[Startups] Ahmed Ali en Tim Smit over Moodus
21-03-2019 09:31:46 Door: Marianna Beets | Hits: 2112 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Ahmed Ali en Tim Smit van Moodus.

Wat is Moodus?

Moodus helpt bedrijven zelf hun klantonderzoeken te doen. Veelal gebeurt dit nu nog door dure onderzoeksbureaus, waarbij je na een half jaar een overzicht van je opgehaalde data krijgt. Bij ons kan je inloggen op jouw persoonlijke online dashboard en direct conclusies trekken uit de reacties die bezoekers hebben achtergelaten. Om daar vervolgens (indien nodig) direct op te acteren.

Van wie is Moodus?

Ahmed Ali en Tim Smit.

Waarom zijn jullie Moodus begonnen?

Ahmed bedacht Moodus toen hij werkzaam was als financieel manager bij een ziekenhuis. Hij zag dat er veel geld besteed werd aan onderzoeksbureaus, maar het was niet duidelijk wat dit nou direct opleverde. Toen hij vervolgens een gepeperde rekening van bovengenoemd bureau onder ogen kreeg, waaruit ook nog eens bleek dat er maar 2 procent van de patiënten waren ondervraagd zette hem dat aan het denken. Hij nam contact op met ex-(studie)huisgenoot en productontwerper Tim Smit om een plan uit te werken. 

Hoe en waar is Moodus gevestigd?

We zitten in Contact Amsterdam, een broedplaats waar allerhande creatieve ondernemers zitten, maar ook grote bedrijven zoals Royal HaskoningDHV. 
We wilde per se niet in een traditioneel kantoor met systeem plafond gaan zitten, dat beïnvloed onze creativiteit. En we hebben ook ruimte nodig voor R&D, nu hebben we namelijk beschikking over 3D printers, lasersnijders en cnc frezen, waardoor we alle prototypes in huis hebben kunnen bouwen. 

Hoe is Moodus gefinancierd?

Onze eerste grote klant was Heijmans. Zij waren op zoek naar een product waarmee ze meningen en reacties van de gebruikers van hun gebouwen konden ophalen. Op dat moment waren wij al druk bezig, maar hadden we nog geen werkend product. Na een periode van zelf investeren en ontwikkelen hebben we de eerste batch zuilen op tijd kunnen leveren aan deze bouwgigant. Waardoor we meteen ook meer financiële middelen hadden om door te gaan. Daarna hebben we via seed-investeringen 150.000 euro opgehaald bij informals.

Wat kan Moodus dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

We worden veelal vergeleken met de smiley terminals die je weleens tegenkomt op luchthavens of toiletten. Dit soort zuilen vragen enkel naar je emotie rondom een bepaald onderwerp, Happy-smiley / sad-smiley. 
Echter, is het met ons product mogelijk veel complexere vraagstukken voor te leggen waarbij je niet alleen met een emotie hoeft te antwoorden. Wij hebben bijvoorbeeld de Likert schaal gekoppeld aan onze knoppen, dit is meetmethode waarmee je op intervalmeetniveau toch lastige vragen relatief eenvoudig kan behandelen. Daarnaast hebben we zelf de online software ontwikkeld waarmee je tot op micro niveau de opgehaalde data kan analyseren.

Wat willen klanten van Moodus?

Nu wij duidelijk hebben gemaakt dat het ophalen van klanttevredenheidsdata niet meer op de bekende ouderwetse manier hoeft te gaan, willen kwaliteitsmanagers van een ziekenhuis of een marketingmanager van een museum continue inzicht hebben in de tevredenheid. Wij zorgen voor een stabiel en intuïtief platform waar je realtime de opgehaalde data kan inzien. Wij zijn daarnaast ook non-stop bezig onze software uit te breiden met slimmere manieren van vragen. Een voorbeeld daarvan is om de vervolgvraag binnen een enquête af te laten hangen van een eerder gegeven antwoord. Op deze manier kan je in plaats van tien vragen stellen, tot de kern komen met maar vier vragen. Wat uiteindelijk meer data oplevert. Wij profileren ons als slim alternatief op andere onderzoeksmethoden, dan wordt er ook van je verwacht dat je blijft innoveren.      

Wat heeft Moodus nodig om te kunnen groeien?

We hebben een sterk team voor de huidige gang van zaken, echter doet iedereen ook weleens taken die buiten zijn specialisme liggen. Nu we steeds meer groeien moeten al die posities ook opgevuld worden. Denk aan marketeers en content managers. Zodat iedereen straks fulltime bezig is binnen zijn eigen domein. Daarnaast volgt komend jaar een grotere investeringsronde om nog sneller te kunnen opschalen.

Wat zijn de (internationale) ambities van Moodus?

We richten ons momenteel enkel nog op de Nederlandse markt, hierin zit nog zat groeipotentieel. Maar strategieën om naar onze buurlanden te groeien zijn er al wel.  

Wat gaat Moodus in 2019 neerzetten?

We streven er naar om eind van dit jaar 200 zuilen te hebben geplaatst. Daarnaast zijn we ook nog bezig met een nieuw product, dat is een interactieve spiegel waarmee we vraagstukken kunnen voorleggen aan bijvoorbeeld de gebruikers van sanitaire voorzieningen. De gebruiker kan met handgebaren dan een reactie achterlaten, wel zo hygiënisch! 

www.Moodus.com

Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

Lees ook:

[Startups] Carla Verwijmeren en Karin Wekema over Smartvoices
[Startups] Amran Hardan over Dyseno Studio
[Startups] Phoebe Ohayon over Voice Branding

[Startups] Ruben Balfoort over Commercialreview
[Startups] Chris van Vleuten over Show Me Holland
[Startups] Mathijs Visser, Willem Verheijen en Rienk Miedema over Offspring Media
[Startups] Jelmer Wind, Tom Schoufs, Ronen Wolf en Peter Minkjan over 5PM
[Startups] Harrit Kingma over Catch-UP 
[Startups] Frank Kromer over Microphone Media 
[Startups] Kiran Gange about Rapid Pricer
     
[Startups] Jarik Oosting over SwitchBay

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie