De eerste groep is internationaal, werkt zelfstandig en komt voornamelijk inbound binnen. Meestal zijn dat middelgrote bedrijven. We zijn recent begonnen met voorzichtig te testen of ook grotere bedrijven interesse hebben. We beginnen met die groep in Nederland en omgeving, maar omdat we al wereldwijd opereren is opschalen niet zo moeilijk.

Wat gaat Unless in 2020 neerzetten?

Dit jaar is al heel interessant begonnen! We hebben bijvoorbeeld meetwaarden voor aandachtspanne, engagement en stickiness gelanceerd. Dat betekent dat je zelfs met een kleine website al meteen een goed idee hebt van het sentiment van je bezoeker.

Het meest trots ben ik op onze voorspellingen. We wonnen vorig jaar op een haartje na de Computable Awards met het voorspellen van conversie op de websites van onze klanten. Dit jaar hopen we geautomatiseerde voorspellers uit te brengen voor ieder doel dat je meet, zoals newsletter sign-ups, purchases, of file downloads. We kunnen dan dus al van tevoren vertellen of een bezoeker dat doel gaat halen, zodat de website vervolgens de meest ideale ervaring kan bieden. Dat is magisch.  

www.unless.com
www.crossmediaawards.nl

Lees ook:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie