[Startups] Bart Brouwers over e52
17-02-2015 12:07:00 Door: | Hits: 5998 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Bart Brouwers, samen met Merien ten Houten oprichter van e52

Wat is e52? 

e52 is een Eindhovens nieuwsplatform in opbouw. Als we 1000 abonnees vinden die een euro per week willen betalen, gaan we van start. Doel is een nieuwsplatform dat online 24/7 beschikbaar is en eenmaal per week een krant uitgeeft. Thuisbezorgd!
 
Waarom ben je e52 begonnen? 
 
We zagen dat Eindhoven de laatste jaren veranderd is van een dertien-in-het-dozijn-gemeente naar een stad (of eigenlijk een regio) die op het gebied van economie, cultuur en innovatie met de wereldtop meedoet. En dat daar veel meer over te vertellen is dan de huidige media aankunnen. Vandaar de gedachte om - juist op basis van genoemde thema's - dat gat te gaan opvullen. 
 
Hoe en waar is e52 gevestigd? 

We hebben twee kamertjes boven een kroeg op het Stratumseind in Eindhoven. We noemen dat ons kantoor. Maar ja, mensen die hun hele leven in kantoren hebben gewerkt, zouden dat niet als zodanig herkennen. Het café onder ons is De Oude Rechtbank - en dat is het ook. De zittingszaal is er nog, net als andere ruimtes die zomaar door ons gebruikt zouden kunnen gaan worden voor debatten, lezingen of borrels. Ideale plek dus.
 
Van wie is e52

Merien ten Houten en ik zijn allebei voor 50% eigenaar.
 
Hoe is e52 gefinancierd?
 
Merien en ik hebben er privégeld inzitten en daarnaast hebben we enkele lokale investeerders. Ook onze drukkerij - BDU uit Barneveld - heeft in e52 geïnvesteerd.
 
Wie zijn jullie klanten?
 
Onze klanten kun je in twee groepen verdelen. Allerbelangrijkst zijn onze abonnees: zij zijn ons bestaansrecht. Zonder abonnees (mensen die bereid zijn een euro per week te betalen voor onbeperkte online toegang en eenmaal per week een krant in de bus) is er geen e52. Daarnaast zijn het de personen en bedrijven met een commercieel belang. Vroeger zouden we dat adverteerders hebben genoemd, maar die groep is nu wat diverser geworden. Ja, ook bij ons is er nog steeds ruimte voor klassieke advertenties, zowel online als in print. Maar daarnaast moet je denken aan sponsors (van een pagina of een rubriek of een artikel), aan e-commerce-partners en aan afnemers van b2b-diensten. 
 
Wat kan e52 wat andere bedrijven niet kunnen?

Wat wij - in tegenstelling tot de andere nieuwsbrengers in Eindhoven - kunnen, is zonder last van traditie en verplichte nummers onze keuzes te maken. Ik durf te zeggen dat de bestaande media elke dag weer voor 80% gevuld worden door zaken die om een of andere reden "moeten". Niet dat dat slecht is, want blijkbaar is dat wat hun publiek van ze verlangt. Maar het beperkt ze wel in hun bewegingsruimte: juist vanwege hun succes hebben ze een schare fans opgebouwd die simpelweg iets verwachten waar ze 2, 10, 20 of soms wel 50 jaar geleden voor gekozen hebben. Veranderingen kunnen slechts gradueel zijn. Wij kunnen het ons permitteren om de branden en ongelukken te laten liggen; we weten dat anderen dat zo goed doen dat wij daar niet meer voor nodig zijn. En wij kunnen het ons veroorloven om ons te concentreren op alles wat rond innovatie zichtbaar wordt: we bedienen op die manier de moderne Eindhovenaar.
 
Wat heeft e52 nodig om te kunnen groeien?

Meest belangrijk op korte termijn: 1000 abonnees. We maken ons eigenlijk over weinig zaken echte zorgen, maar dit is natuurlijk wel essentieel. Ook zonder die abonnees zouden we kunnen beginnen, althans financieel gezien. Maar die 1000 abonnees zijn ook een vorm van validatie: wie zou nu een nieuwsproduct willen maken waarvoor geen publiek is?
 
Wat gaat e52 in 2015 neerzetten?

Online en print-media die moderne Eindhovenaren op de hoogte houdt van alles wat voor hen relevant is. Met een eigen stijl, een eigen tone-of-voice en met de ambitie om daar een journalistiek sterk merk neer te zetten.
 
Wat zijn de ambities van e52?
 
Binnen een jaar een vaste waarde in Eindhoven worden. En als dat lukt, onderzoeken of zo iets ook in andere steden zou kunnen werken.
 
 
 
Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.
 
Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!
 
 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: