[Startups] Bert Jan ten Kate over Massarius
18-03-2015 09:17:00 Door: | Hits: 10497 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Bert Jan ten Kate, oprichter van Massarius. 

Wat is Massarius?

Massarius is een Publisher Trading Desk. Wij faciliteren de geautomatiseerde verkoop van online advertentieruimte voor websites, blogs en apps; online publishers dus.

Inmiddels wordt 40%-70% van de Nederlandse online advertentiemarkt automatisch verkocht. Deze specialistische markt heeft veel spelers die automatisch INkopen, maar slechts enkelen die automatisch VERkopen. Massarius bedient middelgrote publishers die nu overgaan van handmatige naar geautomatiseerde online advertentieruimteverkoop.

Service en transparantie vinden we belangrijk en wij streven ernaar om het onze klanten zo eenvoudig mogelijk te maken. Wij helpen publishers en adverteerders met een professioneel netwerk, kennis, display sales, inventory- en propositiemanagement. Daarnaast realiseren wij stabiele systeemintegraties, snelle probleemoplossing en vereenvoudigde facturatie. Onze manier van werken levert 25%-50% netto omzetstijging en bespaart ook nog kosten!

Wij leveren een kwaliteitsnetwerk dat het mogelijk maakt om transparant diverse doelgroepen te bereiken, eventueel op basis van zichtbaarheid - ATF/In-view - en rich media via Open RTB. Het brand safe Massarius netwerk bevat momenteel meer dan 45 uitgevers en 200 miljoen impressies per maand.

Waarom ben je Massarius begonnen?

Als Monetisation Manager bij Marktplaats en Hyves zag ik dat de middelgrote uitgevers te klein voor het laken en te groot voor het servet zijn. De site eigenaren kampen met veel technologische ontwikkelingen, waarbij het vrijwel onmogelijk is om bij te blijven en om zich goed te positioneren in de markt. Ik wilde mijn kennis van advertentiemodellen inzetten om uitgevers mee te laten liften op de trading budgetten.

Yieldmanagers zijn de moderne rentmeesters in digital media. Het woord Massarius betekent dan ook rentmeester in het Latijn en gelukkig was de url nog vrij! Een yieldmanager optimaliseert de advertentieruimte en prijs ten behoeve van een zo hoog mogelijke omzet. Dit gaat overigens niet zonder een goede samenwerking met advertentiepartners.

Hoe  en waar is Massarius gevestigd?

Wij zijn gevestigd in het Westerhuis, aan de Westerstraat, hartje Amsterdam. Het Westerhuis is een voormalig schoolgebouw dat is opgeknapt door Marcel Wanders met de ambitie om het tot vlaggenschip voor de culturele industrie in Amsterdam te maken.

Het pand huisvest bedrijven op het gebied van design, mode, cultuur en media, zoals CJP, 72&Sunny en natuurlijk Moooi van Marcel Wanders Studio, die het interieur van het monumentale pand heeft ontworpen.

Van wie is Massarius? 

Van mij.

Hoe is Massarius gefinancierd?

Als een bootstrapped startup: geen leningen, geen investeerders. Wel consultinginkomsten uit mijn strategiepraktijk.

Wie zijn jullie klanten?

Middelgrote, onafhankelijke publishers, variërend van sportsites, regionale nieuwssites tot lifestyle en entertainmentsites. Een paar voorbeelden; AT5, Radio538, NDC, BDU Media, Mama Media Group, TopGear en Hotpink Media. Wij bedienen natuurlijk ook adverteerders en met name de partijen die geautomatiseerd inkopen: Agency Trading Desks.

Wat kan Massarius dat andere bedrijven niet kunnen?

Massarius smeedt technologie, analyse en commercie samen en levert dit met service en kennis op een transparante manier. Dat laatste is echt uniek, aangezien mediabesteding nu niet erg verschilt van hypotheekadvies en wielrenprestaties een paar jaar geleden. De bij Massarius aangesloten publishers staan achter de heldere werkwijze en gelukkig is er ook een groeiend besef onder de nieuwe generatie marketeers.

Wat heeft Massarius nodig om te kunnen groeien?

Dat sluit aan op het vorige punt. Als een adverteerder begrijpt dat 20% korting op een 40% hogere prijs een pyrrusoverwinning is, krijgen we in plaats van inkoopsturing een normale marktwerking. Daarnaast is er nog een discrepantie tussen waar de adverteerders zijn - televisie en desktop - en waar de gebruikers zijn - smartphone. En laat de economie ook nog maar doorgroeien!

Wat gaat Massarius in 2015 neerzetten?

Sinds de oprichting in 2012 groeien we 100% per jaar en om dat vast te houden, verbreden we het productaanbod met video, data en In-App en gaan we voor internationale uitgevers werken. Verder wordt het team van 7 naar 12 uitgebreid om de groeiende Client Trading Desks te blijven bedienen.

Wat zijn de ambities van Massarius?

Bij de incrowd hebben we een goede reputatie, maar de naamsbekendheid mag worden vergroot naar de top200 adverteerders. Verder willen we vijf internationale uitgevers bedienen en met veel plezier de nummer 1 independent Publisher Trading Desk blijven.

www.massarius.com

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceerden wij in deze serie:

Robert Kosse over Move4Mobile
Robert den Hollander over eBookingServices

Nikky Hofland over Swipe & Shop

Kees Pijnappels over JournalistenJob

Esmée Pater over Jobsome
Jan-Pieter Kroezen over Tricktrack
Sander Dullaart over Social Shop
Bas Kohnke over Impraise
Tim de Kraker over Bardigo
Daan Reijnders over Instant Magazine
Rutger Teunissen over 24sessions
Simone Babeliowsky over Vrije Ouders
Ab Talmon over StoryMail
Jeroen Offerijns over 42 Education
Oscar den Ouden over Merktroubadour
David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: