[Startups] Bas Gerritsen over Pabbl
01-02-2018 14:42:00 Door: Katja Brokke | Hits: 1893 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2018 op 25 april in Amsterdam. We spreken met Bas Gerritsen, medeoprichter van Pabbl.

Foto: Bete Photography

Wat is Pabbl?

Pabbl is een app die je als gebruiker download en je lock-screen omtovert tot een interactief billboard. Iedere keer als je je telefoon opent word je verrast met een persoonlijk content zoals artikelen en aanbiedingen, afgestemd op je interesses, locatie, het weer, etcetera. De aanbiedingen en artikelen van bijvoorbeeld Metro worden afgewisseld met weerupdates van Buienradar, relevante advertenties en mooie wallpapers. Met het unlocken van je telefoon spaar je als gebruiker punten. Deze zijn in te wisselen in de Pabbl Shop tegen gratis koffie, Pizza bij Domino's of kortingsbonnen bij Zalando.

Pabbl biedt adverteerders de gehele marketingfunnel in één kanaal: van branding en interactie tot aan aankoop en retentie. Gemiddeld gaat een gebruiker 120 keer per dag langs het lock-screen. Dit in combinatie met extreme targeting biedt dat je je (potentiële) klant kunt bereiken wanneer dat het best uitkomt. De ads zijn full screen, first screen en hebben een viewability van 100 procent.

Waarom zijn jullie Pabbl begonnen?

Wij vinden de adblocker het symbool dat de gebruiker en adverteerder uit elkaar groeien. De adverteerder probeert de gebruiker steeds slimmer af te zijn en de gebruiker probeert juist de ads te vermeiden. Dat is geen duurzame oplossing. Met Pabbl creëren we oplossingen die de adverteerder en gebruiker weer bij elkaar brengt. We zijn nu volledig gefocust op lock-screen advertising.

We hebben onderzocht wat mensen belangrijk en prettig vinden als het op adverteren aankomt en hoe je dat in kunt zetten voor het vergrendelscherm. De uitkomsten? Full-screen, mooi en relevant en niet schreeuwend, dus zonder prijsvermeldingen, felle kleuren en veel tekst. We maken advertenties weer leuk en leggen de control bij de gebruiker zelf. Dit in combinatie met het spaarsysteem is goud waard voor de gebruiker.

Waar zijn jullie gevestigd?

In een mooi oud VOC-pand in Amsterdam, tegenover Nemo. 

Wie zijn de eigenaren?

Pabbl is eind 2015 opgericht door Jeroen Malotaux (links op de foto) en mij (rechts). Daarnaast zijn verschillende investeerder aandeelhouder die een minderheidsbelang hebben in Pabbl.

Hoe is Pabbl gefinancierd?

Pabbl is nu voor bijna 1M euro gebacked door 4 angel investors. Naast de huidige omzet, zijn we nu een nieuwe financieringsronde op aan het zetten om de groei te versnellen.

Wie zijn de klanten van Pabbl?

Bestaande klanten van Pabbl zijn onder andere Zalando, TMG, Mindshare, HEMA, Domino’s Pizza, Disney, RTL, ING, Thuisbezorgd.nl, Sneakers, Brandfield en Greetz.

Wat kan Pabbl dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Wij kunnen jongeren ruim 120 keer per dag bereiken op het moment dat je als adverteerder impact wilt maken. Dat zonder irritant te worden bevonden, met 100 procent zekerheid dat je ad gezien wordt.

Wat heeft Pabbl nodig om te kunnen groeien?

Schaalpartners, internationale brands die in een nauwe samenwerking zowel met goede aanbiedingen in de shop willen staan als met mooie relevante advertenties op het lock-screen om zoveel mogelijk waarde voor de gebruiker te genereren.

Wat zijn de (internationale) ambities?

Wij zien Nederland als testmarkt en kijken er naar uit om Europa te veroveren. Lock-screen advertising is een groot succes in onder meer Azië, Australië en Amerika. Bedrijven met miljoenen gebruikers en 100M euro omzet. Wij zijn de enige in Europa en willen zo snel mogelijk uitbreiden. Verder kijken we naar de meest geschikte markten op andere continenten en blijven we oplossingen bouwen die gebruiker en adverteerder samenbrengt om de digitale advertisingwereld te verbeteren.

Wat gaat Pabbl in 2018 neerzetten?

In 2018 willen we heel Nederland laten zien dat advertenties ook mooi en leuk kunnen zijn. Ons doel is om onze critical mass aan gebruikers te bereiken en vervolgens over de grens door te stomen met een nieuwe financiering. Onze ambities zijn wereldwijd.

www.pabbl.com

 

Heb jij een startup en wil je ook een interview in deze serie, meld je dan aan!
Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

Lees ook:

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie