[Startups] Bart Welzen over Ensie
25-03-2015 09:59:00 Door: | Hits: 7331 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Bart Welzen, oprichter van Ensie. 

Wat is Ensie?

Ensie is een online platform waar experts hun kennis delen door uiteenlopende onderwerpen te beschrijven. Ensie is opgebouwd vanuit het unieke principe van auteurschap: de bron van de informatie is voor iedereen zichtbaar. Het LinkedIn profiel van de expert wordt gekoppeld aan onderwerpen die zijn omschreven. Zo is altijd duidelijk waar informatie vandaan komt en wordt ook de betrouwbaarheid van het platform vergroot.

Waarom ben je Ensie begonnen?

Ensie is ontstaan door het gemis van een sociale Encyclopedie dat een combinatie heeft met zichtbaar auteurschap. Gebruikers kunnen vandaag de dag van alles met elkaar delen via social media: stories  met Tumblr, video’s met Youtube en Vimeo, foto’s met Instagram en Pinterest, microblogging met Twitter, visuele kennis met Dribbble.com en werkervaring met LinkedIn.

Er is nog geen kennisplatform waar content op een overzichtelijke manier met zichtbaar auteurschap wordt gepresenteerd. Kennis delen kan onder andere via Wikipedia en via persoonlijke blogs, maar de combinatie van beiden bestaat niet. In het eerste geval wordt gezamenlijk, maar veelal anoniem aan een encyclopedie gewerkt. In het laatste geval staat er weliswaar een naam bij de content, maar ontbreekt een helder, eenduidig en overzichtelijk format. Ensie biedt het allebei: een zichtbare naam en content die gemakkelijk te vinden en te lezen zijn.

Hoe en waar is Ensie gevestigd?

Ensie is gevestigd in het centrum van Nijmegen aan de Waldeck Pyrmontsingel.

Van wie is Ensie?

Van mij, mijn broer Tom Welzen en mentor Paul Aelen.

Hoe is Ensie gefinancierd?

Ensie is gefinancierd doormiddel van een investering en door eigen inleg van de aandeelhouders.

Wie zijn jullie klanten?

Op het platform kan iedereen gratis zijn of haar expertise delen op persoonlijke titel. Hiermee schrijf je je letterlijk in de kijker. De auteurs op Ensie zijn zeer divers, er schrijven zowel studenten, hoogleraren, ondernemers, communicatieprofessionals, zzp’ers, politici als artsen.

Voor bedrijven is er daarnaast, tegen betaling, de mogelijkheid om onder bedrijfsnaam te schrijven. Branded content is immers booming  en content marketing is de buzz fase definitief ontgroeid. Dit leidt ertoe dat de bestaande rol van bedrijven verandert: naast producent of dienstverlener, positioneren zij zich ook als een belangrijke bron van kennis en expertise.

Bedrijven die momenteel op Ensie hun kennis delen, zijn onder andere Sire - met initiatief Klikipedia - Aegon, Clipit en Megapool.

Wat kan Ensie dat andere bedrijven niet kunnen?

Ensie heeft een goede reputatie opgebouwd door haar unieke karakter van auteurschap te combineren met kwalitatief hoogstaande artikelen. Dit vertaalt zich in goede en unieke posities binnen Google hetgeen na een aantal maanden al heeft geleid tot ruim 100.000 unieke bezoekers per maand.

Daarnaast is het delen van kennis op Ensie tweeledig. De bezoeker wordt geholpen door de informatie die er te vinden is en de auteur schrijft zich positief in de kijker door het zichtbare auteurschap. Goed voor je personal branding waar tevens al de eerste mooie succesverhalen uit voort zijn gekomen. Zo zijn er al auteurs die naar aanleiding van hun artikelen interessante nieuwe contacten hebben opgedaan en uitgenodigd zijn voor events.

Wat heeft Ensie nodig om te kunnen groeien?

De groei van Ensie hangt uiteraard samen met de kennis dat gedeeld wordt. Daarnaast zijn we op zoek naar een goede programmeur en een marketingtalent die het team van Ensie willen versterken.

Wat gaat Ensie in 2015 neerzetten?

Ensie zet in 2015 voornamelijk in op groei van de bekendheid van het concept. Daarnaast moet het door content curation mogelijk worden om zelf je eigen encyclopedie samen te stellen en door middel van een API je Ensie op je eigen website te integreren.

Wat zijn de ambities van Ensie?

Dit jaar wordt de Engelstalige variant Ensie.com verder uitgerold en willen we ook binnen deze taal het platform voor kennis delen worden.  Ensie heeft alles in zich om met name op professioneel gebied een serieuze challenger van Wikipedia te worden!

www.ensie.nl

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceerden wij in deze serie:

Hanneke Stegweg over iLost
Reza Sardeha over Undeveloped
Danny Tournier over Beyond Outdoor
Lars van Wieren over Starred
Philipp Benkler over Testbirds
Bert Jan ten Kate over Massarius
Robert Kosse over Move4Mobile
Robert den Hollander over eBookingServices
Nikky Hofland over Swipe & Shop
Kees Pijnappels over JournalistenJob
Esmée Pater over Jobsome
Jan-Pieter Kroezen over Tricktrack
Sander Dullaart over Social Shop
Bas Kohnke over Impraise
Tim de Kraker over Bardigo
Daan Reijnders over Instant Magazine
Rutger Teunissen over 24sessions
Simone Babeliowsky over Vrije Ouders
Ab Talmon over StoryMail
Jeroen Offerijns over 42 Education
Oscar den Ouden over Merktroubadour
David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: