[Startups] Constantijn van Nispen over Sprynter
26-01-2018 13:50:00 Door: Marianna Beets | Hits: 11578 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2018 op 25 april in Amsterdam. We spreken met Constantijn van Nispen, oprichter van Sprynter.

Wat is Sprynter?

Met Sprynter kun je supersimpel pakketten versturen. Wij halen op, pakken in en verzenden voor jou of je business. Met de Sprynter app neem je een foto van wat je wilt versturen, en er komt direct een koerier om het op te halen (met een 100 procent elektrisch busje of cargo bike). Voor grotere volumes kun je gewoon een Excel lijst sturen, dan regelen wij ook de rest. Na het ophalen en inpakken dragen wij het over aan de pakketvervoerder met de scherpste prijs voor jouw pakket (bijvoorbeeld DHL), en die kunnen wereldwijd bezorgen. In je mail krijg je één factuur met daarop ook alle trackingsinformatie.

Waarom zijn jullie Sprynter begonnen?

We merkten wat voor een gedoe het is om pakketjes te versturen: een passende doos vinden, alles netjes inpakken, een verzendlabel printen, naar een pakketpunt gaan en daar ook nog eens de hoofdprijs betalen. Daarna krijg je een papieren factuurtje met trackingsinformatie. Als je als particulier heel af en toe een pakketje verstuurt, dan is dat nog te overzien. Maar als je als zakelijke speler tientallen pakketten per maand verstuurt, dan is dat een hoop gedoe. Dat kan beter, dachten we.

Hoe en waar is Sprynter gevestigd?

Sprynter heeft een kantoor met magazijn in de Pijp in Amsterdam. We opereren alleen nog binnen Groot Amsterdam.

Van wie is Sprynter?

De meerderheid is in handen van de founder, Constantijn van Nispen. Daarnaast heeft een investeerder een minderheidsbelang en is er nog een deel in handen van het digitale bureau Peakfijn. Zij hebben de Sprynter-app ontwikkeld en de software voor op kantoor.

Hoe is Sprynter gefinancierd?

Met wat spaargeld van de founder, maar vooral door een kapitaalinjectie van de investeerder.

Wie zijn de klanten van Sprynter?

Eigenlijk alles wat geen eigen postkamer heeft en geregeld pakketten verstuurt klopt bij ons aan. Diverse media- en communicatiebureaus, bijvoorbeeld PR-bureaus die vaak samples moeten verspreiden namens hun opdrachtgevers. Daarnaast secretaresses van uiteenlopende bedrijven die me weten te vinden voor het ophalen, inpakken en versturen van hun relatiegeschenken. Net nog een modebedrijf dat voor een Europese actie al hun orders in een keer uitgestuurd wilde hebben. Tot slot enkele kunstenaars en mensen die veel op Marktplaats-verkopen, die het fijn vinden dat ik na de verkoop alles voor ze regel.

Wat kan Sprynter dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Je hebt de grote pakketvervoerders (daar werk ik mee samen), maar die hebben geen goede oplossing voor ‘the first mile’. En juist daar zitten de meeste ergernissen bij de klanten. Als ze het al bij je ophalen is dat weinig flexibel en duur, en je moet het dan nog steeds zelf inpakken. Verder heb je wel fulfilmentpartijen, maar dat zijn vaak hele grote loodsen buiten de stad, en die werken voor multinationals en grote webshops. Voor stedelijk MKB dat last-minute dingen geregeld wilt hebben, zijn we een superflexibele totaaloplossing die alle zorgen uit handen neemt.

Wat heeft Sprynter nodig om te kunnen groeien?

We zijn 100 procent schaalbaar. Elke nieuwe klant die zich aanmeldt past naadloos in de operatie. De app werkt als een zonnetje en de techniek op kantoor ook. We hebben een wagenpark met elektrische busjes en cargo bikes dat mee kan schalen, en een flexibele schil van koeriers en inpakkers. De volgende echte uitdaging komt zodra we naar andere steden gaan en we met meerdere magazijnen gaan werken.

Wat zijn de (internationale) ambities van Sprynter?

Als we vinden dat Amsterdam echt helemaal staat, gaan we uitbreiden naar Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Als dat staat gaan we door naar andere grote steden in West-Europa.

Wat gaat Sprynter in 2018 neerzetten?

Naast uitbreiding naar de andere grote steden, een goed verhaal brengen op het Cross Media Congres!

www.sprynter.nl

Heb jij een startup en wil je ook een interview in deze serie, meld je dan aan!
Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

Lees ook:
[Startups] Martin Meulenkamp over 2daysmood  
[Startups] Jeroen Eerden over Endrse

[Startups] Jack Simons over Voor een Ander  
[Startups] Constantijn van Nispen over Sprynter
  
[Startups] Ruben Niet over digitalAudience

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie