[Startups] Bernd Damme over House of Eléonore
08-06-2015 12:32:00 Door: | Hits: 7993 | Tags:

House of Eléonore maakt gebruik van moderne technieken, Fairtrade goud en man-made diamanten waarmee de startup verantwoordelijker, milieuvriendelijker, efficiënter en sneller werkt dan traditionele juweliers. Vandaag spreken we Bernd Damme, oprichter van House of Eléonore. 

Wat is House of Eléonore? 

House of Eléonore is een Nederlandse juwelenstartup dat verantwoorde luxe wil stimuleren door gebruik te maken van man-made diamanten en Fairtrade goud. Via de website van House of Eléonore kunnen consumenten 24/7 een juweel naar keuze samenstellen of kiezen uit de ready-to-wear collectie. Dankzij de samenwerking met Royal Asscher en Max Havelaar worden zowel kwaliteit als transparantie gegarandeerd. 

Hoe en waar is House of Eléonore gevestigd? 

Ons kantoor bevindt zich in de oude Diamantslijperij Asscher in de Diamantbuurt in Amsterdam. Later dit jaar gaan we in het centrum van Amsterdam ook een concept store openen. 

Van wie is House of Eléonore?

Van ons team, Royal Asscher en mij.  

Hoe is House of Eléonore gefinancierd?

Grotendeels met eigen kapitaal en aangevuld met crowdfunding. Onlangs haalden we namelijk via Kickstarter 55.784 euro op met de support van 200 backers afkomstig uit Nederland, de V.S., Canada en een tiental andere landen. 

Wie zijn jullie klanten?

De vrouw die House Of Eléonore in de toekomst gaat omarmen, zullen we moeten leren kennen. In dit kader hebben we dan ook vier verschillende profielen geschetst van verschillende customer segments, belichaamd in een specifieke vrouw en een man.

Hoe ze heten? Marie-Claire (fashionable), Maxima (young mother), Jade (young professional) en Carl-Philip. De laatste is op zoek naar een mooi en uniek juweel voor zijn verloving. Door te weten wat ze belangrijk vindt, met wie ze omgaat, waar ze woont en reist, hoe haar gezinssituatie en bijvoorbeeld merkvoorkeur is, komen we meer te weten en zorgen we ervoor dat House of Eléonore beter aansluit. De komende maanden gaan we dit dan ook in de praktijk testen en stellen we waar nodig het beeld bij.

Wat kan House of Eléonore dat andere bedrijven niet kunnen?

Onze man-made diamanten zijn identiek in glinstering, kleur en fysieke compositie. Ze worden gecreëerd vanuit koolstof, met gebruik van extreme temperaturen en druk. Hierbij kiezen we ervoor om te werken met FairTrade goud, in samenwerking met Max Havelaar. Deze garantie waarborgt dat mijnwerkers het FairTrade minimum loon krijgen. We maken unieke juwelen die we speciaal voor onze klanten ontwerpen; van schets tot 3D model wat gepast kan worden.

Het is onze missie om gekleurde diamant voor een grotere groep mensen bereikbaar te maken. Daarbij maken we gebruik van de meest moderne en experimentele technologiën, om de juwelenindustrie te veranderen.

Wat heeft House of Eléonore nodig om te kunnen groeien?

Drie dingen: talent, validatie en kapitaal. We hebben momenteel een sterk en complementair team waarin meerdere expertise gebieden samenvloeien. Dit geeft, ook vanwege de verschillende internationale achtergronden, veel inzichten. Met het team gaan we het eerste jaar vooral veel experimenteren om te zien wat werkt en wat niet. Zodra we deze fase door zijn en we op een flink aantal terreinen ons concept hebben gevalideerd, hebben we aanvullend kapitaal nodig om verder te kunnen groeien. 

Wat gaat House of Eléonore in 2015 neerzetten?

Allereerst gaan we het label en onze collectie lanceren in september en zal er voorgaand daaraan een soft launch zijn van onze online boutique store. Daarnaast gaan we onze travelling experience events organiseren en kunnen mensen op deze wijze kennismaken met het vakmanschap, diamanten en innovatie. Tot slot openen we in het najaar ook een concept store in het centrum van Amsterdam. 

Wat zijn de ambities van House of Eléonore?

Onze focus ligt komende tijd met name buiten Nederland, omdat Nederland een beperkte juwelenmarkt kent. Bij succes van de concept store zullen we gaan kijken of we deze mogelijk ook in het buitenland gaan openen. Naar verloop van tijd overwegen we dan ook voet aan de grond te zetten in de Verenigde Staten. 

www.houseofeleonore.com

Lees ook: House of Eléonore innoveert juwelenindustrie

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie,
 stuur dan een email naar Dewi Smeenk: dewi@nederlandsmedianetwerk.nl

Klik hier voor een overzicht van alle startup interviews in deze serie

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie