[Startups] Ab Talmon over StoryMail
03-03-2015 12:04:00 Door: | Hits: 6549 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Ab Talmon, oprichter van StoryMail. 

Wat is StoryMail?

Wat zijn de drie krachtigste manieren van online marketing? Juist! Personaliseren, storytelling én video. StoryMail combineert deze tot één effectieve tool. Het verhaal van onze klant, perfect toegespitst op de behoeften van individuele klanten, prospects of leads. StoryMail helpt zo met het realiseren van de doelstellingen van onze klanten.
StoryMail is een webbased applicatie om gepersonaliseerde video’s mee te versturen. Het is zelfs de eerste tool in Nederland dat automatisch gepersonaliseerde video’s met de huidige techniek rendert en verstuurt. De video’s zijn te personaliseren op basis van persoonlijke klantdata, zoals bijvoorbeeld naam, logo en foto. Eenmaal gemaakt, worden ze gelinkt en via e-mail naar de betreffende ontvanger gestuurd of beschikbaar gesteld op een website.

De technologie achter StoryMail zorgt ervoor dat de klantdata op de juiste plaats in de video wordt gezet, samengesteld en verstuurd via een gepersonaliseerde email. We bieden een API aan waarmee Sitecore al een integratie heeft gemaakt, maar ook andere systemen kunnen worden gekoppeld. We willen het op die manier mogelijk maken voor alle adverteerders om – al dan niet via eigen cms-systemen - hun klanten en relaties met persoonlijke videoboodschappen te bereiken, te raken én in beweging te zetten. Waar in het (verkoop)proces de klant zich ook bevindt, hij ervaart met de inzet van een persoonlijke videoboodschap een optimale customer journey.

We bemerken nu al een stijgende vraag naar onze oplossing. Uit onderzoek blijkt dat er bij het overbrengen van een boodschap twee keer meer aandacht is voor video dan voor tekst. De StoryMails die al zijn verstuurd laten een open ratio zien van boven de 80%. Dat is toch de droom van elke marketeer?! Dat adverteerders zich nu massaal wenden tot online video is voor ons dan ook geen verrassing. Naar verwachting zullen de bestedingen aan digitale video, volgens eMarketer, stijgen van 5.89 miljard dollar afgelopen jaar naar 12.27 miljard dollar in 2018. Dat betekent een verdubbeling binnen 4 jaar!

Waarom ben je StoryMail begonnen?

De markt verschuift in sneltreinvaart naar digital en dat weten wij nu met StoryMail feilloos te bedienen. Vanuit Talmon I online storytelling – mijn creatieve bureau dat al ruim 30 jaar is gespecialiseerd in het maken van video’s en expert is in online storytelling - maakten en verstuurden wij al op regelmatige basis gepersonaliseerde video’s, maar dat waren one off’s: kostbare en langdurige projecten. We hebben daarom naar een oplossing gezocht die sneller en goedkoper is, door het hele proces te automatiseren. Dat is StoryMail geworden.

Met StoryMail spelen we in op een toenemende vraag van adverterend Nederland. Namelijk je boodschap weer persoonlijk maken in een optimale customer journey. Dus van doelgroepmarketing naar one-to-one marketing. De ontwikkelde technologie is uniek en werd tot op de dag van vandaag nog niet geboden. Deze heb ik dan ook gepatenteerd. Met StoryMail hebben we het mogelijk gemaakt om automatisch een gepersonaliseerde videoboodschap te maken binnen aanzienlijk korte tijd. 

Hoe en waar is StoryMail gevestigd?

Het 4-koppige team van StoryMail zit nu nog – gezellig en praktisch – gevestigd in het pand van Talmon I online storytelling in Bilthoven. Op die manier houden we de lijntjes kort en maken we gebruik van elkaars kennis en expertise.

Van wie is StoryMail? 

StoryMail is ontwikkeld en bedacht door een bevriende whizzkid en mijzelf. StoryMail is – evenals Talmon I online storytelling - 100% dochter van Talmon Media, mijn holding. Sinds de techniek het mogelijk maakt, hebben we met Talmon veel ervaring opgedaan met het produceren en verzenden van gepersonaliseerde videomails voor toonaangevende klanten. Sinds najaar 2014 is dit opgegaan in StoryMail B.V. en daarmee is een jong en ambitieus bedrijf geboren, bestaande uit 4 medewerkers, inclusief mijzelf. We bieden een volledige service: van videomarketingadvies tot technische realisatie.

Hoe is StoryMail gefinancierd?

De StoryMail-applicatie is ontwikkeld zonder externe financiering, dus met eigen middelen. We zijn dus een echte startup en in dit stadium flink afhankelijk van de omzet. De dynamiek die daarmee gepaard is fantastisch. Het team van StoryMail staat volledig achter de dienst en de adverteerders we nu benaderen zijn – net als wij – erg enthousiast over de mogelijkheden. We geloven zeker dat de investering zich zeker gaat terug betalen. We gaan er vol voor!

Wie zijn jullie klanten?

We zijn de tweede week van januari dit jaar van start gegaan en zitten nog vooral in de aquisitiefase. We richten ons op de adverteerders rechtstreeks, e-reclame- en mediabureaus, emailmarketingbureaus en leveranciers van content management systemen. StoryMail biedt namelijk een API aan waarmee bijvoorbeeld Sitecore al een integratie heeft gemaakt. Daarmee is StoryMail officieel digital contentpartner van Sitecore. Wat adverteerders betreft werken we al voor ONVZ, Virtual Affairs, Reggefiber, Woonbron, DLM, Astra Zeneca, Arcadis en binnenkort gaat de eerste mailing van G4S de deur uit.

Wat kan StoryMail dat andere bedrijven niet kunnen?

Dat is eenvoudig. We kunnen, volledig geautomatiseerd, video’s personaliseren, renderen en versturen. Dat niet alleen; we hebben met zusterbedrijf Talmon I online storytelling ook de kennis en expertise in huis om video’s te maken die scoren. Dat maakt dat we niet alleen vanuit de techniek, maar ook vanuit het communicatievraagstuk heel goed met de klant kunnen meedenken. We zijn een relatief klein, maar ervaren team en dat maakt ons heel slagvaardig. Maar bovenal zijn wij enorm bevlogen in het scoren voor onze klanten. Wij realiseren vaak véél meer conversie dan de klant verwachtte en dat is kicken. 
 
Wat heeft StoryMail nodig om te kunnen groeien?

Vooral klanten natuurlijk, waarmee wij een mooi portfolio aan succesvolle cases kunnen opbouwen. Daarnaast moeten we bouwen aan ons merk en blijven investeren in de techniek. We hebben een netwerk van technische partijen en ervaren freelancers om ons heen met wie wij het leuk vinden om samen te werken en doeltreffend te werk kunnen gaan. Door innovatieve ideeën en concepten willen we kunnen blijven inspelen op de wensen en behoeften van adverteerders. 

Wat gaat StoryMail in 2015 neerzetten?

Naam vestigen en stevig positioneren. We willen gaan samenwerken met toonaangevende bureaus en leveranciers van content management systemen, zodat StoryMail toegankelijk wordt voor elke adverteerder. Er worden as we speak gesprekken gevoerd met hele grote A-merken en dat geeft ons een enorme boost! 

Wat zijn de ambities van StoryMail?

De ambities van StoryMail concentreren zich allereerst op de Nederlandse markt. Hoewel we ook al met Italië in gesprek zijn en aanvragen kregen uit Amerika en Colombia. We kiezen er bewust voor om eerst naam te vestigen in Nederland. Als we dan stevig staan, dan is wat ons betreft de sky the limit. We hebben al een Engelstalige versie van de website staan, want StoryMail kan zo maar eens een groot succes gaan worden!

www.storymail.nl
www.storymail.eu

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

Eerder publiceercen wij in deze serie:


Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie,
 meld je dan aan!
 
 
Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: