[Startups] Cees Franke over zMerce
19-02-2015 10:48:00 Door: | Hits: 6293 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Cees Franke, mede-oprichter van zMerce. 

Wat is zMerce
 
zMerce is een innovatieve startup gericht op het ontwikkelen van high-end marketing technology tools voor bedrijven en organisaties met meer dan vijf werknemers. Ons voornaamste product is het Mi8 Marketing Intelligence Platform (SAAS). Mi8 is afgelopen januari gereed gekomen voor de (Nederlandse) markt.

Waarom ben je zMerce begonnen? 
 
Als communicatieman weet ik dat alleen ontvangergerichte geïntegreerde marketingcommunicatie werkt vanwege de synergie effecten en de klantgerichte aanpak. De uitdaging voor de marketeer van nu is oude wijsheid te verbinden aan de huidige mogelijkheden en middelen rondom big data. En dat betekent gebruik maken van data-analyse om de customer journey in kaart te brengen en één-op-één-communicatie te kunnen bedrijven. Het probleem is alleen dat de meeste betaalbare software pakketten slechts een deel van het door mij gesignaleerde probleem oplossen of in kaart brengen (bijvoorbeeld emailmarketing). En dat terwijl ik mij in 2012 al bewust werd van de waarde van betaalbare data-analyse voor marketingcommunicatie. Daar liep ik mee te worstelen totdat ik Quinn tegenkwam, een jonge software developer met ervaring in de (online) marketingcommunicatie, die een oplossing in gedachten had dat beantwoordde aan mijn vraag. En zo zijn we gewoon begonnen.

Hoe en waar is zMerce gevestigd? 
 
We zijn nu nog gevestigd in Hoorn, Noord-Holland (de stad van Tim Knol) deels op de zolderkamer van Quinn en deels in mijn atelier. Over enkele maanden vestigen wij ons in Amsterdam (Marineterrein, NDSM in Noord et cetera zijn voor ons opties die we nu onderzoeken) gezien de informatica talenten die we nodig hebben om te groeien en door te ontwikkelen.
 
Van wie is zMerce
 
Momenteel ben ik nog de enige aandeelhouder. Quinn volgt binnenkort en we zijn in gesprek met enkele investeerders die stevig onder de indruk zijn van de Mi8 en daar grote mogelijkheden voor zien. 

Hoe is zMerce gefinancierd?
 
De productontwikkeling van Mi8, bijna een jaar werk, en de opbouw van zMerce hebben we helemaal gefinancierd uit eigen middelen. De investeerders die we in eerste instantie benaderden, waren overtuigd van het potentieel maar vonden het nog te vroeg en te risicovol. We hebben besloten om dan zelf maar alle centen bij elkaar te schrapen en er volledig voor te gaan en onze voorsprong in de markt te behouden. Tot nu toe hebben we daar geen spijt van… Los van het feit dat het soms veel creativiteit vergt om zowel te investeren en tegelijkertijd je inkomen op peil te houden.

Wie zijn jullie klanten?
 
De marketeers van B2C bedrijven (bijvoorbeeld retail)  en organisaties (bijvoorbeeld musea’s) met meer dan vijf werknemers. In de praktijk betekent dat onze potentiële klanten meestal meer dan 5.000 klantprofielen hebben tot oneindig. Daarbij ook marketingcommunicatiebureaus, reclamebureaus en zelfstandige marketingcommunicatie professionals zijn doelgroepen voor ons, omdat we in hen partners zien die de Mi8 inzetten voor de eigen klanten. Partners maken deel uit van ons businessmodel. B2B is ook een belangrijke markt voor ons. Elke organisatie waar grote hoeveelheden databronnen gekoppeld kunnen worden aan klantprofielen is een prospect voor ons.
 
Wij zijn bijvoorbeeld met directeur René Bruijne van Beurtvaartadres (de onafhankelijke, dienstverlenende organisatie in Nederland voor iedereen die betrokken is bij het transport van goederen) in de laatste onderhandelingsfase aangeland om het Mi8 Marketing Intelligence Platform te implementeren bij Beurtvaartadres. Beurtvaartadres is innovatief zoals onder meer blijkt uit de ontwikkeling van de digitale vrachtbrief TransFollow. 
Ook met een landelijke opererende supermarktketen zijn we in gesprek. Juist daar waar de marges klein zijn, is het voordeel van Mi8 extra groot.

Wat kan zMerce dat andere bedrijven niet kunnen?
 
Met de Mi8 hebben we een marketing intelligence platform ontwikkeld dat voor het grootste deel geautomatiseerd (onder de motorkap acht tools) functioneert. Door de koppeling van databronnen aan Mi8 (CRM-pakket, websites, webshops, klantenkaart, kassasystemen, telemarketing gegevens, enzovoorts) wordt het klantprofiel dagelijks verrijkt en gewaardeerd (score 0-100). Ook vindt er vanuit die 24/7 datastroom geautomatiseerd patroonherkenning plaats. Met andere woorden: koopt de klant enkele maanden geen vlees meer, dan past Mi8 het klantprofiel aan en verhuist de klant van de dynamische groep vlees-kopers naar de dynamische groep niet-vleeskopers. En dat is van enorme waarde om één-op-één marketingcommunicatie te kunnen bedrijven. Door de geautomatiseerde workflow en up to date verrijkte klantprofielen heeft de marketeer veel meer tijd en inzicht om betere content te creëren en strategische één-op-één communicatie te bedrijven. De output van Mi8 is verrijkte persoonlijke klantdata die geautomatiseerd gekoppeld wordt aan gereedstaande gedifferentieerde content(templates). Afhankelijk van de activiteit cq response van de klant kiest Mi8, door de marketeer uitgedacht en gereedgezet, voor de juiste persoonlijk aan de klant gerichte reactie. Dat kan een gepersonaliseerde brief zijn voor een DM actie, een SMS, een emailbericht maar ook een telefoonlijst voor persoonlijke telemarketing, of personaliseren van de website.
 
Mi8 is flexibel in te richten en aan te passen door de marketeer zelf in samenwerking met de afdeling Sales. De implementatie van Mi8 kent een doorlooptijd van 2 - tot maximaal 6 weken. De Mi8 is zeer gebruikersvriendelijk ingericht en snel te leren hanteren, mede dankzij de inzet van partners. Mi8 is geen gesloten systeem. Elk CRM pakket of databron dat een exportfunctie kent, kan gekoppeld worden. Mocht je besluiten na een jaar niet meer te willen werken met Mi8, blijft alle data gewoon in je CRM systeem. 
Alle data blijft uiteraard ook eigendom van de licentiehouder. Mi8 (SAAS: software as a service) draait via beveiligde verbindingen op ons eigen streng beveiligde serverpark in Nederland.
 
Wat heeft zMerce nodig om te kunnen groeien?
 
Voornamelijk meer klanten dan nu, maar ook staan we open voor financiering om versneld te kunnen groeien. We hebben nu een voorsprong van bijna een jaar in de markt. Die voorsprong willen we erg graag behouden en uitbouwen door te investeren in versnelde groei van ons team van whizzkids en specialisten. Ook willen we marktleider worden in dit segment.

Wat gaat zMerce in 2015 neerzetten?
 
zMerce gaat in 2015 de concurrentie aan met alle marketing cloud aanbieders op functionaliteit en prijs. Betaalbaar maken van hypermoderne marketingtechnologie is een belangrijk uitgangspunt voor ons. We willen (Nederlandse) bedrijven en organisaties helpen betere klantgerichte marketing communicatie te bedrijven. Dat zorgt voor tevredenheid bij het bedrijf maar ook bij de klant!
 
Wat zijn de ambities van zMerce?

Na de versnelde groei in 2015 en doorontwikkeling van Mi8 gaan we in 2016 internationaal opereren in Amerika, Azië en Europa. Eind 2017 willen we minimaal 400 klanten hebben.
 
 
 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!


www.twitter.com/NLstartupawards
Wordt lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: